Gå til innhold

Oljelekkasje luftspjeld?


Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

På min N47 E61 lekker luftspjeldet på førersiden av motoren olje. Hvorfor er det olje inni der i utgangspunktet? Er det et problem med endingen, eller noe annet?

Det lekker fra fjæren som vises i videoen

EDIT: Dette ble løst av å blokkere EGR elektronisk

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, EGR kretsen. Slik Otis skriver. Intercooleren ser sikkert enda verre ut da den er et lavpunkt og en del renner ned dit. Enda verre med EGR kjøleren. På en med N47 jeg hadde så kunne det dryppe litt fra gasspjeldet selv om den da bare var gått 40000km. Du har sikkert mye småkjøring og da er det problemet enda mer synlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.4.2018 at 21.10, Motorhavaristen skrev:

Okei, takk for svar. Ja, er sikkert massevis nedi der. Er det boenhet ble gjøre noe med? Hvordan i så fall? Egr skal deaktiveres snart :)

Vær litt obds på fjerning av EGR og ny EU kontroll, ville heller renset godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, quandt1960 said:

Vær litt obds på fjerning av EGR og ny EU kontroll, ville heller renset godt

Sjekker de for sånt? Jeg har tenkt å fjerne DPF og da foreslo de å deaktivere EGR samtidig. Så jeg er nok litt i faresonen i en avgasskontroll, men samtidig har jeg ikke hørt noe om at man faktisk har fått mangel. Har du noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Motorhavaristen skrev:

Sjekker de for sånt? Jeg har tenkt å fjerne DPF og da foreslo de å deaktivere EGR samtidig. Så jeg er nok litt i faresonen i en avgasskontroll, men samtidig har jeg ikke hørt noe om at man faktisk har fått mangel. Har du noen erfaringer med det?

Etter innføringen av ny "EU kontroll" skal de iht instruksen lese av på bilens dashbord vedr. gul motorlampe og det kan de gjøre i stedetfor utslippskontroll. Fjerner du EGR kan du muligens kode vekk (aldri prøvd selv) men måler de utslipp vil de kunne se forhøyede NOx tall og NOx står ikke i instruksen. Men utslippsmålerne jeg har brukt hvertfall måler også NOx så du skal være ganske blind kontrollør for ikke å se det. EGR påvirker også til en viss grad CO utslipp indirekte fordi EGR kretsen hjelper til med å kjøle ned forbrenningskammeret og dermed lage mindre NOx (derav EGR kjøler på BMW motorer). NOx og CO grenser for bilen din står i samsvarserklæring og EURO klassen, som jeg mener å erindre er Euro4 

 

Fra 20.Mai 2018 kommer det enda en nyere kontroll som følge av kjøretøykontrollpakken, innhold i den kjenner jeg ikke til men hovedgreien er utslipp og sikkerhet.

 

Til slutt og mest av alt, den uheldige konsekvensen på nærmiljøet i bye om alle gir faen og fjerner DPF og EGR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎30‎.‎04‎.‎2018 at 15.47, quandt1960 skrev:

....EGR kretsen. Slik Otis skriver. Intercooleren ser sikkert enda verre ut da den er et lavpunkt og en del renner ned dit. Enda verre med EGR kjøleren.

Nei. Det kommer ingen olje fra "egr kretsen", hvor skulle den generere denne olja fra?

Det er oljedamp fra åndinga som ender opp i innsuget.. det kommer altså fra motsatt ende, og renner således ikke fra EGR og ned i IC, men blir med lufta opp.

8 timer siden, quandt1960 skrev:

Etter innføringen av ny "EU kontroll" skal de iht instruksen lese av på bilens dashbord vedr. gul motorlampe og det kan de gjøre i stedetfor utslippskontroll.

OBD avlesning.

8 timer siden, quandt1960 skrev:

Fjerner du EGR kan du muligens kode vekk (aldri prøvd selv)

Hvordan i all verden skal man kunne "gjøre dette selv" ....? Dette må man gjøre ved mapping, og de færreste kan gjøre det på noen annen måte enn å betale et firma som driver med det.

8 timer siden, quandt1960 skrev:

men måler de utslipp vil de kunne se forhøyede NOx tall

Nei. Man måler "røykgass". (opasitet)

8 timer siden, quandt1960 skrev:

... så du skal være ganske blind kontrollør for ikke å se det.

Har du noen gang gjennomført en avgassmåling ihht pkk instruks, og sett forskjell på NOx med og uten EGR på en dieselbil?

 

Naturligvis ikke. Det er ikke mulig.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt! Dette var jo veldig interessant. Dette måtte jeg lese meg opp på.

 

 

Jeg limer inn det jeg tenker er relevant:

 

8.2.1.2. Gaseous emissions

— For vehicles up to emission classes Euro 5 and Euro V (7): measurement using an exhaust gas analyser in accordance with the requirements or reading of OBD. Tailpipe testing shall be the default method of exhaust emission assessment. On the basis of an assessment of equivalence, and by taking into account the relevant type- approval legislation, Member States may authorise the use of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ments.

— For vehicles as of emission classes Euro 6 and Euro VI (8): measurement using an exhaust gas analyser in accordance with the requirements1 or reading of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ ments1. Measurements not applicable for two- stroke engines.

Hva gir feil:

(a) Either gaseous emissions exceed the specific levels given by the manufacturer; 

(b) Or, if this information is not available, the CO emissions exceed,

(i) for vehicles not controlled by an advanced emission control system, — 4,5 %, or — 3,5 % according to the date of first registration or use specified in requirements1.

(ii) for vehicles controlled by an advanced emission control system, — at engine idle: 0,5 % — at high idle: 0,3 % or — at engine idle: 0,3 % (7) — at high idle: 0,2 % according to the date of first registration or use specified in requirements.

(c) Lambda coefficient outside the range 1 ± 0,03 or not in accordance with the manufacturer’s specification; X (d) OBD read-out indicating significant malfunction.

(d) OBD read-out indicating significant malfunction.

 

8.2.2. Compression ignition engine emissions

8.2.2.1. Exhaust emission control equipment

Visual inspection

Hva gir feil:

(a) Emission control equipment fitted by the manufacturer absent or obviously defective.

(b) Leaks which would affect emission measurements.

8.2.2.2. Opacity

For vehicles up to emission classes Euro 5 and Euro V (9):

Exhaust gas opacity to be measured during free acceleration (no load from idle up to cut-off speed) with gear lever in neutral and clutch engaged or reading of OBD.

The tailpipe testing shall be the default method of exhaust emission assessment. On the basis of an assessment of equivalence, Member States may authorise the use of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ ments. — For vehicles as of emission classes Euro 6 and Euro VI (10): Exhaust gas opacity to be measured during free acceleration (no load from idle up to cut-off speed) with gear lever in neutral and clutch engaged or reading of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ ments1.

Vehicle preconditioning: 1. Vehicles may be tested without precon­ditioning, although for safety reasons checks should be made that the engine is warm and in a satisfactory mechanical condition.

2. Precondition requirements: (i) Engine shall be fully warm, for instance the engine oil temperature measured by a probe in the oil level dipstick tube to be at least 80 °C, or normal operating temperature if lower, or the engine block temperature measured by the level of infrared radiation to be at least an equivalent temperature. If, owing to the vehicle configuration, this measurement is impractical, the establishment of the engine’s normal operating temperature may be made by other means, for example by the operation of the engine cooling fan. (ii) Exhaust system shall be purged by at least three free acceleration cycles or by an equivalent method

 

Test procedure:

1. Engine and any turbocharger fitted, to be at idle before the start of each free acceleration cycle. For heavy-duty diesels, this means waiting for at least 10 seconds after the release of the throttle.

2. To initiate each free acceleration cycle, the throttle pedal must be fully depressed quickly and continuously (in less than one second) but not violently, so as to obtain maximum delivery from the injection pump.

3. During each free acceleration cycle, the engine shall reach cut-off speed or, for vehicles with automatic transmissions, the speed specified by the manufacturer or, if this data is not available, then two thirds of the cut-off speed, before the throttle is released. This could be checked, for instance, by monitoring engine speed or by allowing a sufficient time to elapse between initial throttle depression and release, which in the case of vehicles of categories M2, M3, N2 and N3, should be at least two seconds.

4. Vehicles shall only be failed if the arithmetic means of at least the last three free acceleration cycles are in excess of the limit value. This may be calculated by ignoring any measurement that departs significantly from the measured mean, or the result of any other statistical calculation that takes account of the scattering of the measure­ ments. Member States may limit the number of test cycles.

5. To avoid unnecessary testing, Member States may fail vehicles which have measured values significantly in excess of the limit values after fewer than three free acceleration cycles or after the purging cycles. Equally to avoid unnecessary testing, Member States may pass vehicles which have measured values significantly below the limits after fewer than three free acceleration cycles or after the purging cycles

Hva gir feil?

a) For vehicles registered or put into service for the first time after the date specified in requirements. opacity exceeds the level recorded on the manufac­ turer’s plate on the vehicle;

(b) Where this information is not available or require­ments do not allow the use of reference values, — for naturally aspirated engines: 2,5 m–1, — for turbo-charged engines: 3,0 m–1, or — for vehicles identified in requirements or first registered or put into service for the first time after the date specified in requirements: 1,5 m–1 (11) or 0,7 m–1 (12

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No automatic alt text available.

 

Dette er visstnok en helt fersk måling av en liknende bil som min (enten 525 eller 530). Resultatene er helt på håret utenfor (om man runder opp) fra de verdiene oppgitt over, slik jeg tolker det. Den har ikke DPF eller kat. 

En annen i diskusjonen mente han hadde oppnådd halvparten av dette. Har jo hørt at folk på verksted sier at de holder det apparatet litt vel langt unna på en del biler da. Kanskje litt av forklaringen ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF produkter har funksjoner som tar hånd om dette. Ja, røykgass målingen vil drastisk øke når man fjerne DPF om det er det du spør om, men igjen, dette kan man ta hånd om med andre strategier i software når det kommer til selve målingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Motorhavaristen skrev:

No automatic alt text available.

 

Dette er visstnok en helt fersk måling av en liknende bil som min (enten 525 eller 530). Resultatene er helt på håret utenfor (om man runder opp) fra de verdiene oppgitt over, slik jeg tolker det. Den har ikke DPF eller kat. 

En annen i diskusjonen mente han hadde oppnådd halvparten av dette. Har jo hørt at folk på verksted sier at de holder det apparatet litt vel langt unna på en del biler da. Kanskje litt av forklaringen ligger der.

0,35 er da en grei røykgassmåling på en bil uten dpf. På BMW og de fleste nyere tyske biler står grenseverdien på typeskiltet/klistrelappen med kjøretøydata plassert i motorrom eller i døra. Finnes denne informasjon skal den brukes. På en dpf bil er ofte grensen 0,5  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...