Gå til innhold

Palmeolje i drivstoff.


e39en
 Share

Anbefalte innlegg

Ser nå at Esso og Shell har innblanding av palmeolje i drivstoff.Dette må da vere uheldig for bilens drivstoffsystem,tenker spesielt på dieselmotorene.Kan bensinstasjonene garantere for dieselkvalitetsnormen Din en 590 etter som det blandes mer og mer biodrivstoff i dieselen?Blir ikke mer fylling på Esso på meg,har vært trofast kunde der i årevis,blir kort på Circkle K etter at jeg fikk vite dette.Hva synes andre bmw eiere om dette?.Kjører selv F11 med N57 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 98 bensin for å slippe bioethanol, jeg fyller Shell V-Power nitro+, den er også på listen av premium drivstoff anbefalt av Bmw. Fyller også denne på gressklipperen, kantklipperen, motorsaga og 30HK Tohatsu som jeg har på båten. Dette fordi at 95/E5 bensin ikke anbefales på motorer som brukes i sesonger og blir stående ubrukt over lengre tid pga bioetanol

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@e39en slik jeg forstod det var det at det brukes spesifikt palmeolje. Alle kjedene blander en viss mengde biodrivstoff, som du har skjønt ikke er bra. Grunnen til hvorfor saken kommer frem er vel de miljøprobleme som følger at man bruker palmeolje (var vel også palmeolje i freia påskeeggene som det ble stor sak over?

Så kort oppsumert:

- alle kjedene blander biodrivstoff - ikke bra for oss som liker bilene våres

- Esso og Shell bruker palmeolje i biodrivstoffet - dette liker ikke dem som er opptatt av miljø og slikt

 

Om jeg har misforstått kraftig så får noen skyte inn med kmmnt. Var iallefall slik jeg skjønte det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Diesel, uavhengig om det er palmeoljebasert biodrivstoff eller ikke at den uansett har lavere smøreegenskaper som følge av lovens maks krav til innhold av svovel. Svovel bidrar indirekte til bedre smøreegenskaper, spesielt for både pumpen i drivstofftanken og høytrykkspumpa. Problemet med palmeolje er som flere skriver mer et miljøproblem da mye regnskog hogges ned for produksjon av palmeolje. Som HPi skriver kjører jeg selv på 98 bensin til min 528i og Shell Extra Diesel til familie Volvoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke den der med svovel altså. Svovel er kjent for å drepe katalysatorer og en bilprodusent som designer bilen sin til å gå på drivstoff med høyt svovelinnhold setter indirekte opp bilen sin til å enten drepe drivstoffsystemet ved å kjøre på ULSD (diesel med lavt svovelinnhold) eller drepe katalysatoren sin for tidlig pga for mye svovel i drivstoffet.

Det har jo ikke vært noe nytt at enkelte komponenter i drivstoffsystemet feiler på spesifikke biler, men ikke på andre. Da kan man jo undres på hvorfor samme drivstoff med dårlig smøring ikke gjør samme skade på samtlige systemer.

Spec for drivstoff er spec som skal overholdes og at man blander inn mer biodiesel som er produsert via BTL-prosessen så trenger ikke dieselen å bli dårligere.

Hilsen en som har jobbet på en drivstoffavdeling hos et stort oljeselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...