Gå til innhold

Spon i diselsystem F11


Tindis
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, quandt1960 skrev:

Er all diesel tørr? Hva mener du med tørr? Diesel er diesel iht spec fra raffineriet basert på internasjonal standard. Diesel skal være tørr (fri for vann)

Ordla meg kanskje litt dårlig, men mente "tørr" som i "ikke oljete" siden alle hele tiden nevner ordet smøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært spekulert litt i om det høye innholdet av bio-drivstoff som blir blandet inn her til lands (19,4% i fjor) ikke nødvendigvis er det beste i denne sammenhengen, men jeg skal ikke påstå jeg har noe som helst peiling på temaet, så om det kan stemme får andre svare på.

https://www.nettavisen.no/na24/blander-inn-dobbelt-sa-mye-biodrivstoff-som-ndvendig/3423436860.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chris A skrev:

Trasig lesing dette. Håper det ordner seg for deg @Tindis

Takk! Har hatt bedre dager😥 Rett å slett litt oppgitt😩😩

3 minutter siden, Chris A skrev:

Trasig lesing dette. Håper det ordner seg for deg @Tindis

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, awt skrev:

Det har vel vært spekulert litt i om det høye innholdet av bio-drivstoff som blir blandet inn her til lands (19,4% i fjor) ikke nødvendigvis er det beste i denne sammenhengen, men jeg skal ikke påstå jeg har noe som helst peiling på temaet, så om det kan stemme får andre svare på.

https://www.nettavisen.no/na24/blander-inn-dobbelt-sa-mye-biodrivstoff-som-ndvendig/3423436860.html

For 10-12 år siden var jeg på et kurs om dieselinnsprøytning. Kursholderen fra Bosch hadde dårlig tro på innblandingen av den tørre biodieselen og spådde store reparasjonskostnader. Han sa at pumpene fra Bosch var garanterte for 5% bio... Den gang var det vel 7% innblanding, og nå enda mere..

På min egen 2009 525d som har passert 400 000km er det ennå ikke skiftet pumpe eller dyser, men den har fått en skvett Alron dieseltilsettning ved hver tankfylling fra dag 1. Men så har den vel ikke cp4 pumpe.

Men jeg vet om en 2014 530d som nærmer seg 300 000km med Alron, samme pumpe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biodieselen i dag er stort sett helt andre produksjonsprosesser sammenlignet med tidlig biodiesel, som luktet fiskolje og som fikk rotter til å spise opp drivstoffledninger på testbilene. All diesel på pumpene skal oppfylle en rekke krav, disse frafaller ikke, selv om man blander inn en høyere andel biodiesel.

Havarerer et system oftere enn andre når de benytter seg av samme diesel ( i snitt) så er det kanskje drivstoffsystemet som er litt dårlig og ikke dieselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hva jeg klarer å lese om CP4 så trenger den minst 15ppm svovelinnhold pga smørebehov mens norsk diesel ved EU lov kan ha maks 10. Om det er årsaken vet jeg ikke men det er nærliggende å tro, uansett for jævlig da disse er i de fleste biler. Motorforsikring er tingen. hvis ikke det er mulig ville jeg tatt ut pumpa og sjekket innmat som vil se slik ut om det er for dårlig smøring over tid. Drivstoffet bør ikke ha mer enn 520 micron wear scar og de nye drivstoffene har dårligere enn det og det gir reduserte smøreegenskaper

CP4 1 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer om en burde begynt med tilsetning i dieselen?  Vet at mazda motorene på cx5 ryker og mazda tror det er pga høyt innhold av  biodiesel. 

Ser at Bmw har denne 83192296922 Diesel additive , men mulig den er kun for dyserengjøring.   Noen som vet om noe stoff som øker smøreevnen på miljødieselen vi har i norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent problem på de fleste to liter dieselbiler som er fra 06 eller 07 til 2011 eller 2012 om jeg husker rett. Er rett og slett spon fra pumpa, som drar seg inn i systemet. Vil anbefale deg og høre med Minge Univeral Service som ligger på Havnås, i Trøgstad, kollega av min far hadde samme problemet på sin Tiguan, estimert kostnad på merkeverksted tett oppunder 100.000,- kroner, Minge klarte jobben på halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.5.2018 at 9.06, quandt1960 skrev:

Utfra hva jeg klarer å lese om CP4 så trenger den minst 15ppm svovelinnhold pga smørebehov mens norsk diesel ved EU lov kan ha maks 10. Om det er årsaken vet jeg ikke men det er nærliggende å tro, uansett for jævlig da disse er i de fleste biler.

Men da burde vel problemet omfatte hele EØS-området, og ikke bare Norge? Virker risikabelt at Bosh leverer en pumpe som ikke er kompatibel med drivstoffet den skal brukes med her i Europa...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns noen her på Bimmers nevnte at de sliter med CP4 pumpen i enkelte motorer i USA og? Brukt i de større pickupene.

USA har vel høyere svovelinnhold i sin diesel? Har i hvertfall det i bensinen. Derfor de ikke fikk N53, siden den ikke tålte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bekymret når jeg leser dette. Har selv en 2013mod 520dA F11 xDrive 184hk. Disse har vel også en CP4-pumpe, siden det er en N47-motor. Kan virker som at etter 2010 så ble trykket økt fra 1600bar til 1800bar.
Men uansett hvis det er slik at det er et problem med at HTP slites med krav om reparasjoner på nesten 100000kr, så bør BMW komme med noen info om hvordan man unngår dette. Er det Diesel-kvalitet? Er det innføring av Bio-diesel? Hva er årsaken og hva kan man gjøre for å forhindre slik slitasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg har sjekket med flere verksteder, bilmekanikere og bilinteresserte denne saken.

Det viser seg at dette er ganske utbredt (ikke bare på BMW’r) og at det er mange med samme problemet! Flere verksteder vil ikke ta jobben grunnet kompleksiteten!

Utbedre en slik feil er en av de større jobbene man kan gjøre på disse bilene og de aller fleste (av de som tar på seg jobben) tar ca 90-100 000,- for dette!

Mitt råd til dere med dieselbiler: inngå maskinskadeforsikring!

Nå blir bensin på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...