Gå til innhold

Lekkasje, men fra hvor?


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Får et drypp pr. 5 min fra under radiator på E39'en når bilen er varm. Klarer ikke finne ut mer enn at væsken er litt rødlig og oljeaktig foreløpig. Både kjølevæsken og servo oljen er litt rødlig på min, så lurer på om noen har noen formening om det er det ene eller det andre som lekker? Er jo en kjøler foran radiator også i det området (par rør som går inn på radiator?) Tenkte at hvis noen vet noe at jeg kunne bestille deler før jeg begynte å plukke fra hverandre greiene. Se vedlagt bilde. Lekkasje er mellom gummi og radiator.

EDIT:

Opps...kan det være automatolje 😥 Uansett, må man av med fronten eller kommer man til ved å ta ut radiator for dette?

 

radiator.jpg

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting der framme, du har både AC-kjøler, servokjøler og automatkjøler i en slags brakett foran selve radiatoren. Om det er automatoljen eller servoljen som lekker fra sin respektive kjøler så må du antageligvis demontere hele fronten for å komme til.

Liten vits i å bestille deler før du vet hva det er som lekker. Prøv å demontere så mange deksler som du klarer og se om du greier å spotte hvor det kommer fra.

Kjølevæsken pleier ikke å lukte så mye, men servoolje og automatolje (som ofte er det samme) pleier å lukte ganske dritt. Du kan alltid sammenligne lukten fra dråpene med lukten fra servobeholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med disse er typisk, kjølevæske. Det lekker litt her og der, mest fra slanger, spesielt i nærheten av klemmene og o-ringen til ekspansjonstanken som blir morken. Jeg bruker Valvoline sin MaxLife kjølevæske som er rød og universalkjølevæske. Noen BMW verksteder bruker den da den kan blandes med alle andre til alublokker, anbefaler den. Den er også litt oljeaktig og herder når den blir eksponert for varme og oksygen slik at den tetter småhull godt. Så det mest nærliggende og sannsynlige er kjølevæske. Når byttet du sist? kjølevæske lukter litt om den er litt eldre

Kan selvfølgelig være girolje men den er brunsvart med årene. Servooljen din skal være mørkegrønn og av typen CHF11S om bilen er kjøpt ny i Norge. Den blir lysebrun med tiden og det vanligste er svetting rundt hovedslangene og under filterbeholder. 

Den enkleste testen du gjør er å få en eller to dråper til å dryppe ned i et glass vann, kjølevæsken vil blande seg ganske raskt, servooljen vil det ikke og vil flyte etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, E.C. said:

Det er et par ting der framme, du har både AC-kjøler, servokjøler og automatkjøler i en slags brakett foran selve radiatoren. Om det er automatoljen eller servoljen som lekker fra sin respektive kjøler så må du antageligvis demontere hele fronten for å komme til.

Liten vits i å bestille deler før du vet hva det er som lekker. Prøv å demontere så mange deksler som du klarer og se om du greier å spotte hvor det kommer fra.

Kjølevæsken pleier ikke å lukte så mye, men servoolje og automatolje (som ofte er det samme) pleier å lukte ganske dritt. Du kan alltid sammenligne lukten fra dråpene med lukten fra servobeholderen.

Takk for input, E.C. Har tatt av det meste på innsiden nå, men noen problemer. Første er at det ser ut for å måtte være trykk på for at lekkasjen skal vise seg. Har tørket av alt for å se imorgen om noe fukt vises. Det ser tørt ut oppover Kjøler B (se vedlagt bilde), men kan evt. være lekk helt i nedkant av denne. Klarer ikke komme til å se skikkelig. Vet du hvilken kjøler A eller B som er til automat'en? Kjøler A /sølvfarge) på bildet ser ut for at kan tas ut fra motorrom? Og luktesansen min er cirka null da jeg ikke kjenner bensinlukt engang...

 

coolers.jpg

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, quandt1960 said:

Min erfaring med disse er typisk, kjølevæske. Det lekker litt her og der, mest fra slanger, spesielt i nærheten av klemmene og o-ringen til ekspansjonstanken som blir morken. Jeg bruker Valvoline sin MaxLife kjølevæske som er rød og universalkjølevæske. Noen BMW verksteder bruker den da den kan blandes med alle andre til alublokker, anbefaler den. Den er også litt oljeaktig og herder når den blir eksponert for varme og oksygen slik at den tetter småhull godt. Så det mest nærliggende og sannsynlige er kjølevæske. Når byttet du sist? kjølevæske lukter litt om den er litt eldre

Kan selvfølgelig være girolje men den er brunsvart med årene. Servooljen din skal være mørkegrønn og av typen CHF11S om bilen er kjøpt ny i Norge. Den blir lysebrun med tiden og det vanligste er svetting rundt hovedslangene og under filterbeholder. 

Den enkleste testen du gjør er å få en eller to dråper til å dryppe ned i et glass vann, kjølevæsken vil blande seg ganske raskt, servooljen vil det ikke og vil flyte etterhvert

Det jeg vet er at det er rosa farge på dråpen, men den kjennes mer oljeaktig ut enn når jeg kjenner på kjølevæsken. Det er også noe rosa farge oppover kanten på ene siden av radiatoren. Mulig det er den som er synderen, men som sagt det kjentes veldig oljete ut kontra kjølevæsken. Problemet er jo mest at hvis jeg satser på at det er radiatoren, så blir det endel arbeid ekstra hvis det er en av kjølerne. Lekker jo ikke uten at motoren er igang 😔 

EDIT:
Bilen er import og den har rød servo olje (ATF) og det er det som gjør det litt vanskelig å finne ut av her. Tror jeg kanskje skal bytte til BMW kjølevæsken da den er blå så blir litt enklere å finne ut av en annen gang.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, xracer skrev:

Det jeg vet er at det er rosa farge på dråpen, men den kjennes mer oljeaktig ut enn når jeg. Det er også noe rosa farge oppover kanten på ene siden av radiatoren. Mulig det er den som er synderen, men som sagt det kjentes veldig oljete ut kontra kjølevæsken. Problemet er jo mest at hvis jeg satser på at det er radiatoren, så blir det endel arbeid ekstra hvis det er en av kjølerne. Lekker jo ikke uten at motoren er igang 😔

Du kan kjøpe en kjølevæskepåfyller på biltema til 699 som også kan brukes til å teste for lekkasjer i kjølesystemet. Kjølevæske på disse er litt oljete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, quandt1960 said:

De to nederste slangene til høyre er tur og retur til giren. Den i midten servo og store motor

Ok, da er sølvkjøleren til giret og den er jeg ganske sikker på ikke er synderen. Skal litt til at de rørene begynner å lekke. Ikke noe fukt på den siden heller. Den svarte store imidlertid er vel svartstål? Den kan det være som lekker helt nederst i rillene. Ellers radiatoren er jo mulig. Den store svarte, er det ekstraloopen for motor dvs. auxvifta? Skal da ha kjølevæske og i mitt tilfelle rød/rosa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. fargen oppover kanten av radiatoren, har den nok den ihvertfall et problem uansett så må vel bytte den. Tror jeg satser på at den er synderen og at oljekonsistensen jeg kjenner er miks med gammel svetteolje nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte sløyfen er servokjøler, den sølvfargede som ligner mer på en radiator er til girolje. Den som er foran der igjen er til AC. Selve motorradiatoren er innerst og ganske lett å spotte. Servooljen kan som du selv nevner være ATF og da er det ikke lett å se forskjell om det er fra girkassa eller servoen. Vanligvis er det jo slik at servoolje har svetting ved slanger/klemmer som sauser til ganske mye, mens det er kjølevæsken som pleier å dryppe ned. Hadde selv drypp fra termostathus på E36 som tok litt tid før jeg fant ut hvor kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, E.C. said:

Den svarte sløyfen er servokjøler, den sølvfargede som ligner mer på en radiator er til girolje. Den som er foran der igjen er til AC. Selve motorradiatoren er innerst og ganske lett å spotte. Servooljen kan som du selv nevner være ATF og da er det ikke lett å se forskjell om det er fra girkassa eller servoen. Vanligvis er det jo slik at servoolje har svetting ved slanger/klemmer som sauser til ganske mye, mens det er kjølevæsken som pleier å dryppe ned. Hadde selv drypp fra termostathus på E36 som tok litt tid før jeg fant ut hvor kom fra.

Haha..da har jeg jo en kombo som ikke gjør ting lett da. Servoolja er rødlig, Kjølevæska mi er rødlig og som du sier høres det ut som automatolja er samme farge som servo. Så da er det 3 med samme farge. Det må jeg gjøre noe med snarest 😉 Ja, har bestemt meg for å bytte radiatoren og evt. hvis jeg ikke gambler...servokjøleren. Jo, det renner jo litt her og der, men i mitt tilfelle kan det ikke renne fra feed på servobeholder og helt ned til der jeg fant dryppepunket. Det skal stoppe i koplingshodet ved radiator. Jeg gidder bare ikke ta av hele fronten for å sjekke AC kjøleren. Har mer jeg må gjøre med den andre bilen som skal inn til EU snarest :-)

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, E.C. said:

AC-kjøleren trenger du ikke å sjekke. Den er jo full av gass, så blir neppe noe drypp ved lekkasje ;)

Forundrer meg ikke om det er noe flytende gass inni der som også er litt rødlig 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...