Gå til innhold

Turbohavari og maskinskadeforsikring


laffe
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele min erfaring etter at jeg fikk turbohavari på min E61 520d med 160 000km på telleren. 

Det hele startet med at dama ringte og fortalte at bilen hadde mistet motorkraft og begynt å lage en høy suselyd. Ba henne stoppe og kontaktet veihjelp. Veihjelp konstanterte at slangen mellom intercooler og turbo hadde hoppet av. De fikk den ikke på igjen, men sa det var mulig å kjøre hjem slik den var (6mil). Valgte å få bilen fraktet til nærmeste verksted (heldigvis). 

Dagen etter konstaterer verkstedet at turbo er gåen og at oljenivået er på minimum. Glad bilen ikke ble kjørt hjem! Men nå ble det tid for å teste om maskinskadeforsikrigen var verdt de ekstra kronene. 

Ringer forsikringsselskapet ( Codan )  samme dag og får opprette skadenummer og beskjed om at jeg kan ta ut leiebil. Får leiebil i 3 dager selv om de evt. ikke skulle dekke skaden og leiebil i hele reprasjonstiden hvis skaden dekkes.

På grunn av litt lang behandlingstid på verkstedet tar det en uke før jeg får bekreftet at skaden dekkes. Jeg var underveis livredd for at forsikringselskapet skulle lese serviceheftet med lupe for å finne avvik slik at de kunne avvise kravet, men slik ble det ikke. Men serviceeheftet sjekket de. Så det bør nok være rimelig komplett. 

Uansett ble en regning på 25000 til 8000 i egenandel og de ble betalt med glede. Rart hvor greit 8000 høres ut når 25000 er alternativet. 

Eneste negative med hendelsen var den litt lange tiden verkstedet brukte på å gi forsikringselskapet informasjonen de trengte, noe som gjorde at jeg ikke beholdt leiebilen i hele perioden i frykt for å måtte betale selv. Og at siste leiebilem vi fikk var en Passat GTE som dama forelska seg i. Nå vil hun ha ny bil🤔

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at du fikk dekka turbo på en sånn forsikring😝 Turbo går som slitedel siden disse er normalt å bytte i foreksempel saker i forliksrådet osv. Slettes ikke dårlig! Tror du har vært heldig med saksbehandler der hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivrig86 skrev:

Helt utrolig at du fikk dekka turbo på en sånn forsikring😝 Turbo går som slitedel siden disse er normalt å bytte i foreksempel saker i forliksrådet osv. Slettes ikke dårlig! Tror du har vært heldig med saksbehandler der hehe

Girkasse er vel i seg selv en slitedel det også, og maskinskadeforsikringa sier jo at det dekker saker hvis det skulle være snakk om fremdrift av bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Codan er vel blant selskapene som har mest omfattende dekning på sin maskinskadeforsikring. Godt du hadde en positiv opplevelse. Har selv Codan og er meget godt fornøyd :) 

Ja, glad det visste seg at de ikke prøvde å sno seg unna. Generelt lite å finne på nettet om folks erfaringer med maskinskadeforsikring så tenkte det var greit å få ned noen ord.

Det kjekke med Codan er jo at det ikke er noen aldersbegresning, kun km, slik at man kan kjøpe feks en e60 eller tidlig f10 med lav km og ha maskinskadedekning ganske lenge selv om bilen begynner å bli "gammel" . Er vel ellers kun IF som gir dekning på biler eldre enn 7/8 år. Var i hvertfall det sist jeg sjekket. 

Endret av laffe
Fikset småfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, laffe skrev:

Ja, glad det visste seg at de ikke prøvde å sno seg unna. Generelt lite å finne på nettet om folks erfaringer med maskinskadeforsikring så tenkte det var greit å få ned noen ord.

Det kjekke med Codan er jo at det ikke er noen aldersbegresning, kun km, slik at man kan kjøpe feks en e60 eller tidlig f10 med lav km og ha maskinskadedekning ganske lenge selv om bilen begynner å bli "gammel" . Er vel ellers kun IF som gir dekning på biler eldre enn 7/8 år. Var i hvertfall det sist jeg sjekket. 

Jepp, derfor jeg også har Codan - ingen aldersbegrensning, går kun på kilometerstand :) Min bil passerer jo 8 år nå i høst, og med Codan så kan jeg ha maskinskadeforsikring i enda et par år (frem til 200 000 kilometer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Clevion skrev:

De har på maskinskade en prosentegenandel kunde må stå for når bilen har gått så så mye.

Stemmer. Egenandel utgjorte ca 6000kr for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.5.2018 at 22.57, Ivrig86 skrev:

Helt utrolig at du fikk dekka turbo på en sånn forsikring😝 Turbo går som slitedel siden disse er normalt å bytte i foreksempel saker i forliksrådet osv. Slettes ikke dårlig! Tror du har vært heldig med saksbehandler der hehe

Turbo er designet til å vare motorens levetid så derfor er den også dekket av forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...