Gå til innhold

Spon i diselsystem F11


Tindis
 Share

Anbefalte innlegg

16 timer siden, TRF skrev:

En illusjon om at HT pumpe er evigvarende må du gjerne beholde, men den blir ikke mer riktig av den grunn. Også de gamle pumpene havarer fra tid til annen (men på langt nær samme frekvens). Det er ikke pumpehavariet i seg selv som er det største problemet, men følgeskadene.

Hvis du tror at noen firmaer, mindre enn Bosch, går inn og produserer erstatningspumper som er bolt on, uten dette problemet, til alt av modeller, så tar du feil. Det kommer aldri til å skje. Da forstår du ikke omfanget av design og produksjon av en slik komponent. Det man derimot kan få til er nettopp å begrense følgeskadene, og da er faktisk veldig mye gjort.

Da bekrefter du min påstand at noen bare har resignert, godtatt problemet og sier "Slik er det bare". Ja det er jo flott at man kan begrensen skadeomfanget. Du sa selv at dette problemet ikke eksisterer på CP3-pumper. Ja noen CP3 ryker også, men ikke på langt nær som CP4. Her bør noen gjøre et regnestykke på hvor stor er risikoen for å få en havarert CP4-pumpe. I så fall kan man vurdere om man bør skifte pumpen etter 100000-120000km for å forebygge totalhavari.
Faktisk burde BMW lagt inn i Service-programmet å undersøke slitasjen ved 100000km. Dette burde koste minimalt.

Ellers så burde BMW sammen med Bosch lage en Add-on der man skifter ut HT-røret mellom pumpe og rail med en anordning med magnet-filter pluss evt sil. Koster også minimalt.

Jeg fylte nettopp diesel på min F11 og der står det på påfyllings-korken: "No Bio-diesel. Only B.7". Betyr B.7 det samme som maks 7% Bio-diesel? Hvordan ser myndighetene på dette med at de tilsetter 16% Bio-diesel med risiko å skape massivt motor-havari hos en stor mengde bil-eiere? Snakker vi om erstattningssøksmål?

Jeg er bare opptatt å se etter en løsning til beste for alle. Uansett er det jo bra å begrense skadeomfanget. Jeg vil selfølgelig vurdere noe slikt, når det finnes.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på Shell sine sider og lest at Diesel som selges skal ha maks 7% FAME (Bio-komponenter). Opptrappingsplanen for regjeringen har som mål med 20% innen 2020. Altså om 2 år :-o
Da kan det ikke være Bio-diesel som er problemet :-o

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha vært interessant med en spørreundersøkelse av alle BMW-eiere som har Common Rail diesler om hvorvidt De har hatt HPFP fail. Det er jo bare en brøkdel av BMW-eiere som er på dette forum, men alikevel må jeg si at i løpet av en måned har det vært 3-4 inne her som har eller har hatt dette problemet.  I forbindelse med min HPFP fail har jeg snakket med mange forskjellige verksteder inkl. BMW og det er mange HPFP fail der ute.  En BMW mekaniker kunne huske 8 HPFP fail men mente at mange av "failene" skyldtes feilfylling av drivstoff (bensin).  De fleste HPFP fails skjer nok etter at garanti har utløpt og derav manglende statistikk hos BMW i Munchen.  Hva skal til for å få BMW til å ta dette problemet seriøst?

I desember fikk jeg innkalling fra BMW Norge (recall) for å sjekke om Hardykoblingen var OK da BMW sa at noen biler hadde koblinger som ikke holdt i bilens "lifetime". Dette er 1,5 år etter fabrikkgaranti (5-år norge) var over.  OK, så hva er forventet levetid på F11?  Tror ikke HPFP holder bilens lifetime heller og burde bli byttet ut fortløpende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - ikke TRF, men ALRON eller 2-takts olje er det jeg har fått med meg. Etter mitt HPFP havari har jeg begynt med ALRON men er jo egentlig absurd at vi skal måtte kjøpe dyre tilsetninger for at bilen skal fungere.

23 minutes ago, eehgil said:

TRF: Hvis man først har en bil med CP4-pumpe. Tror du at man kan forebygge (evnt. utsette) et havari ved bruk av en smørende tilsetning i dieselen? Vanlig 2-takts olje? Annet lurium?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BMW entusiast. Hadde E34 - 535i da jeg bodde i USA for 20+ år siden. Var sååå fornøyd med bilen. Flyttet hjem igjen ca 1998 og endte opp med en Volvo bensin som var heelt OK men ikke BMW. Så i 2005 kjøpte jeg en brukt E39 520d og den har jeg fortsatt. Den har nå nesten 400K uten store utlegg, samme turbo, men ruster i stykker. I 2015 kjøpte jeg en brukt F11 med 150K og har vært veldig fornøyd med den, bortsett fra turbohavari (dvs ikke turbo men wastegateregulator(elektrisk) failet) og var innenfor 5-års garanti som BMW fikset. Nå, etter HPFP havariet, er jeg nesten redd for å bruke F11n på jobb. Kommer jeg meg på jobb? Nei, jeg tar E39n, den funker. Skal jeg selge F11n? Hva skal jeg kjøpe? Nye BMWer (diesler) har samme drittpumpe CP4! Bensin ikke interessant da jeg har 22 mil tur-retur på jobb.Tesla? Crap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet et eller annet sted så er ikke gammel og ny biodiesel det samme. FAME er den gamle typen og er ikke noen særlig gode greier. Biodieselen som lages via gassprosessen er heller nærmere racing-diesel (syntetisk) enn "vanlig pumpe-diesel" raffinert fra råolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • e39 520d har VP44 pumpe. Det er kanskje _den_ dårligste pumpe Bosch har laget noen gang. Den konkurrerer bare med *trommevirvel* -- CP4! :D
  • Levetid mener jeg bestemt er satt til 6 år (dette diskuterte vi litt i en annen tråd).
  • Statistikken har de jo.. det er jo bare å se på mengden erstatningspumper som sendes ut. Dette blir relativt riktig de første årene, frem til ettermarkedet begynner med reparasjoner etc utenfor Bosch/BMW.
  • M57=CP1. M57tu/tu2= CP3. N57= CP4. Det samme gjelder 47 motorene.
  • Ang tilsetninger så tror jeg vi har en unik mulighet i @E.C. her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden blir jeg litt nervøs for min egen N47. Det hele virker som en stor skandale.
Min oppfatning er at TRF gir inntrykk at det er barnelærdom at CP4 versjonen ryker før eller siden og skaper store følgeskader.

Etter å ha Googlet litt så får jeg ikke så mange treff på andre forum som jeg hadde forventet.
Ja det skjer og ja det er en stor svakhet, men jeg prøver å se hva sannsynligheten er for at det skjer.
Hadde frekvensen av 100k reparasjoner vært så høy så vil jeg tro dette ville blitt diskutert mye mer.
 

Jeg har fulgt med sporadisk på finn.no og sortert på BMW F10/F11 med N47 moteren og høyest kjørelengde.
Svært mange har byttet motoren, men jeg har kun sett en gang at noen hadde byttet dieselpumpa.
Det jeg skriver om observasjoner på finn.no får dere ta med en klype salt og søke selv, da jeg har ikke finkjemmet alle annonser og modeller (bare F10 og F11) Jeg har også en oppfatning om at mange bilforhandlere ikke oppgir historikk på store reparasjoner.

Min 2011' F11 har gått 190k med samme motor, turbo og dieselpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...