Gå til innhold

Bremser som henger på


nitrox111
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, etter jeg skiftet til sommerdekk i år merket jeg at det ristet litt i bilen nå og da, men ikke konstant.
Dette gjorde jeg samtidig som bremsevæskeservice`n ble rød i dashbordet.

Nå merker jeg at det tidvis blir veldig varmt rundt bremsene forran, igår var det kun på høyre side forran, idag tok jeg en tur og sjekket og da var begge framfelgene glovarme,
Påvei hjemover hørte jeg også en slags subbelyd som jeg regner med kom fra bremsene (den forsvant hver gang jeg bremset)

Kan dette ha noe med bremsevæske å gjøre?
Eller er det bare tilfeldig at det skjedde på begge sider nesten samtidig og at jeg bør bytte calipre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæsken blir dårligere med tiden, så ja, i teorien kan det ha medvirkning til problemene du opplever. "Norsk" kjørestil med forsiktig, myk oppbremsing er også en årsak til trege calipere og rust på bremseskiver. Det byttes mye bremseskiver på grunn av rust, ikke nødvendigvis fordi de har nådd minimum tykkelse i godset. Hvor mange kilometer har bilen din kjørt? 

Mulig caliperne kan reddes ved å demontere, gjøre rent, fylle opp med ny bremsevæske, og montere sammen igjen. Forutsatt at pakningene ikke er gåene, for da kan det være rust på bremsestempelet også.

På 3-serien min (2005-modell) begynte fremre calipere å kødde ved omtrent 185 000 kilometer. De ble skiftet på verksted med bare noen ukers mellomrom, hadde ikke råd til å ta begge samtidig, men ville gjort det dersom mulig, enten det er snakk om bytte eller overhaling. Det er så utrolig mye bedre å kjøre med gode bremser, når man først har prøvd alternativet.

Senere kjøpte jeg en 1-serie 2008-modell. Der kødda bakbremsene allerede ved cirka 120 000 kilometer. Jeg kjøpte den med 98 tusen på telleren. Skifta komplett skiver/klosser/håndbrekkbakker, og presset bremsestemplene helt tilbake flere ganger. Det holdt en stund, men det var gått hull på pakningen til stempelet på den ene siden, og i neste runde ble det nytt pakningssett. Dette holdt fint ut min eietid (til og med 180 000 km)

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, And-reas skrev:

Bremsevæsken blir dårligere med tiden, så ja, i teorien kan det ha medvirkning til problemene du opplever. "Norsk" kjørestil med forsiktig, myk oppbremsing er også en årsak til trege calipere og rust på bremseskiver. Det byttes mye bremseskiver på grunn av rust, ikke nødvendigvis fordi de har nådd minimum tykkelse i godset. Hvor mange kilometer har bilen din kjørt? 

Mulig caliperne kan reddes ved å demontere, gjøre rent, fylle opp med ny bremsevæske, og montere sammen igjen. Forutsatt at pakningene ikke er gåene, for da kan det være rust på bremsestempelet også.

På 3-serien min (2005-modell) begynte fremre calipere å kødde ved omtrent 185 000 kilometer. De ble skiftet på verksted med bare noen ukers mellomrom, hadde ikke råd til å ta begge samtidig, men ville gjort det dersom mulig, enten det er snakk om bytte eller overhaling. Det er så utrolig mye bedre å kjøre med gode bremser, når man først har prøvd alternativet.

Senere kjøpte jeg en 1-serie 2008-modell. Der kødda bakbremsene allerede ved cirka 120 000 kilometer. Jeg kjøpte den med 98 tusen på telleren. Skifta komplett skiver/klosser/håndbrekkbakker, og presset bremsestemplene helt tilbake flere ganger. Det holdt en stund, men det var gått hull på pakningen til stempelet på den ene siden, og i neste runde ble det nytt pakningssett. Dette holdt fint ut min eietid (til og med 180 000 km)

160.000km
Får hvertfall starte med å bytte bremsevæska, men er vel kanskje usannsynlig at dette alene medfører at bremsene henger på?

11 timer siden, Rizna skrev:

Hjullager?

Vet hjullager kan skape litt lyd, men det skaper kanskje også høy varme?
Når jeg slipper bremsen på flatmark, mens den står i "D" så vil den vanligvis begynne å trille sakte fremover, men når det har vært varmt har jeg også merket at noe har jobbet imot, som om bremsen sto litt på, men om hjullageret er kaputt kan kanskje dette skape nok motstand til å holde igjen bilen frem til jeg gir litt gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bremsene som er problemet.  Om det er kalipere eller kanskje glideboltene som er problemet finner du ut når du begynner å demontere. Tviler på at bremsevæsken i seg selv gjør at de henger på men geit å bytte når det uansett er på tide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette X5-en din? Trenger ikke være noen sammenheng mellom bremsevæskevarsel og problemene du beskriver nei. Bilen kalkulerer dette behovet alt etter kjørestil og kjørelengde. Kan du skru litt selv ville jeg tatt av caliper på begge sider foran, og sett over de. Ta ut klossene, ta av klaven og gjør godt rent. Se om du får presset stempelet helt inn osv. Sålenge stempelet er tett, og beveger seg fint er det ingen grunn til å pensjonere selve caliper i hvertfall.

Det er fort gjort å ødelegge gamle klosser når man først begynner å plukke på ting da. Like greit å skifte de når du først har ting av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nitrox111 skrev:
On 7.5.2018 at 7.40, Rizna skrev:

Hjullager?

Vet hjullager kan skape litt lyd, men det skaper kanskje også høy varme?
Når jeg slipper bremsen på flatmark, mens den står i "D" så vil den vanligvis begynne å trille sakte fremover, men når det har vært varmt har jeg også merket at noe har jobbet imot, som om bremsen sto litt på, men om hjullageret er kaputt kan kanskje dette skape nok motstand til å holde igjen bilen frem til jeg gir litt gass?

Ja. Dårlig hjullager kan generere varme, men mest lyd, som tiltar etterhvert som slitasjen skrider frem. (Begynner gjerne med svak hvining eller fuglekvitter, og ender opp med rasling). Har mer tro på bremsene i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at det vibrerer litt i bil om kalipere henger på - og at felgen blir varm er også et tydelig tegn. Jeg ville kjørt minst mulig med det, fått av dekket og sjekket om det henger på - noe det sannsynligvis gjør. Se om stempelpakningen er hel og fin, dersom ja, press inn stempelet sakte men sikkert. Det skal i utgangspunktet ikke være mye motstand i det når du bruker en limtvinge etc. Har vært borti at det sitter som fy, da er det enten å bytte kaliper, overhale den eller prøve å spraye inn bremsekaliperfett e.l. mellom stempel og pakning og så kjøre det litt ut og presse inn noen ganger for å se om det hjelper for en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, *MrB* skrev:

Er dette X5-en din? Trenger ikke være noen sammenheng mellom bremsevæskevarsel og problemene du beskriver nei. Bilen kalkulerer dette behovet alt etter kjørestil og kjørelengde. Kan du skru litt selv ville jeg tatt av caliper på begge sider foran, og sett over de. Ta ut klossene, ta av klaven og gjør godt rent. Se om du får presset stempelet helt inn osv. Sålenge stempelet er tett, og beveger seg fint er det ingen grunn til å pensjonere selve caliper i hvertfall.

Det er fort gjort å ødelegge gamle klosser når man først begynner å plukke på ting da. Like greit å skifte de når du først har ting av.

Hei, ja min X5 ja.
Skiver og klosser var relativt nytt da jeg kjøpte den for 1år siden, og har vel ikke kjørt mer enn 4000 maks siden da :P

Ikke veldig mekanisk av meg, men akkurat å skru av/på caliper osv er kanskje ingen heksekunst? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du pent og rolig så kan det sette seg skikkelig i saltlaken. Selv med ganske nye bremser. Det skal heller ikke henge veldig mye før det blir varme av det. Er felgene glovarme ville jeg kjørt minst mulig, men har du mulighet i nærheten av der du bor, så kan du prøve et par kraftige nedbremsinger fra 80-100 til 0. Det kan løse lett lugging, men når det er sagt, så høres det ut som det har satt seg litt mer hos deg dessverre.

 

Skru av caliper er relativt greit ja. Men det første du gjør er å jekke opp bilen og forsøke å snurre på hjulet for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...