Gå til innhold

Turtall opp og ned


Dibz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig kjøpt meg min første BMW, en 320CI 2003 mod. Var ute å kjørte i går uten problemer men i dag da jeg startet bilen gikk først EML, DSC og håndbrekkslyset (gult) på, og deretter check engine light.

På tomgang går turtallet går opp og ned fra 1-1.5. Når jeg prøver å gi gass går den opp til ca 2 og det virker som om den kveles og turtallet dropper igjen. Noen som har peiling på hva dette kan være? 

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vegard89 skrev:

Var akuratt samme symptomer jeg hadde på min gamle e46.

Der var det gasspjeld som måtte skiftes. Er kanskje lurt og ta en diagnose for og være sikker. 

Okei, takk for svar. Skal få tatt en diagnose ila helga. Hva kostet det å bytte gasspjeld forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er snakk om noe problem med gass-spjell, men at på bensinmotorene på denne modellen, så er det en tomgangsreguleringsventil som står parallelt med gasspjellet.

Men du kan få akkurat samme symptomer på gåen Lambda-sonde. Denne bilen har med en M50 eller M52 med TU(Vanos)?

Er det fare for at den har 2stk Lambda? En diagnose vil forhåpentligvis avdekke hva som er galt, men trikset for å sjekke tomgangsventilen er å dra ut pluggen på den på tomgang. Da skal den stoppe å pendle på turtall.

Forresten så er det en tomgangs-bryter på gasspjellet. Tar to i gasspjellet å åpner den forsikting, så skal du høre en klikk-lyd. Det er denne bryteren for forteller ECU om gasspjellet er i lukket eller ikke(tomgang).

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok m54 motor hvis jeg skal tippe, da disse kom rundt 2001. Er elektronisk gasspjeld på m54 og det er heller ikke veldig uvanlig at di ryker på disse motorene. Betalte rundt 4 lapper for ny tror jeg

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

Er m54 motor som Vegard89 sier ja. Da jeg startet den i kveld gikk den faktisk som normalt. Hadde den på verksted for en generell sjekk for noen uker siden og da registrerte de en feil med luftmassemåler og anbefalte å bytte denne, så jeg mistenker at det kan være der problemet ligger?

Leste et sted at hvis man tar ut kontakten i luftmassemåleren mens motoren går på tomgang og den ikke stopper, er det luftmassemåleren som er problemet. Vet ikke om dette gjelder for BMW også, men jeg testet dette og motoren stoppet ikke da jeg tok ut kontakten. Turtallet sank i et halvt sekund før den gikk som normalt igjen. 

Etter å ha testet  dette og satt kontakten i luftmassemåleren på plass igjen tok jeg en liten kjøretur, skrudde motoren av og på noen ganger og nå lyser plutselig ingen av varsellampene lenger.. Kan en sliten luftmassemåler forårsake de problemene jeg hadde i dag tidlig? 

Endret av Dibz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan en gåen luftmassemåler forårsake. Eller falsk luft. Muligens også en gåen disaventil. Og til og med et dårlig batteri. Men tviler på det siste. 

Gåen veivhusventil kan og med tid skape slike problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, e34e61 skrev:

Ja det kan en gåen luftmassemåler forårsake. Eller falsk luft. Muligens også en gåen disaventil. Og til og med et dårlig batteri. Men tviler på det siste. 

Gåen veivhusventil kan og med tid skape slike problemer. 

Okei. Vet du om luftmassemåleren på denne modellen må programmeres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.5.2018 at 0.18, Dibz skrev:

Hei, takk for svar!

Er m54 motor som Vegard89 sier ja. Da jeg startet den i kveld gikk den faktisk som normalt. Hadde den på verksted for en generell sjekk for noen uker siden og da registrerte de en feil med luftmassemåler og anbefalte å bytte denne, så jeg mistenker at det kan være der problemet ligger?

Leste et sted at hvis man tar ut kontakten i luftmassemåleren mens motoren går på tomgang og den ikke stopper, er det luftmassemåleren som er problemet. Vet ikke om dette gjelder for BMW også, men jeg testet dette og motoren stoppet ikke da jeg tok ut kontakten. Turtallet sank i et halvt sekund før den gikk som normalt igjen. 

Etter å ha testet  dette og satt kontakten i luftmassemåleren på plass igjen tok jeg en liten kjøretur, skrudde motoren av og på noen ganger og nå lyser plutselig ingen av varsellampene lenger.. Kan en sliten luftmassemåler forårsake de problemene jeg hadde i dag tidlig? 

Du har helt rett i dette med at det kan være luftmassemåleren, men problemet er at forskjellige feil kan gi samme symptom da alt henger sammen. Jeg har hørt at hvis motoren jager på tomgang og hvis du da drar ut pluggen på LMM og tomgangen roer seg, så er det LMM'en som er gåen. Hvis det er en M54 med elektronisk gassjell, så er det vel nok ingen Tomgangsreguleringsventil? Hvis man da ser bort fra falskluft(som det er også noe som bør sjekkes for), så er det 3 ting som kan være årsaken til samme symptom; LMM, Gasspjell og Lambda-sonder. Lambda sjekkes enkelt ved å koble til diagnose-apparat som kan lese av sensor-verdier i sann tid. Man kan da få ut Lambda-signalet som ser ut som en sinuskurve på mellom 0,2Volt og 1Volt. Dette skjer når motor har fått nok driftstemperatur. Lambda må ha over 200grader for å fungere.
Men en runde med startgass for å lete etter falsluft kan være løsning :-)

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mons1 skrev:

Du har helt rett i dette med at det kan være luftmassemåleren, men problemet er at forskjellige feil kan gi samme symptom da alt henger sammen. Jeg har hørt at hvis motoren jager på tomgang og hvis du da drar ut pluggen på LMM og tomgangen roer seg, så er det LMM'en som er gåen. Hvis det er en M54 med elektronisk gassjell, så er det vel nok ingen Tomgangsreguleringsventil? Hvis man da ser bort fra falskluft(som det er også noe som bør sjekkes for), så er det 3 ting som kan være årsaken til samme symptom; LMM, Gasspjell og Lambda-sonder. Lambda sjekkes enkelt ved å koble til diagnose-apparat som kan lese av sensor-verdier i sann tid. Man kan da få ut Lambda-signalet som ser ut som en sinuskurve på mellom 0,2Volt og 1Volt. Dette skjer når motor har fått nok driftstemperatur. Lambda må ha over 200grader for å fungere.
Men en runde med startgass for å lete etter falsluft kan være løsning :-)

Lambda har vel ingen funksjon før motor blir varm, så hvis dette oppstår når bilen blir kald så tror jeg ville utelukket lambda. Men som du sier mons, så er det nok lurt med diagnose, da dette bare blir rein gjetting til hva som kan være årsaken.
Bilen din har totalt 4 lambda. 2 før og 2 etter kat. 

 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vegard89 skrev:

Lambda har vel ingen funksjon før motor blir varm, så hvis dette oppstår når bilen blir kald så tror jeg ville utelukket lambda. Men som du sier mons, så er det nok lurt med diagnose, da dette bare blir rein gjetting til hva som kan være årsaken.
Bilen din har totalt 4 lambda. 2 før og 2 etter kat. 

 

Det har du helt rett i! Hvis problemet kommer umiddelbart etter start, så er det neppe Lambda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mons1 skrev:

Det har du helt rett i! Hvis problemet kommer umiddelbart etter start, så er det neppe Lambda.

Jepp! Dette skjedde umiddelbart etter start, men har ikke skjedd igjen og bilen har gått som normalt de siste dagene. Fikk en kamerat til å feilsøke, dog ikke med bmw spesisifesrt verktøy. Viste 3 eller 4 feil tilknyttet lmm. Dessverre kjenner jeg ingen med skikkelig bmw diagnoseutstyr, så jeg lurer på om jeg burde ta turen innom et verksted for å få bekreftet hva dette kan være før jeg kjøper en ny LMM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Dibz skrev:

Jepp! Dette skjedde umiddelbart etter start, men har ikke skjedd igjen og bilen har gått som normalt de siste dagene. Fikk en kamerat til å feilsøke, dog ikke med bmw spesisifesrt verktøy. Viste 3 eller 4 feil tilknyttet lmm. Dessverre kjenner jeg ingen med skikkelig bmw diagnoseutstyr, så jeg lurer på om jeg burde ta turen innom et verksted for å få bekreftet hva dette kan være før jeg kjøper en ny LMM. 

Var sånn med min også, noen ganger så gikk den i flere dager uten feilslag. Plutselig så kom feilen tilbake. Ikke at det trenger og være gasspjeld hos deg, men var akuratt samme symptomene på en prikk. Vet ikke lmm kan komme og gå på samme måte som et gasspjeld?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Dibz skrev:

Okei. Vet du om luftmassemåleren på denne modellen må programmeres? 

Det vet jeg ikke. Man kan nullstille den. Men tror den korrigerer seg selv ganske kjapt så lenge alt annet er i orden igjenn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...