Gå til innhold

Spon i diselsystem F11


Tindis
 Share

Anbefalte innlegg

Problemet er ikke økningen i trykk. Det er ikke mangel på svovel (svovel i seg selv smører ikke noe som helst). Det er cp4 konstruksjonen som er så dårlig. Det er jo ikke som at Bosch ikke er klar over hva slags diesel som finnes.

Ja, jeg har nevnt det før at problemet er omfattende på us pick ups som bruker samme pumpe. Og vag..  Og...og... også videre. Den eneste fellesevneren er cp4 i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men virker som det er litt mye variasjon med NÅR den ryker også, eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Den "billigste" løsningen for dette er vel å bytte pumpen preventivt FØR den ryker for å hindre spon i hele systemet?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Den "billigste" løsningen for dette er vel å bytte pumpen preventivt FØR den ryker for å hindre spon i hele systemet?

Hvordan finner man isåfall ut NÅR den er i nærheten på å ryke? Regner med at den må inspiseres med øynene, eller er det andre metoder?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2018 at 3:21 PM, Tindis said:

Hei,

Noen som kan hjelpe meg med tips?

Min F11 (520D - 2011mod) havarerte og det er fra Billia konstatert spon I diselsystemet!

Iflg Bilia kommer dette fra tørr høytrykkspumpe som har avgitt spon som er I hele systemet og de anslår rep til ca 100 000,-

Dette kan da umulig stemme? Hva gjør man med dette?

Det samme skjedde med meg d.20 April. F11 520d 2011mod med 208K km. Se post 

Da jeg har en backup bil (2001 E39 520d M47 motor med nesten 400K km) så har jeg hatt tid til å skru litt selv.

Sendte dysene til Bosch (Fyksen i Lillehammer) og de konstaterte at dysene var tette og kass.

Kjøpte pumpe og dyser fra en vraket 2013 N47 for ca 9 flak og har i dag innstallert den "nye" pumpa. Må ha spesialverktøy. (fra eBay, derav tidkrevende prosess)

Har tatt ut alle høytrykksrør inkl rail og blåst rent for spon. Brukt magnet i dieseltanken for å fjerne spon (ikke mye). Skifte dieselfilter.

Er spent på om det blir suksess da jeg planlegger å kjøre ISTA-Diagnose (Rheingold) med trykk i morgen..

Uansett burde vi gå til gruppesøksmål mot Bosch og CP4 pumpa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortvilt situasjon.    bmw burde tatt litt tak dersom dette er en kjent sak spør du meg.

 

billigst og enkleste nå må være byttemotor?    har du sjekka koed f.eks for byttemotor? 

 

jeg har, og har aldri hatt trua på 4-sylindrede motorene til bmw.  virker som de er mye svakere enn sekserene.   men jeg støtter deg i å bytte til bensinbil.  skal selv gjøre det den dagen e39n tar kveld. 

e39n (525d) min har rullet 270k nå.  ikke ett feilslag hittil.  

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.5.2018 at 16.42, TRF skrev:

Ja, jeg har nevnt det før at problemet er omfattende på us pick ups som bruker samme pumpe. Og vag..  Og...og... også videre. Den eneste fellesevneren er cp4 i seg selv.

@TRF kjenner du til om den samme pumpa benyttes i alle "nyere" dieselbiler fra BMW? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.5.2018 at 0.16, Robin L skrev:

fortvilt situasjon.    bmw burde tatt litt tak dersom dette er en kjent sak spør du meg.

 

billigst og enkleste nå må være byttemotor?    har du sjekka koed f.eks for byttemotor? 

 

jeg har, og har aldri hatt trua på 4-sylindrede motorene til bmw.  virker som de er mye svakere enn sekserene.   men jeg støtter deg i å bytte til bensinbil.  skal selv gjøre det den dagen e39n tar kveld. 

e39n (525d) min har rullet 270k nå.  ikke ett feilslag hittil.  

Bytte motor? Sponet sirkulerer ikke i motoren da, vi snakker om drivstoffpumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttemotor er ikke løsningen på dette! Alt som har vært i kontakt med diesel må byttes/renses!

Bytte av dyser, rail, høytrykkspumpe, filter m/varmer, rør og slanger, pumpe i tank. Tank renses!

En stor jobb med mye demontering. I tillegg Innkoding av nye dyser, fylle full tank og lufte dieselsystem og sletting av feilminne.

Får utført dette for 77’ ink mva.

Men som sagt, nå blir det bensin fremover og for dere med dieselmotor: tegn motorskadeforsikring så snarlig som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...