Gå til innhold

E30 servo tannstang


Raymond86
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en tannstang som svetter litt så eg tenkte eg ville demontere å bytte pakninger.
Men eg får jo ikkje demontert stanga. Finner ikkje noe relevant på google eller tuben.
Noen som har en oppskrift for å få de fra hverandre ?

Snakka med en fyr på ett annet forum som mente ståldelen måtte løyses ifra aluminiums huset for og få ut stanga. Men de sviver bare og eg ser ikkje hvor de eventuelt sitter en låsering...

20180331_210329.jpg

20180402_121250.jpg

20180408_132051.jpg

20180408_132059.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med dette på e30 selv, men ligger div her: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=54476

 

uansett, så vil jeg på det høyeste anbefale deg å bytte til E36 tannstang når du først holder på. Dem er billige, men bilen føles 20 år nyere ut. Vanlige e30 tannstanga har veeeldig liten utveksling, e36 fjerner bussfølelsen samtidig som du får tak i en OK stang for en tusenlapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Raymond86 said:

den tannstanga er ikkje lik :( 
Hadde lyst å holde mest mulig orginalt så derfor eg var sugen på å få dette til...

ser din er litt eldre ja, ikke sett denne typen før. men har du fått ut pinjongen? ( altså den delen som rattstammen knyttes mot ) litt vanskelig å se på bildene, men ser for meg at den eventuelt bare skal kakkes forsiktig ut først. men er vell 2 lager + div tettninger, så den kan sitte veldig fast bare på de. 

skjønner du vil ha det originalt ja :)  men tannstangene er veldig like utvendig, bare innvendig det er forskjellig utveksling. bruker oppigjen e30 styreleddene, er vell snakk om å forandre en servoslange og lage noen skiver, evt stoppskiver over og under innfestninga. egentlig så bolt on så noe "uoriginalt" kan bli e30/e36 deler bl.a bærearmer så er ikke langt unna for å si det slik. 

men er uansett en flott oppgradering, E30 M3 hadde egen tannstang for å gi mere direkte/effektiv styring, men e36 er hakket forbi denne igjen.

Her ser du en taball over hvor mye du flytter tannstanga per turn på rattet, som du ser er e36 nesten 20% mere effektiv utveksling :) selv har jeg den nederste fra Z3, men da er prisen en helt annen enn den fra e36. Kjøreglede vs kroner er nok det derimot ingenting som slår e36 oppgraderingen.

 

Car-----------mm/ per. turn--------BMW Part # 
E30------------36.5 mm------------32 13 1 092 335
E30 M3---------38 mm--------------32 13 2 225 556
E36 M3 '95------39 mm--------------32 13 2 227 191
E36-------------45.5 mm------------32 13 1 096 280
E36 M3 96+------45.5 mm-----------32 13 1 096 280
E36 Z3 M---------45.5 mm-----------32 13 1 096 280
E46 Std-----------50 mm------------32 13 6 755 065
E85 Z4 M----------51 mm------------32 13 7 836 844
E36 Z3 non-M------53.5 mm----------32 13 1 095 575 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...