Gå til innhold

Dårlig svinghjul? E90 325d


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Gjelder E90 325d manuell med tuning.

Har en ulyd når jeg slipper clutchen, forsvinner om jeg trør den inn igjen. Opprinnelig så tenkte jeg utløserlager, men med alt det andre og at en her inne nevnte at det kunne være svinghjul så tenker jeg litt i den retningen også.

Trør jeg pedalen halvveis inn kommer det en relativt høylytt rakkling.

Hvis jeg f.eks skal rygge inn på parkeringsplassen min som har litt svak oppoverbakke, så kommer det et relativt tydelig "klakk" hver gang jeg trør inn igjen clutchen etter å ha rygget litt.
Syns og til tider giringen er litt nøkkete, i tillegg igang setting..

Mulig jeg er helt dum, men jeg syns bilen burde klare å løse i 2. gir med tanke på hvor mye moment det skal være i motoren med tuning.

Men min sliter med en gang det er en antydning til oppoverbakke, blir nøkkete.
Og nå nylig har det kommet en liten vibrasjonslignende lyd på lavere turtall når jeg gir gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så og si samme symptomene som kjærestn hadde på sin passat med dobbelmasse svinghjul. Mye rakkling på tomgang, ved lavehastigheter og ved tung belastning. Vibrerte en del også. Lydene å vibrasjon startet i det små og ble bare værre og værre. Og når vi tok ut girkassen vart det første som skjedde at det datt ut en god håndfull av fjærer som hadde kommet ut fra svinghjulet og drev og ble kasta runt inne i girkassehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kenneth f skrev:

Er så og si samme symptomene som kjærestn hadde på sin passat med dobbelmasse svinghjul. Mye rakkling på tomgang, ved lavehastigheter og ved tung belastning. Vibrerte en del også. Lydene å vibrasjon startet i det små og ble bare værre og værre. Og når vi tok ut girkassen vart det første som skjedde at det datt ut en god håndfull av fjærer som hadde kommet ut fra svinghjulet og drev og ble kasta runt inne i girkassehuset. 

Hehe ja, VW spiser jo svinghjul i hytt å pine :P

Men tok et kjapt søk nå (burde vel egentlig gjort det før jeg lagde tråden) og virker som det kan være dårlig svinghjul, og gjerne utløserlager i tillegg. Så i hvertfall noen som hadde de samme problemene/lydene som ble kvitt de etter bytte av svinghjul, clutch og utløserlager.

Bare merkelig at det skal ryke etter 100k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kenneth f skrev:

100k var ikke mye nei, regner ikke med d3t er en billig afære og bytte heller 🤯

Nei er jo knapt innkjørt egentlig. Vet ikke hvordan de forrige eierene har behandlet den. Eventuelt om tuning har spilt en rolle i det.

Nei ryker nok et par tusenlapper til en slik jobb hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

118d (2008 modell) min hadde nøkking ved igangkjøring på kald motor/drivverk. Men det var ikke hver gang dette skjedde. Det virket som om det kom hovedsakelig i mildt/fuktig vær. Så kjørte jeg gjennom et par kryss, bilen ble varm, og problemet forsvant for dén dagen. Ble hverken verre eller bedre fra 98 000 til 180 000 km akkurat dette kaldstart-fenomenet. Den "klikket" også i girkassa, eller var det diffen? når man typisk gikk fra revers til 1.gir, og kjørte igang. Lyden var den samme i hele eiertiden, og det ble ikke nevnt på service.

Har sett i salgsannonser at mange skifter clutch før 200 000 km., jeg synes det er tidlig. Men har også sittet på med en Ford Mondeo Mk4 diesel kilometerstand 140 000 hvor man som passasjer både kjente og hørte svinghjulet (eller mangelen på det). Mulig det store (miljø-) fokuset på å holde høyt gir til enhver tid, har noe med slitasjen på disse delene å gjøre? 

Ad clutchskifte: på e46n (316i touring) så fikk jeg byttet clutch og lager. Burde nok ha tatt svinghjul også, for den føltes ikke "bra" etterpå heller. Dette var rundt 220 000 kilometer mener jeg. 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å ta løs i 2.gir, bare du har nok turtall eller tar deg god nok tid. Du kan til og med ta løs i 6.gir!

Men min mening er at du heller har dårlig utløserlager og evt slitt clutch. Mulig det er lekkasje på simmerring slik at det er olje på clutchen og at du dermed får vibrasjoner ved igangsetting.

Hvor mye vibrasjoner får du om du gir flatt jern i feks 5. eller 6.gir? Har du defekt svinghjul vil det vibrere bra utifra hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, And-reas skrev:

 

Når du nevner det, så merker jeg mest til nøkkingen når bilen er kald ja. Blant annet når jeg nettopp har startet og skal kjøre fra parkeringen. Er utrolig irriterende.

Den er og litt småtreig å få i revers eller første gir.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, syns det er jævlig irriterende. Kan jo ikke være normalt?

Har og "periodisk" nøkking når jeg skal f.eks løse den ut fra et lyskryss. Føles jo nesten som jeg ikke kan kjøre bil :lol: Men det kan jo være den der Clutch Delay ventilen og? Tror alle E9x har den.

7 timer siden, Otis skrev:

 

Vet ikke jeg, kan ikke akkurat si jeg har forsket så mye på å løse den i andre gir enn 1. gir :lol: Men husker en gang jeg måtte bråbremse pga en klovn i Audi, og jeg var fortsatt i bevegelse, men bilen klarte ikke å fortsette å kjøre i 2. gir, begynnte å rykke noe jævlig, så måtte gire til 1. igjen..

Virker merkelig at clutch skal være slitt allerede nå? Greit nok at tuning kanskje gir litt ekstra slitasje pga mye moment men.. Som nevnt er den knapt passert 100k. Virker veldig usannsynlig at simmerring skal lekke allerede nå..

Syns jeg har lest eller hørt ett eller annet sted at E8x og E9x (eventuelt E6x og) slet med svinghjul, men om det stemmer vet jeg ikke.

Noe er i hvertfall ikke som det skal være og det gjør det mindre gøy å kjøre bilen etter min mening.

Jeg tror egentlig ikke jeg har prøvd å gi flatt jern i 5. eller 6. gir før. Må jo gjøre det i lavere hastighet så jeg ikke bryter fartsgrensen :lol:

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng jeg glemte å si var at, når du skal gi gass i 5.gir eller 6.gir så er det viktig at det er lavt turtall kanskje 1500 omdr. Og oppover mot 2000 omdr når momentet er på topp. Da er det størst belastning på alt og dermed vil evt svakheter vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Otis skrev:

Et viktig poeng jeg glemte å si var at, når du skal gi gass i 5.gir eller 6.gir så er det viktig at det er lavt turtall kanskje 1500 omdr. Og oppover mot 2000 omdr når momentet er på topp. Da er det størst belastning på alt og dermed vil evt svakheter vises.

Hmm, får prøve det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Otis skrev:

Men det er jo verken samme motor eller svinghjul?

Kan jo fortsatt være samme problemet for det?

Er såvidt jeg vet en del mer 2 litere rundtom i Norge enn 3 litere, så litt flertall av tråder om de.

Uansett så prøver jeg bare å finne ut hva greien er, da det er rimelig irriterende.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...