Gå til innhold

528i - et mindre, blått prosjekt


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

On 21.6.2018 at 19.18, Fredrik 90 skrev:

Det du sier der er en rar ting jeg selv har reflektert over mer enn en gang. E39 er nå der at de ikke er verd noen ting, ikke en gang 528i eller 535i er verd en sydentur som du er inne på. 540i er kanskje en annen historie, det samme er garantert M5. Men når det gjelder de vanlige modellene så gi dette noen år, gi bilen 5 år og du skal se prisbildet er helt annerledes. Fem år til med E39 eiere som tenker at bilen ikke er verd en dritt og at den er mer verd i deler vil tømme bestanden i Norge. Så plutselig er det ingen igjen av dem, akkurat som med E34 i dag. Nå er det ingen igjen, da stiger prisene på de få som er igjen. 

La meg ta meg selv som eksempel. Jeg kjøpte E34 i 2012, en helt plain 520i med automat. Utover at dette er en Excecutive pakke med skinn, stor klima og 2x airbag så er det ikke noe spess med den. Jeg ga 18 000 kr for en bil i grei bruks stand og med 230 000 km bak seg. På denne tiden var ikke E34 verd fem daue sild en gang. Jeg har siden kjørt (70 000 km),  vedlikeholdt og fikset opp noen ting under veis. Bilen er i god stand men har naturlig brukspatina, hel og fin men ingen utstillingsbil. Skulle jeg solgt i dag kunne jeg fått 40 000 kr, da hadde jeg gått i pluss selv om jeg tar med vedlikehold. Jeg har de siste åra fått ett par henvendelser om jeg ønsker å selge, en her fra forumet og en annen hadde sett bilen på gårdsplassen og lurte på om den var til salgs (var en kollega av min svigerfar). Bilen er selvsagt ikke til salgs, og det er heller ikke meningen å kuppe tråden din med en lang avhandling om meg og min bil. Men det jeg vil frem til er at om en fem års tid så kommer noen til å bli veldig glad for at du jobba og sleit med å holde denne 528en ship shape. For i 2023 kan jeg love deg at det ikke kommer til å være mange tidsriktige E39 528i igjen. Så selger du den da så skal du se at det kan bli sydentur på både deg og hele familien 👍

Med andre ord, stå på 😀

Kloke ord her. 

Jeg er en del i Arendal i sommer og har veldig lyst å se e34en din forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det kunne gått verre. 

20180626_174705.thumb.jpg.94acc235a3ecc79f615ba8a4e400afd4.jpg

Jeg forestilte meg ikke godkjent, men er happy med dette. Bremseslanger er greit. Tåkelys har jeg. Stabilisatorforingene foran har jeg byttet på E39 før. Litt usikker på om jeg tar hjullager bak. Er noe hemmet etter en korsbåndoperasjon i april så mulig jeg lar den gå til verksted. 

 

Lenkearm bak, hvilke er det? Stress å bytte? 

 

Ble en liten ekstratur da jeg mistet skiltet. Kjedelig mangel å ha. 

20180626_192455.thumb.jpg.39ca173229ce7f5061536b9fe3b8d62c.jpg20180626_195237.thumb.jpg.11a433b05e60675e29f93b4d07bfa723.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎21‎.‎06‎.‎2018 at 19.18, Fredrik 90 skrev:

Det du sier der er en rar ting jeg selv har reflektert over mer enn en gang. E39 er nå der at de ikke er verd noen ting, ikke en gang 528i eller 535i er verd en sydentur som du er inne på.

Min teori er at det er en kombinasjon av flere faktorer - det er produsert relativt mange E39, og i Norge er det både solgt og blitt bruktimportert enormt mange i forhold til antall mennesker. E39 er fortsatt et vanlig syn langs veien i Norge, mens i Europa er det langt færre (så 7 stk på min kjøretur til Italia nylig, 5 av dem i Tyskland).

En annen ting er at biler i Norge sliter med rust. Ikke i enorme mengder eller typiske alvorlige "gjenganger-rustområder", men heller at det er litt rust OVERALT. Veldig vanskelig å finne eksemplarer med rustfrie paneler.

Samt at bilene har et såpass "high-tech"-understell som er over gjennomsnittet krevende å vedlikeholde. Selv på bra eksemplarer vil det bli 2ere på EU, klunking, slitte bærearmer og lignende. Relativt dyre originale understellsdeler og irriterende elfeil på bakluke og abs-sensorer drar heller ikke opp. Det blir derfor såpass mange små bekker for normale folk at bilene til slutt blir solgt billig eller vraket. Jeg har full forståelse for at folk ikke orker å påkoste E39 i all evighet da det kan være tålmodighetskrevende.

Men som du sier vil nok verdien gå oppover om en 5 års tid. Dog tror jeg ikke at 520/523/525/528 vil ta del i dette i særlig grad (spesielt ikke i forhold til antall kroner man må investere for å holde bilen gående i samme periode), og at verdiøkningen hovedsakelig vil være på  530i/540i og M5. Dette pga at E39 er produsert i et mye større antall enn E28 og E34.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig. 


Det sagt så har jeg en teori om at på et punkt mellom 20 og 25 år så forsvinner det mye biler. Dermed vil nesten enhver modell av en bil (med noen unntak) være verdt 50-60k, om den er i god, hverdagslig bruksstand. Ta E34. 

Om du vil ha en kan du få en for 10-20k. Men de er kjørt ihjel eller har store mangler. Selv for en 520i med automat kan du få 50k om km er akseptabel og tilstanden det samme. 


Jeg tipper det går den veien med e39 og. en 530i manuell er kanskje verdt gull om 5 år. Men en 523i med en akseptabel farge vil noen fort betale 50k for om de kan kosekjøre den .

Så for utvalgte eksemplarer. Det kommer til å bli skrotet MANGE de neste 2 årene tror jeg, etter å dømme på finn. 

 

Jeg er forresten fortsatt på jakt etter svar på hvilke av de som er lenkearm bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.6.2018 at 16.00, Mariuse34 skrev:

Jeg er ikke uenig. 


Det sagt så har jeg en teori om at på et punkt mellom 20 og 25 år så forsvinner det mye biler. Dermed vil nesten enhver modell av en bil (med noen unntak) være verdt 50-60k, om den er i god, hverdagslig bruksstand. Ta E34. 

Om du vil ha en kan du få en for 10-20k. Men de er kjørt ihjel eller har store mangler. Selv for en 520i med automat kan du få 50k om km er akseptabel og tilstanden det samme. 


Jeg tipper det går den veien med e39 og. en 530i manuell er kanskje verdt gull om 5 år. Men en 523i med en akseptabel farge vil noen fort betale 50k for om de kan kosekjøre den .

Så for utvalgte eksemplarer. Det kommer til å bli skrotet MANGE de neste 2 årene tror jeg, etter å dømme på finn. 

 

Jeg er forresten fortsatt på jakt etter svar på hvilke av de som er lenkearm bak?

Lenkearm betyr stabilisator stag 

men siden det står lenkearms foringer på lappen 

så er det mestsansynlig Stabstagforingene høyre bak og begge foran 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hallois! 

Sen oppdatering. Har måttet prioritere å få byttet cab på 911en og masse annet bilmas, inkludert ordne med at søsteren min fikk kjøpt seg ny bil. Så da går dagene litt fort. Bilen blir kjørt på etterkontroll på tirsdag i uken som kommer og er for all sake an purpose klar for etterkontroll. Bør derfor seile gjennom den uten problemer. Deretter skal den brukes på kurs for nye poleringsentusiaster og detailere, og forhåpentligvis vil den gå fra å være matt lilla til å bli mettalic blå igjen. 

In other news. Baklukeåpneren min funker ikke. Det gjør heller ikke lysene på høyre side av bakluken. Jeg tenker at dette antagelig har samme årsak, er det noen som kan litt om ledningsnettet? Jeg har ikke klart å finne noen åpenbare ledningsbrudd, men har bare sett rett rundt hengslene. Det er ikke montert på bremselys høytsittende PT, har det noen innflytelse her? 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss ,er der magi i luften tro?:)

Satt akkurat og tenkte på tråden din og her er den :)

Godt å se at den leverer og snart blir Eu godkjent .

Ja det å ha flere biler ,krever sin tid og ofte blir liksom hovudhobby bil satt til sides ,hvertfall for min del.

Gøy å se at du har den og er innom her .:)

Angående ledninger ,så er det vel fort dårlig kontakt /brudd en vei.

Så jo bare på tdsen,der så alt pent ut ,men du verden når jeg begynte å rote der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tid for en oppdatering: Da er bilen ferdig på verksted og EU-godkjent. Det er jo kjekt! 

Den dårlige nyheten er at jeg antagelig legger bilen ut for salg. Jeg har rett og slett ikke bruk for den, og når vi antagelig skal begynne flytting til vinteren er det greit å få ryddet opp litt. Vi har fire andre biler, og minst en av de andre må ut og. Jeg jobber også 60 timers uker for tiden, så det er vanskelig å få gjort mye utover det rent nødvendige av vask og vedlikehold. Da er det bedre å sende bilen videre til noen som vil bruke den, fremfor at den blir en slags garasjequeen her. 

Om noen vet om noen som er keen på en clean hverdags-528i som kan bli veldig fin, veldig lett så si ifra. Bilen er nesten ikke vinterkjørt i Norge, så kanaler og jekkfester er veldig fine. Litt småting er det, som kabelbruddet i bakluken, men helheten er veldig solid og bilen er da EU-godkjent til 2020. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig valg dette ,hvertfall hvis enn har blitt litt glad iden :).

Men skjønner ditt ståsted angående valgene her.

Det må jo brukes og dumt å sitte å betale på ting som bare står og .

Bra den er godkjent og den som evnt kjøper denne,får en bra bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...