Gå til innhold

Er Michelin PSS jævlig støyete?/E91 støydemping


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Er ikke en fordobling men 9 million ganger sterkere fra 76 til 86 (deciBell), husk det er logaritmisk skala.

 

Se svaret til @mcbanan for utregning av antall ganger dobling, men husk også forskjellen på lydtrykknivå og lydeffektnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, quandt1960 skrev:

Er ikke en fordobling men 9 million ganger sterkere fra 76 til 86 (deciBell), husk det er logaritmisk skala.

Uansett, ja PSS bråker en del, spesielt når temperaturen er under 10 grader, da blir de knallhard og jævlig å kjøre med selv om det er tørr asfalt. Dette er semislick dekk ment for bane som kan brukes på offentlig vei. Snakker av erfaring fra M4 og M3 CP. 

Til "vanligere" biler anbefaler jeg heller Pilot Sport 3 eller 4, ikke PSS. Noen M bil eiere velger også PS3 eller PS4 dersom de ikke kjører så mye på bane, PZero er også veldig bra.

PSS er semislick dekk? Da varer dem bare i 1 år eller 10kkm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg  denne artikkelen nå. Ganske interessant at de støydifferansene de måler her vil nok ingen av oss klare å skille med våre ører... Opplevd forskjell på dekk synes jeg ofte er markant, men det henger ikke på greip med målingene. Står ikke noe om premisser for målinger men de burde være gjort så de er representative  

 

https://www.motor.no/artikler/2018/mars/sommerdekk-2018-kategori-stoy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt PS3, PS4, PSS, PS4S, og kan si at PS3 og PS4 har mye bedre komfort enn PSS og PS4S. I tillegg til at PSS støyer mer så kaster de mye stein, virker til at gummi er så myk at alt av stein klistrer seg til banen, samme gjelder nye PS4S. Mitt råd er å gå for PS4 for de som ønsker litt komfort også, og ikke bare maks grep på varm vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, de objektive forskjellene er ganske små i denne testen. Synd de ikke presentere et frekvens-plot av hvert enkelt dekk, for da er det mulig å se på hvor i frekvensområdet de viktigste støykomponentene ligger. Da går det an å si mer om hvorfor noen dekk oppleves å støye mer enn andre, selv om støynivået er ganske likt. Men slike målinger må gjøres under kontrollerte forhold og er selvsagt mer kostbart å få utført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Lars S skrev:

Har hatt PS3, PS4, PSS, PS4S, og kan si at PS3 og PS4 har mye bedre komfort enn PSS og PS4S. I tillegg til at PSS støyer mer så kaster de mye stein, virker til at gummi er så myk at alt av stein klistrer seg til banen, samme gjelder nye PS4S. Mitt råd er å gå for PS4 for de som ønsker litt komfort også, og ikke bare maks grep på varm vei.

Har du hatt PS4 på F3x? Isåfall, hvordan opplevde du dekket der mtp støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Har du hatt PS4 på F3x? Isåfall, hvordan opplevde du dekket der mtp støy?

Nei, jeg har de på en Audi S4, og har 255/35-19 på alle 4 hjulene. Er veldig fornøyd med disse dekkene, sitter fint på felgen og er litt store i dim., ikke stein harde, kaster ikke stein, sporer ikke og oppleves som støysvake. Første valget mitt er Michelin dekk, og Good Year som en god nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lars S skrev:

Nei, jeg har de på en Audi S4, og har 255/35-19 på alle 4 hjulene. Er veldig fornøyd med disse dekkene, sitter fint på felgen og er litt store i dim., ikke stein harde, kaster ikke stein, sporer ikke og oppleves som støysvake. Første valget mitt er Michelin dekk, og Good Year som en god nummer 2.

Spørs om jeg ikke prøver de når RFT dekkene er utslitte. De er også vesentlig billigere enn Hakka Black 2 på dekkonline i dimensjonen jeg skal ha selv om jeg skal sjekke pris og foretrekker å handle lokalt.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...