Gå til innhold

E87 vil ikke starte - gul motorlampe - eksos?


1limitedsport
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 07 modell E87 Diesel. 

Kjørte den inn i garasjen i går og i dag vil den plutselig ikke starte. Har ladet batteri, prøvd med startkabler osv. Så tviler på det er batteriet. 

Når jeg skal kinne, kommer det bare et kort "klikk" tydelig fra under bilen og en litt kort summing. 

Det lyser i den gule motorlampen og ifølge manualen står det at det er følgende feil:
Motorfeil med uheldig effekt på eksosutslipp

Noen som har noen som helst anelse?? Help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Eivind320x skrev:

Det høres ut som tett partikkelfilter eller EGR. Hadde det problemet i fjor, og da var backpressur sensoren gåen og EGR ventilen var tett. Den gule motorlampa går på partikkelfilteret. 

Den går bare på DPF? Ikke noen andre feil som får den til å lyse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eivind320x skrev:

Det høres ut som tett partikkelfilter eller EGR. Hadde det problemet i fjor, og da var backpressur sensoren gåen og EGR ventilen var tett. Den gule motorlampa går på partikkelfilteret. 

Hvor har du dette ifra, at den gule motorlampa går til dpf? Når motorlampe kan indikerte 100vis av andre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo svært sannsynlig at jording kabel mellom motor og karosseri er irret/rustet i stykker. Meget vanlig etterhvert. Se under bilen på førersiden etter en defekt bred flettet kabel.

Når man forsøker å start en motor og det bare sier klikk, tyder dette på for lite strøm.

Det er en umulighet at dette kan være EGR eller DPF. Ei heller en tuningboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ahj skrev:

Den går bare på DPF? Ikke noen andre feil som får den til å lyse? 

Som han skriver er lyset avgass relatert. I min bok står det "semmere avgas" og lyset ble ikke borte før jeg hadde trollkjørt bilen skikkelig :D 

6 timer siden, vegard89 skrev:

Hvor har du dette ifra, at den gule motorlampa går til dpf? Når motorlampe kan indikerte 100vis av andre feil.

Fordi jeg har hatt samme lampe skjøl, og det gikk ikke bort før partikkelfilteret var skikkelig blåst rein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, CrZyWiz skrev:

Hvilken spenning har batteriet ved startforsøk, og etter?

Det fikk jeg ikke sjekket dessverre. Forsøkte å lade i 6-7 timer på hurtiglader, men ikke noe til hjelp. Prøvde deretter med startkabler, men ikke noe til hjelp. Alt annet virker helt fint, vindusheiser, lys, vifter osv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Otis skrev:

Det er jo svært sannsynlig at jording kabel mellom motor og karosseri er irret/rustet i stykker. Meget vanlig etterhvert. Se under bilen på førersiden etter en defekt bred flettet kabel.

Når man forsøker å start en motor og det bare sier klikk, tyder dette på for lite strøm.

Det er en umulighet at dette kan være EGR eller DPF. Ei heller en tuningboks.

Takk for svar! 
Det var det første de sa på Bavaria da jeg snakket med verksmesteren der også i dag tidlig, dette med den kabelen under. Var visst en kjent feil på 1 serien ifølge han. Jeg tauet den opp dit i går kveld, så de skulle se på det i løpet av morgen dagen. Men håper og tror du har rett. Hadde jeg sett svaret ditt før jeg hadde tauet den opp, hadde jeg sett på det selv! :)
Hva er neste punkt å sjekke evt? Om startmotoren er gåen? 

Alt annet med strøm funker fint nemlig, vindusheiser, lys, vifter osv. 
 

Endret av 1limitedsport
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...