Gå til innhold

Bilferie Tyskland 2018 - tips til byer, overnatting, rutevalg?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Sommeren nærmer seg, og jeg og min bedre halvdel planlegger en aldri så liten bilferie i Tyskland i August.

Vi starter en lørdag og har ett mål for reisen: ende opp i Praha påfølgende torsdag i forbindelse med et bryllup vi skal være gjester i den helgen.

Har følgende holdepunkt: 

Lørdag: ferje fra Kr. Sand - Hirtshals 1630 - 1945, kjøre til f.eks. Kolding og overnatte der til søndag. (kunne tatt Fjordline fra der vi bor, men de var veldig dyre akkurat den dagen sammenlignet med Color Line + hotell i Danmark). Er det noen som har andre tips til overnatting i Danmark på veien mot Tyskland?

Søndag - Onsdag: Noen som har tips her til byer, rutevalg, gode kjøreveier, overnatting, severdigheter, osv? Noe Autobahn, noe landeveier. Vil ikke lage for mange eller for store planer, da det fort blir mer stress enn gøy, men vil ha noen holdepunkter med overnatting osv. slik at vi slipper å styre med det når vi er på tur.
Har tenkt på følgende:
-BMW Welt eller Porsche Museum
-Romantischer Strasse fra Wurzburg til Füssen

Onsdag - Torsdag: overnatting på vei mot Praha.

Torsdag - Mandag: Praha - både hotell og parkering er bestilt.

Mandag: Praha - Hamburg - overnatte der, og ta ferje fra Hirtshals til enten Stavanger eller Kr. Sand på tirsdagen.

PS - dette er som sagt ferie med fruen, ikke guttetur. Så lugubre moteller utgår med høye kneløft :) Og nei, vi kjører dessverre ikke den lille røde. Det blir Fireren.

Alle tips mottas med takk.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ender opp med å kjøre mot munchen og innom The welt ville jeg kanskje vurderet litt å få med litt av alpene før man kjører nord-øst mot praha. Salzburg er jo også en fin og koslig by i den retningen om man trenger overnattingsplass. Ørneredet til Hitler kan jo også være et spennede stoppested i de områdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk museenes aktivitetskalendere før avreise. Presterte selv å møte opp utenfor et stengt Porsche Museum i fjor sommer... Heldigvis holdt "naboen" Mercedes-Benz åpent😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laffe skrev:

Hvis dere ender opp med å kjøre mot munchen og innom The welt ville jeg kanskje vurderet litt å få med litt av alpene før man kjører nord-øst mot praha. Salzburg er jo også en fin og koslig by i den retningen om man trenger overnattingsplass. Ørneredet til Hitler kan jo også være et spennede stoppested i de områdene. 

Denne turen hørtes spennende ut. The welt og ikke minst ørneredet:) blir fin tur uansett:) lykke til @papertiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI pleier å være på et hotell i kiel på vei hjem. Er et slikt fitness/spa hotell litt uten for byen. 

PS mange bruker tyskland kun som et sted hvor man kjører fort gjennom. Vil anbefale på det sterkeste å ta turen innom Mosel dalen og rhine dalen. Mye flott å se å gjøre for to turtelduer på tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører fra Würzburg til Füssen er dere ikke så veldig langt fra der jeg bor over grensen i Østerrike. Men rett i nærheten av Füssen er også verdens kanskje mest berømte slott. Neuschwanstein Schloss. Det kan være mye kø om sommeren. Jeg og min kone skulle innom der en lørdag sommeren 2016, men det var over 4 timer å vente på en omvisning. Tok da heller en tur med Tegelbergbahn et par km unna opp til ca 1.730 m.o.h. Nydelig utsikt og herlig øl. Det er faktisk mulig å spasere derfra og bort til Neuschwanstein og gå over den berømte hengebroen. Den turen har vi tenkt å ta en dag. Da er det bare nedoverbakke og ikke så anstrengende. Google litt for bilder. Det er et veldig fint område. Blant de fineste i Tyskland.

Det er heller ikke langt ned til Ørneredet. Stedet heter Berchtesgaden. Ca 3 timers kjøring i nydelig natur helt på grensen til de tyske Alpene. Moseldalen er jo helt på grensen til Frankrike. Det blir i så fall mye kjøring hvis dere skal til Praha. Det er en grei kjøretur fra sørøst i Tyskland og opp til Praha. Jeg er mange ganger blitt positivt overrasket av de mange fine Altstadt'ene i Tyskland. Mange småsteder virker kjedelige. Så har du borger og gammel bebyggelse tilbake til Middelalderen. Det er mye kjekt å oppleve i Tyskland. Og en tur over grensen til Østerrike kan og absolutt anbefales.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite (eller i realiteten fysisk ganske stort) tillegg til Eirik's fine forslag for biltur i det sydøstlige hjørnet av Tyskland kan jeg anbefale en tur opp til Tyskland's høyeste fjell. Zugspitze (2962 moh) ligger ikke så langt fra Garmisch-Partenkirchen og det går tog og/eller gondolbane opp til toppen, som forøvrig er midt på grensen mellom Tyskland og Østerrike. Utsikten er upåklagelig og virkelig imponerende.

Man kan også via Østerrike (Ehrwald, Reutte og Pinswang) kjøre direkte fra Garmisch-Partenkirchen til Füssen og turen tar ca. 1 time. Vi droppet slottene Neuschwanstein og Höhenschwangau pga. enormt mange mennesker (som også Eirik påpeker) og kjørte direkte til München der BMW Welt ventet på oss (og sannsynligvis var mye mer interessant i min verden)... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: tusen takk til alle for mange gode tips og anbefalinger! Her var det mye å ta i. Ser ut som vi heller mot å konsentrere oss rundt Sør-Tyskland og kanskje drar vi over til Østerrike en tur - Melk og Wien er steder vi det hadde vært kjekt å besøke. 

Når det er sagt - er det noen som har overnattingsanbefalinger å komme med i München omkring BMW Welt? 

Godt tips ang. åpningstider - Welt er åpent på mandagen, museumet er stengt. 

Som nevnt er første overnatting planlagt i Kolding da vi ankommer Danmark om kvelden - @Fredrik i og med at du bor i Danmark, har du noen bedre anbefalinger å komme med her?

Er det realistisk med Kolding - München som en dagsetappe på søndagen? BMW har guidet tur på fabrikken og Welt på mandag formiddag. Og deretter få med seg noen få severdigheter sørover mot Østerrike (bl.a. Ørneredet) de neste dagene før Praha nås torsdagen. @Eirik Viste du bor i området rett over grensa til Østerrike? Har du noen hotellanbefalinger å komme med i området rundt Ørneredet? :) Det ser ut til at dette kan være noe vi vil få med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre fra Kolding til Munchen på 1 dag, blir det en ganske slitsom dag. 100Mil på 1 dag er ganske mye.
Har kjørt 95 mil på en dag tidligere,. Jeg synes det er på kanten mye, men det går jo så klart. Har du mulighet til å kjøre lenger første dag, for eks til Tyskland hadde jeg gjort det isteden for Kolding.

Danmark er bare kjedelig å kjøre gjennom, mye turister som ikke ser i speilet finner du nok av på veien der. Utnytt kvelden å kjøre så langt som mulig.

Er masse gasthaus`s rundt Berchtesgaden, er mye mer sjarm å bo på det en hotell i fjellene der :). Kan nesten bare søke på hotels, booking etc når du nærmer deg. Stå tidlig opp når du skal til Ørneredet, kø kaos uten like om sommeren, så lurt å komme opp der tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjennern skrev:

Skal du kjøre fra Kolding til Munchen på 1 dag, blir det en ganske slitsom dag. 100Mil på 1 dag er ganske mye.
Har kjørt 95 mil på en dag tidligere,. Jeg synes det er på kanten mye, men det går jo så klart. Har du mulighet til å kjøre lenger første dag, for eks til Tyskland hadde jeg gjort det isteden for Kolding.

Danmark er bare kjedelig å kjøre gjennom, mye turister som ikke ser i speilet finner du nok av på veien der. Utnytt kvelden å kjøre så langt som mulig.

Er masse gasthaus`s rundt Berchtesgaden, er mye mer sjarm å bo på det en hotell i fjellene der :). Kan nesten bare søke på hotels, booking etc når du nærmer deg. Stå tidlig opp når du skal til Ørneredet, kø kaos uten like om sommeren, så lurt å komme opp der tidlig.

Ja jeg ser at det fort kan bli slitsomt. Mulig vi tar en overnatting rundt Hannover på vei ned mot München, vi har funnet et typisk slott i området der. Sjekker også ut airbnb i områdene, kan være mye kjekt der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi  tar faktisk bare ferie nord i Tyskland i år. Siden vi bor i Oslo, blir det ferga til Kiel og så kjøre en halvannen time til et sted rett ovenfor Lubeck. Litt utenfor din kjørevei, men det ser fint ut der også, som så mange steder i Tyskland.

 

Praha med gamlebyen er flott, så godt å ha litt tid der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Stonescream skrev:

Vi  tar faktisk bare ferie nord i Tyskland i år. Siden vi bor i Oslo, blir det ferga til Kiel og så kjøre en halvannen time til et sted rett ovenfor Lubeck. Litt utenfor din kjørevei, men det ser fint ut der også, som så mange steder i Tyskland.

 

Praha med gamlebyen er flott, så godt å ha litt tid der også :)

Jeg kikket også på Lübeck, ser ut som en fin by i et fint område jeg gjerne kunne tenkt meg å besøke. Gleder meg til Praha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del fristet det med kort reisevei, humane temperaturer når man reiser med små barn ( Er vi heldige blir det noen få grader over norsk sommer) og tidssone problematikk :) Når man i tillegg har vært 5 ganger litt her og der i Frankrike var det på tide å gi Tyskland en sjanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...