Gå til innhold

Er Michelin PSS jævlig støyete?/E91 støydemping


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg e91 i mars. Satt på noen billige kinesiske piggfrie dekk i 18" og bilen var som en drøøm å kjøre mtp støy. Satt på sommerhjulene (19") som var av kinesisk/koreansk billigmerke, og som forventet bråket det veldig. Fæl ulelyd. 

Så jeg tok tak og fant meg noen brukte Michelin PSS dekk på Finn. Produsert i 2016 og ca 6mm igjen. Når jeg satt på disse så bråker plutselig bilen som et uvær uten like! Buldrer som bare det. På litt grov asfalt i 80 målte jeg nivået til 86db i en billig android-app med Michelin dekkene. Var nede på 75-76med vinterdekk ( er svært følsom for støy så bruker denne appen flittig).  Dersom dette stemmer er jo det en fordobling i lydnivå...

Er hjulene skjevslitte /"trappet" tro, eller bråker de faktisk så mye fra fabrikk? Lest at det ikke er stilleste dekket i klassen, men trodde det skulle være greit kompromiss mellom komfort (støy) og sportslighet?..

Noen E9X-eiere som har erfaring med å lyddempe bilen sin? Sette noen isolerende plater i noe sted?

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en f82 m4 med 19 toms PSS. Kan bekrefte at de bråker en god del på grov asfalt. Hadde 20 toms PSS på 5 serie for 3-4 år siden og husker den som mindre bråkete med disse dekkene. Men i forhold til runflat er de en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dekk kan gi en ganske solid rumlelyd er min erfaring. Men, har kjørt Michelin Pilot Sport i mange år og har alltid vært fornøyd med støynivået (E46 og E61). 

Men, støynviåene dine hørtes jo helt hårreisende ut. Nå skal det legges til at en så lite følsom mikrofon som på en telefon er lite egna for pålitelige målinger. Videre er riktig måleteknikk også av stor betydning. Se nivåene i f.eks. denne artikkelen http://www.klikk.no/motor/bil/sa-mye-braker-bilen-din-2919299

Har du 86dB i bilen din vil det ikke være mulig å kommunisere uten å rope og det vil også kunne gi hørselskade over tid så det høres noe voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støy er jo subjektivt til en viss grad. Mulig @ahj kun har opplevd disse dekkene på sine biler og dermed vant til støynivået. Og dermed er dette naturlig og ikke støyende.

Jeg for min del har en E61 og med Hakka7 piggdekk så bråker det klart mindre enn Michelin PS3 sommerdekk. Så at Michelin støyer er det nok ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde PSS RFT når jeg kjøpte E91en og synes de bråket mye da. De var uansett utslitt og måtte byttes og gikk da til Falken som jeg har bare positivt å si om. Opphavet byttet samtidig til Michelin Primacy 3 på sin A4 Allroad og det tror jeg må være noe av det stillere jeg har vært borti, og ikke minst behagelig. Jeg ser det når har kommet Primacy 4 og om det ikke er SUV på meg lengre etterhvert blir det nok å gå for Primacy den dagen dekk skal skiftes.

https://www.michelin.no/bildekk/michelin-primacy-4
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Støy er jo subjektivt til en viss grad. Mulig @ahj kun har opplevd disse dekkene på sine biler og dermed vant til støynivået. Og dermed er dette naturlig og ikke støyende.

Jeg for min del har en E61 og med Hakka7 piggdekk så bråker det klart mindre enn Michelin PS3 sommerdekk. Så at Michelin støyer er det nok ingen tvil om.

Med tanke på at bilen hadde goodyear i et par mnd dog med andre felger så synes ikke jeg at det er noe mer støy med PSS. På samme bil har jeg hakka 8 på vinteren og det er mer støy i de enn PSS :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der ser vi hvor forskjellig støy kan oppleves. Jeg har som sagt Hakka7 med pigg og mine PS3 støyer mer enn dem.

Mens ahj opplever totalt motsatt, riktignok er det forskjellige dekk ute å går her og bil type, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vet at mobilapp ikke gir  noe nøyaktig dB. Men bruker det som referanse på forskjell mellom ulike dekk og forhold.

 

Hva tenker folket om GoodYear EfficientGrip/F1 eller Michelin Primacy? Stort sett de jeg ser er gjengangere folk mener er stillegående..

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et nyttig verktøy for å si noe om forskjell mellom dekk eller biler :)

Fikk akkurat på GoodYear F1 på min F11. Godt grep og ingen sporing og støynivået er på et slikt nivå at man ikke tenker over det under vanlig kjøring i 80-90 km/t er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet nettopp inn Michelin Primacy 4 til min far i dim 225/45-17. Han fikk da byttet ut sine Primacy 3. Han syntes faktisk 4ene støyet mer enn 3. Jeg kjørte den litt rett etter de ble lagt om og merket meg at jeg ikke akkurat ble kjempeimponert.  

Har selv så og si bestemt meg for å gå for AS3 på dagligbilen når PSSene er utslitte. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Men det var as3 eller as2?

AS3 ja. Satte meg overraskende lite inn i dekk og tester denne gangen. Fikk et veldig godt tilbud på komplett sett med disse dekkene og stolte på selger med at det skulle være gode kvalitetsdekk som tålte å bli piska av tung bil med mye effekt :) Godt inntrykk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.5.2018 at 17.27, RCmannen skrev:

Hei

 

Kjøpte meg e91 i mars. Satt på noen billige kinesiske piggfrie dekk i 18" og bilen var som en drøøm å kjøre mtp støy. Satt på sommerhjulene (19") som var av kinesisk/koreansk billigmerke, og som forventet bråket det veldig. Fæl ulelyd. 

Så jeg tok tak og fant meg noen brukte Michelin PSS dekk på Finn. Produsert i 2016 og ca 6mm igjen. Når jeg satt på disse så bråker plutselig bilen som et uvær uten like! Buldrer som bare det. På litt grov asfalt i 80 målte jeg nivået til 86db i en billig android-app med Michelin dekkene. Var nede på 75-76med vinterdekk ( er svært følsom for støy så bruker denne appen flittig).  Dersom dette stemmer er jo det en fordobling i lydnivå...

Er hjulene skjevslitte /"trappet" tro, eller bråker de faktisk så mye fra fabrikk? Lest at det ikke er stilleste dekket i klassen, men trodde det skulle være greit kompromiss mellom komfort (støy) og sportslighet?..

Noen E9X-eiere som har erfaring med å lyddempe bilen sin? Sette noen isolerende plater i noe sted?

Er ikke en fordobling men 9 million ganger sterkere fra 76 til 86 (deciBell), husk det er logaritmisk skala.

Uansett, ja PSS bråker en del, spesielt når temperaturen er under 10 grader, da blir de knallhard og jævlig å kjøre med selv om det er tørr asfalt. Dette er semislick dekk ment for bane som kan brukes på offentlig vei. Snakker av erfaring fra M4 og M3 CP. 

Til "vanligere" biler anbefaler jeg heller Pilot Sport 3 eller 4, ikke PSS. Noen M bil eiere velger også PS3 eller PS4 dersom de ikke kjører så mye på bane, PZero er også veldig bra.

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, quandt1960 skrev:

Er ikke en fordobling men 9 million ganger sterkere fra 76 til 86 (deciBell), husk det er logaritmisk skala.

 

Det høyres litt i overkant ut, ref:

 

Desibelskalaen er logaritmisk, derfor gjelder en del spesielle regler:

  • Når lydnivået øker med 10 dB, tidobles lydenergien
  • En økning på 3 dB er en dobling av lydenergien
  • To like lydkilder som summeres, gir en økning på 3 dB. Eksempel: 30 dB + 30 dB = 33 dB

 

kilde: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...