Gå til innhold

Dekkdimensjon bmw x3


Laurdinosaur
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe ett sett 20"felger til min 2005 x3. Problemet er dekkdimensjon. Lurer på å kjøre 275/30-20 på 10" felg bak og 235/35-20 på 8,5" felg foran. 

Hvor mye kan rulleomkretsen variere foran og bak uten at fordelingskassen takker for seg ? 

Endret av Laurdinosaur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i hvertfall kjøpe stjernemerkede dekk. Jeg var nylig i kontakt med BMW Norge og GS bildeler da jeg vurderte ulik bredde framme og bak på min F11 med xDrive. GS ville ikke selge ulike dimensjoner framme og bak og BMW var helt klare på at de ville fraråde det pga. at selv om fordelingskassa tålte mye juling ville den regelrett koke og havarere om den hele tida småjobba pga. ulik dimensjon. De sa før at det ikke var noe problem med små avvik (jeg vurderte 0,7%), men etter de slutta med dette og heller frarådet det forsvant det de hadde av problemer med defekte fordelingskasser. Hørtes voldsomt ut siden jeg antar det fortsatt selges helt nye xDrive med ulik dimensjon, men jeg orka ikke uvissheten og feiget ut. Ser ikke så kult ut med bare 245 bak, men får leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man  strengt tatt ikke, men man må ha lik rulleomkrets, og i den sammenheng er nevnte dimensjoner nesten så perfekt som det er mulig å få det (0,07% forskjell). I tillegg er det bakhjulene som har den største diameteren her, noe som også er en fordel (også en fordel i forhold til stjernemerkede dekk). Likevel er jo dette kun teoretisk, så man bør sjekke forskjellen fysisk før man monterer.

13 minutter siden, larserso skrev:

Hørtes voldsomt ut siden jeg antar det fortsatt selges helt nye xDrive med ulik dimensjon, men jeg orka ikke uvissheten og feiget ut. Ser ikke så kult ut med bare 245 bak, men får leve med det.

Alle nye biler fra BMW leveres med stjernemerkede dekk, uten unntak. Så da er ikke det et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke regnet på % men ifølge willitfit.com er det 1,6mm forskjell på rulleomkrets på de to dekkene jeg ser på. Har lest at fordelingskassa takler opp til 1% variasjon. Men hørte fra en bekjent at 5% også går. Så litt usikker,er iallefall godt innenfor 1% i teorien så håper og tror det stemmer fysisk på dekkene også. Skal vell mye til før det blir for mye forskjell når de teoretisk er så like vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5% går absolutt ikke. Han har blandet med lovteksten som sier at man ikke kan endre dimensjon mer enn 5%. 1% er også i overkant, og selv om dette ofte går igjen, er det flere som har fått problemer med mindre enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

willtheyfit.com sier 0,07%. Har ikke regnet på det selv, men merkelig om man får forskjellig tall.

Edit: Dekkalkulator mener omkrets vil være 205,0 og 205,6 cm, mens Willtheyfit mener 211,27 og 211,43 cm.

Edit 2: Regnet sammen dette selv, og fikk akkurat samme svar som Willtheyfit oppgir når det kommer til omkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe nye dekk til bmw xdrive har vært frustrerende. Jeg har tenkt lenge å kjøpe nye 20" felger til min x4. Jeg ønsket ikke runflat og forhandler sa at stjernemerkede dekk kun var runflat. Jeg hadde tenkt 255/40-20 på 9" felger foran og 295/35-20 på 10.5" felger bak. Dette gav minimal differanse i rullediameter men ikke stjernemerket. Awt her fant stjernemerkede dekk som ikke var runflat. Dette er en alternativ dimensjon som står i døra på bilen, 245/40-20 og 275/35-20 med michelin pss stjernemerkede dekk og forskjell på ca 0,5% blir det. Får heller feige litt ut og bruke spacer om nødvendig. Har en svigerbror som kjører Porsche Macan og han har ingen slike begrensninger. Han kjører også forskjellig dimensjon foran og bak uten problemer🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemerkede dekk har ingen forskjell, så det er ikke 0,5% forskjell der nei. :) Dekk i samme dimensjon uten stjerne har denne forskjellen.

Michelin PSS (uten runflat) er forøvrig det X4 M40i blir levert med fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å huske er at Biltilsynet ofte nekter å godta andre dekkdimensjoner enn det BMW har levert når det er snakk om forskjellige dekk foran og bak. Dvs. at det bare er 235 og 255 som blir godkjent hvis du kommer ut for feil kontrollør.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, biltilsynet godtar det normalt uten videre styr, men man kan risikere at bilen ikke blir EU-godkjent om man kjører med dimensjoner som ikke er oppgitt noe sted (vognkort, instruksjonsbok, dørterskel etc.).

Dette er en e83 X3, og de kom aldri med 20" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, awt skrev:

Mnja, biltilsynet godtar det normalt uten videre styr, men man kan risikere at bilen ikke blir EU-godkjent om man kjører med dimensjoner som ikke er oppgitt noe sted (vognkort, instruksjonsbok, dørterskel etc.).

Dette er en e83 X3, og de kom aldri med 20" uansett.

Missa at det er E83. Da er det 235 og 255 som gjelder.

Høres ut som det er forskjellig praksis hos Biltilsynet på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awt skrev:

Alle nye biler fra BMW leveres med stjernemerkede dekk, uten unntak. Så da er ikke det et problem.

Tenker du på biler med xDrive da? Muttern og fattern kjøpte en 225xe i fjor, og den hadde ikke stjernemerkede dekk. Forsåvidt ikke kritisk på den firehjulstrekken som ikke har fordelingskasse.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Forhjulstrekkerene» er annerledes på det meste, og de har vel heller ikke bredere dekk bak i noen dimensjoner tror jeg. I tillegg har de et helt annet system, så det har nok sin forklaring der.

Uansett så lærte jeg noe. :)

«Tradisjonelle» modeller (altså biler med motoren på langs) leveres med stjernemerkede dekk på sommerhjul, men er jo mulig det er unntak der også på trillebårhjul, så jeg var kanskje litt for påståelig der. :) På vinterhjul er det også annerledes, og litt forskjellig praksis ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...