Gå til innhold

E90 320i starter ikke. Tom for ideer nå


isanfa
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2006 E90 320i som ikke starter. Motor går rundt å alt det der, men den tenner ikke. 

Bilen har gått 210 000km. Ukjent for meg hva som er gjort tidligere.

Får ikke opp noen feilkoder. Har både WOW (wurth tester) og launch.

Har gjort følgende:

-Byttet ECU ( har utstyr for å  klone ecu selv)

-Byttet valvetronic motor.

-Ny læring av endestopper valvetronic.

-Byttet alle 4 plugger

- Sjekket kompresjon. 150psi på alle 4 sylindre.

- Hatt ute dyser, latt de ligge i bløtt i noen timer, så flushet de.  (Trykksatt de med bremserens, så  aktivert dysene å flushet ut. Spray mønster ser greit ut)

- Visuellt sjekket gnist fra alle plugger.

 

Motor drar rundt med 180rpm på startern. Pluggene blir våte, å det er mye bensin i sylindrene. 

Når jeg tørker ut pluggene, å drar motor uten plugger i, så kommer det ut litt bensin fra sylindrene. Når jeg så prøver å starte igjen, så starter motor i 2 sekunder før den dør ut igjen. Da er det ikke livstegn før jeg tar ut å tørker plugger igjen for bensin.

Det virket på meg som motor druknet i bensin. Men det er liksom ikke så mye at den ikke burde klare å hoste seg igang. Har prøvd å taue den igang bare for å se om det gjorde noen forskjell med å få mer fart på motor, men det gjorde ingen forskjell. 

Eneste jeg reagerte litt på når jeg fikk mer fart på motor, var lyden. Syntes det høres ut som en motor med feil register. Sånn dyp innsugslyd.

 

Lurer på følgende:

- Hva skal disse ha i fuel trykk?

- Er det noen kjente feil som kan føre til dette problemet?

- Er det noen kjente problem med register/kammer på disse motorene?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel N46 motoren i denne? Har lest at det har vært trøbbel med register på dem (som med mange N4x motorene) Så tror kanskje du er inne på noe når du først nevner registerkjedet.

Har ikke sjekka om timingen er helt feil? Typ at kjede har skippa en tann, eller i verste fall ryki helt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe BMW motor ekspert, men hadde et tilsvarende problem på en Saab 9-5 2.0t som jeg hadde. Da hadde veivakselgiver tatt kvelden. Da kunne du kinne så mye du orket på starteren uten anntydning til tenning. Kanskje det er noe tilsvarende på bmw sine motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, isanfa skrev:

Åpnet toppdeksel nå. Plast styringen som kjedet ligger i er knekt på midten. Dette må bety at noe har skjedd i registeret. 

 

4A835CE4-2BCA-4253-8EAD-7AA761D62F58.jpeg

Mistenker at plastikkbit eller biter har vandra ned hvor dem ikke skal og ført til at kjede har "hoppa" over. Får krysse fingerne at stemplene ikke har kyssa ventilene. 

Har du sjekka olja eller tatt av bunnpanna for å se etter rester av kjedeguidene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hoppet på registeret denne. Får opp mye slakk i kjedet når jeg dreier på motor. Ser også at kammene står langt fra hverandre på merkene. 

Så dette må vel være havarert kjedestrammer?

noen sett lignende før?

får man kjøpt komplette rep sett til registeret til disse?

 

6C9E8760-2FBB-4541-9C96-6C363C6D68E7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@isanfa fant dette bildet med et kjapt søk chainguide.thumb.jpg.3563fe4d9d97f853e1102fe1fa389d2e.jpg

Kjedestrammer ble vel utbedret ved N42 motoren? Vet det kom en ny type strammer på den, men har ikke hørt om noe slikt på N46. 

Og som @stoltbmwelsker sier, koed har til en fair pris, med tanke på at det er BMW stempla varer du får. Vet ikke om man trenger verktøy som er spesifikt for akkurat denne motoren ettersom BMW tilbyr et verktøysett også, men det skal være mulig skaffe dette rimelig også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har hatt BMW E46 316i N46 motoren, ganske bra 4sylinder motor når den funket. Men herregud hvor mye penger jeg har brukt på å vedlikholde den bilen der.

Da jeg fikk samme problemet som deg, solgte jeg den som dele bil til naboen min. Da jeg ble lei av reperasjon etter reperasjon. Den ga seg på 245 000 km. Kan nevne at jeg byttet toppdekselpakning 2 ganger, veivhusventilasjon, kamaksel sensor, kjedestrammer (utbedret), bensinpumpe og filter, vakuumpumpe +++. Siden du er i gang med å bytte registerkjede og den plast greia, så anbefaler jeg å bytte drevene både innløp og utløp, drevene koster en del. Hvis ikke dette har blitt byttet da. Jeg byttet drevene pga av motoren hørtes ut som en diesel traktor motor. Men jeg skiftet ikke registerkjede da. Mulig det var denne som røk, så jeg ble lei av det så jeg solgte den til naboen. Så kjøpte jeg meg min søster sin 2006 e90 N45 motor for 50 k, bilen har gått 110 000 km, billig spør du meg. Jeg håper jeg ikke får sånne problemer med e90 N45. Jeg for noia hvis jeg hører noe ulyder fra den motoren, heheheh😂. Jeg håper du fikk en del informasjon av meg til hjelp, lykke til med å fikse bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det har vært til stor hjelp. Etter litt venting på deler, er motoren tilbake i drift igjen. Var nok strammeren som hadde gitt seg på denne.

Brukte kamlåse verktøy, vanos verktøy å gjorde alt etter boka når jeg skrudde den i sammen. Motor starter lett, går jevnt å fint, kanskje en smule rusken på tomgang om man skal være pirken. 
Har ikke fått kjørt bilen noe annet enn i første gir på utsiden verkstedet, men motoren er rapp å pigg, så virker ikke være noe galt med den. 

Alikavell så får jeg feilkode på kam sensor på eksos side. 2a63 var vel koden om jeg ikke husker feil her jeg sitter. Er det noen erfaring med at disse sensorene feiler, eller er det bare å løfte av toppdekslet å dobbelt sjekke timingen igjen?
Må jo forsåvidt av med dekslet for å bytte sensoren om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2a63 er jo feilkode på valvetronic om jeg husker riktig.  Men er det snakk om kamsensor på eksos side så slipper du å ta av toppdekselet. når det gjelder valvetronic så husker jeg ikke om du må av med toppdekselet eller ikke.

Endret av yoozup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...