Gå til innhold

528i - et mindre, blått prosjekt


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk! 

 

Da har jeg ramlet på E39-vogna igjen. Denne gangen en 1998 528iat. 275.000 kilometer. Stått stille siden september ifjor, men startet med startkabler og kjørte hele veien fra sarpsborg og til oslo uten problemer. Batteriet lot seg tilogmed lade opp. 

Bilen er overraskende tight og fin, og kanaler og jekkfester er intakt. Generelt er karosseriet bra, med unntak av førerdør og bakluke. Der har jeg antagelig sourcet nye deler. Resten av lakken er bra, dog usannsynlig matt og vaskemaskinripete. 

Største problemet akkurat nå er at bilen idag starter opp som en gammel båt. Eller, den startet fint, kjørte den 1 km og plutselig går den elendig. Det var lite suppe på tanken, så tenkte først at den var på vei til å gå tom, men ny bensin hjalp lite. Gir jeg gass så hoster og nøler den seg opp til 3.000 omdreininger, men mer har den ikke å gi. VIrker som den ikke tenner på alle sylindere. Problemet mitt er at bilen bare har OBD1, så litt usikker på hvordan jeg løser diagnosen. 

32585692_527577870675_3518423679736217600_n.jpg

32372864_527577910595_4846489153195474944_n.jpg

32564419_527577905605_4045343448864129024_n.jpg

Edit: jeg glemte å si noe om plan for bilen. I hovedsak er det å sette sammen en bra originalbil. Originale felger, lys etc. Ikke forbedre, men ha en original look på ting utvendig og innvendig. E39 minker om dagen og det er få rustfrie biler i original bayersk drakt. 

Første prioritet er å få flyttet over deler og få bilen til å gå pent. Deretter blir det en teknisk test mtp på EU kontroll ila sommeren. I hovedsak skal jeg ha sjekket over bremser, da jeg mistenker at det nok skal byttes klosser og muligens skiver på grunn av lite bruk. 

Deretter, eller antagelig litt i mellom blir det å detaile. Altså rense oppå interiøret og skinnet og ta en 1 eller 2 steg polering av bilen. Få shine tilbake i bilen. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme coil på 528 og 523 btw? 

Skal plukke ren en tilsvarende bil som er delebil i morgen. Med tanke på at det kan være tenningsrelatert, er det en ide å ta med seg coiler etc fra den andre bilen? 

Edit: Det er samme. Så jeg tar med kamsensor, coiler og sånt. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, S. Gunstad skrev:

Jeg har en gammel diagnose pc til denne (rund kontakt) kan komme å ta en diagnose en dag.

Lykke til med prosjektet!

Genialt! 

jeg tenker jeg tester med brukt veiv og kamsensor fra delebil og ser om det gir noen forskjell, men sier ja takk til diagnose! 

Tror denne kan bli fin igjen, den er litt tamt utstyrt, men ikke noe som ikke lar seg oppgradere litt. Og overraskende fin ellers. 

Jeg glemmer alltid hvor sinnsykt fint E39 kjører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, *MrB* skrev:

Skal være samme coil ja, men du kan jo begynne med å sjekke om en eller flere plugger bader i olje først. 

Ja det er en god plan. Jeg er bare usikker på om jeg rekker det før jeg skal stikke og hente deler. lovet å gjøre det før 17 mai. Så da tenker jeg at jeg bare tar med delene uansett, så kan jeg feilsøke i pinsen når ting er litt mer rolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, @sveigis for kongen av bygg blir nok dette en enkel tråd.

Men bilen var for bra til å skrotes. Tydeligvis eid av folk som har vært glad i den. Fullt servicehefte. Han jeg kjøpte bilen av hadde brukt den minimalt og det var nok i hans to år at bilens bakluke svinnet hen. Men ellers veldig lite rust og en veldig solid og tight Feel i bilen. Delebilen var jo trist å slakte men den hadde stått i mange år og var preget av mugg innvendig. Veldig bra handel med @Djwik

Så en verdig organdonor. 

 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interessert i tips om hvordan jeg flytter over chromlister. Delebildørene er shadowline. Min bil har chrom. Jeg tenker atdet blir minst arbeid å flytte krommen over på nye dører og selge shadowlinelistene, men er det noen som har erfaring med å gjøre dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår startet bilen helt fint. Nå starter den ikke overhodet. Trekker dårlig rundt og klarer ikke å få liv i nok sylindere til å starte opp. 

Edit: Nå starter den, men går igjen som en gammel båt, altså i maks 4 knop og dunkende som en snekke. Får med andre ord ikke riktig tenning. 

@S. Gunstad Bare å hyle en dag du har tid:) 

 

Eller blir det en tur på GS nå for å kjøpe klips og div for å begynne aksjon. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til fancy plugger på mor og fars 520iA ifjor vår(ifm. vanos-overhaling og nye pakninger). Det gikk dårlig. Motoren trakk dritdårlig og tente ikke skikkelig på alle.. Gikk fint på tomgang ved første oppstart, alt var liksom greit. Men noen hundre meter nedi veien ble den bare vanskelig.
Heiv i de originale pluggene igjen, og vips var den fiksa! Sjekk det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...