Gå til innhold

Kjøpe ny bruksbil, X3 eller 320D?


kårekloak
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, awt skrev:

Facelift er den ihvertfall ikke, hvorfor skriver folk slikt?

Mange som sier facelift når de egentlig mener ny generasjon. Opplevde faktisk at en bruktbilselger hos BMW sa det da vi kikket på F25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det vil bli en F25, mye fordi denne virker mye større innvendig enn forgjengeren.

Det virker som om turboen ryker ved 100-150K km på mange X3, kan dette være pågrunn av lange oljeskiftintervaller? Har og sett to tilfeller der ledningsnettet i motorrommet har vært byttet pågrunn av vannlekkasje ned på ledninger og elektronikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en 2012 modell x3 2,0d 163hk aut. og har hatt den siden juli i fjor.

Den jeg har er M-sport, men den virker ikke så stiv. Kjører på standard 17/18 toms hjul.

Setter pris på aut.kassa med 8 trinn, sportssetene, sportsratt med varme og stor navi.skjerm med stor stereo.

Min har nå gått ca.154000, men har ikke hatt turboproblemer enda. Kan nok lønne seg med ofte oljeskift.

Veldig god bil å kjøre, drar godt og er rimelig i drift. Godt med høy bil med firehjulsdrift om vinteren.

Prøv en for å se om du liker den.

 

Sverre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke fått kjøpt meg bil, veier for og imot om det blir x3 eller en e91/f31. Trodde jeg ville gå for X3 siden 320d jeg prøvde var alt for stiv å kjøre og ganske lav, men har nå funnet ut den hadde m-sport understell. Dette var en 2014 f31, er det stor forskjell på ''vanlig" understell i forhold til m-sport på disse modellene? Hva med høyden? Synes de ser ganske like ut fra utsiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har skiltnr eller VIN nr på disse bilene som er aktuelle kan du sjekke utstyrslista (og dermed hvilket understell de har) på bimmer.work nettsiden. Dersom du har skiltnr finner du VIN nr på vegvesen.no kjøretøyopplysninger. Eller post linkene her så kan noen hjelpe deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv M-sport-modeller kan ha standardunderstell, så du må nok kikke på utstyrslisten for å være sikker ja.

Men Sportline og Luxury line har som hovedregel ikke sportsunderstell. Mye det samme på E9X, bortsett fra at der finnes ikke betegnelsene Sportline og Luxury line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle gode svar. Da ble det endelig bilhandel. 2014 modell f31 320d m-sport med adaptivt understell😃

 https://www.finn.no/118576704

Er storfornøyd med bilen og for en kjørekomfort!! 🙂 Bilen var meget strøken utenom en ting jeg reagerte litt på. Jeg syntes det var vel mye slitasjemerker på rattet til at den ikke er eldre, noen som har vær borti det samme? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempefin bil med bra utstyrspakke! Helt enig - er utrolig god kjørekomfort i disse bilene, men jeg opplever de litt for myke og «svevende» og litt for lite plantet med standardunderstellet. (Derfor senket vi vår moderat med AC Schnitzer senkefjører nettopp, det gjorde underverker). Du sier adaptivt understell, men står ingenting om det i annonsen og i utstyrslista som ligger ved? :) merker du at demperene strammer seg merkbart opp ved skifte til Sport og Sport+? Dersom ikke har du standardunderstellet (ikke M sport). 

Ang. Rattet - prøv å ta en runde med skinnrens på det og sett det inn med skinnmelk igjen, mulig det hjelper. Klarte ikke se noe annet av bildene enn den normale blanke patinaen det får etter lengre tids bruk uten behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Er helt sikker på at selgeren sa det, men etter litt kjøring så har du nok rett. Kjennes ikke ut som den blir merkbart stivere av å sjalte fra comfort til sport desverre. 😐 Skal prøve en runde med leather care fra swisswax på rattet🙂 Legger ut bilde av det. En annen ting. Bilen ligger stabilt på 100 grader, er dette normalt? 

DSC_0014.JPG

DSC_0016.JPG

DSC_0013.JPG

Endret av kårekloak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ///M-ini95 skrev:

100 grader er hvor bilen liker seg best, så det er helt normalt :) Du vil også se den kravle bittelitt over det noen ganger (dpf regen/høy hastighet over lang tid - spess autobahn). 

Okei, håper den får tid til regenerering også ved norske hastigheter😁👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Greit å understreke at det der er oljetemperatur, ikke kjølevann.

Okei. det forklarer en del! Dere får ha meg unnskyldt for min uvitenhet, har ikke kjørt annet enn e34, litt VAG og gamle japser og har aldri vært borti at vanntemp. måler er utskiftet med oljetemp. Isåfall har det vært begge deler til stede :D 

 

En annen ting jeg lurer litt på er dekktypene på bilen. Det sitter Bridgestone s001 255/40-18 bakhjul og 225/45-18 framme på bilen. Dimensjonen hos meg utgjør ca 0.3% forskjell framme og bak som jo går innenfor BMW sin anbefaling på maks 1%. Kan det likevel være lurt å øke til 265/40 bak og 235/45 framme ved neste dekkskift? Dette vil gi akuratt 0% forskjell ifølge dekkalkulator.no. Ser også i flere tråder at dekkene på xdrive bør?/skal? være stjernemerkede for å få igjen på garanti ved eventuell fordelingskasse-havari ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...