Gå til innhold

528i - et mindre, blått prosjekt


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Kikket litt i servicehistorikken på bilen. Ser ut som den ble importert ca ti år gammel, med 150.000km på telleren. Ser ut som den er kjørt tyskland rundt på autobahn de første årene, men serviceheftet er fulgt ganske punktlig. Den ser ut til å ha gått på Sunnmøre i de neste 9 årene, før den ble solgt til en polsk mann på Gjerdrum i 2016. Han hadde bilen i seks måneder, og rakk blant annet en tur hjem til moderlandet for en service der i mars 2016. Da hadde bilen gått 261.000. Han jeg kjøpte bilen av mente han hadde kjapt kjørt bilen 10.000 kilometer på de 18 månedene han eide den, og blant annet sto den stille fra september til jeg hentet den i mai i år. 

Ser med andre ord ut som den skal få den service. Om den oppfører seg pent skal den tilogmed få et stempel i boken av et sertifisert verksted. 

20180522_105250.jpg

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når jeg ser denne at jeg angrer som ei jomfru i en millitærleir at jeg ikke slo til på en E39 jeg kunne fått kjøpt Ifjor .

oxfordgrønn 523 med luke og beige sportskinn .

To eiere siden 97 og noe lurvete , men absolutt reddbart .

6000 kr med 239000 på teller .

Men nok om det 😃

Hvordan går disse?

Har kjørt 520 523 og 540 .

De to siste var da hvertfall imponerende synes jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Det er når jeg ser denne at jeg angrer som ei jomfru i en millitærleir at jeg ikke slo til på en E39 jeg kunne fått kjøpt Ifjor .

oxfordgrønn 523 med luke og beige sportskinn .

To eiere siden 97 og noe lurvete , men absolutt reddbart .

6000 kr med 239000 på teller .

Men nok om det 😃

Hvordan går disse?

Har kjørt 520 523 og 540 .

De to siste var da hvertfall imponerende synes jeg .

540i synes jeg er artig men jeg foretrekker kanskje styringen på sekserne. Det sagt så er 528 artig den. Manuelt giret er disse bilene en fryd, men girkassen er langbeint i automaten og. Etter dagens standard er den ikke kjapp, men den er godt motorisert på en veldig tilfredstillende måte. 520i er jeg også glad i, men automaten gjør den bilen litt lat kanskje. 523i har jeg lite vondt å si om. Det finnes kjappere biler, men jeg har kjørt den på autobahn i 200 uten å føle at jeg manglet noe. 

Denne var også veldig billig. Men føler det var et veldig godt kjøp altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg et steg videre, ene og alene takket være @S. Gunstadog hans magiske gamle laptop.

20180522_202243.thumb.jpg.4fecab453b55e6942edd47c3b1dfd54b.jpg

Først kom det en noe snodig feilmelding om låst vanos og luftmengdemåler20180522_202137.thumb.jpg.30c54b8a9633b4b6a5157bdaff34446f.jpg

Slettet alt av feilmeldinger og startet motor. 

20180522_204846.thumb.jpg.8bb9d40b6714ac1df2f8d23c7fa8d7ff.jpg

Da kom denne. Så da lukter det vel kam og eller veivsensorbytte. 

Fant også dette hullet i luftinntaket. Så er vel litt falskluft her og. 20180522_204441.thumb.jpg.27c063795e7945f18801858f69bd46b0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike deler burde man egentlig alltid kjøpe nytt. For alt du vet setter du inn en brukt som ryker etter 10km også er det på'n igjen. Og kjøp original, E39 pleier å være kresne på hvilke sensorer den liker når det gjelder veiv/kam-sensorer og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gabz skrev:

Slike deler burde man egentlig alltid kjøpe nytt. For alt du vet setter du inn en brukt som ryker etter 10km også er det på'n igjen. Og kjøp original, E39 pleier å være kresne på hvilke sensorer den liker når det gjelder veiv/kam-sensorer og slikt. 

Vanligvis enig. Men innkjøpsprisen er lav på bilen. Inntil jeg har tatt en EU- kontroll på den så er jeg usikker på om jeg kjører mange tusen i den. Så tester med billige, men originale sensorer. Så får jeg montere ferdig dørene og låsen og få tatt en EU kontroll på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft prosjekt dette her. E39 er en av mine favoritt karosserier, synd at mange av dem ruster vekk. Hadde en 530i, syns fortsatt at den var en mye bedre bil å kjøre en mye nytt i dag :D 

den luft belgen er typisk ryker :P tror alle mine, e36, e34 , e39 og e46 har hatt sprekker og hull i belgen fra luft filteret og inn til spjellet. spessielt i svingen der. vist du vil fikse det midlertidig så fungerer vulke tape veldig bra på slikt :) stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hefre auto skrev:

tøft prosjekt dette her. E39 er en av mine favoritt karosserier, synd at mange av dem ruster vekk. Hadde en 530i, syns fortsatt at den var en mye bedre bil å kjøre en mye nytt i dag :D 

den luft belgen er typisk ryker :P tror alle mine, e36, e34 , e39 og e46 har hatt sprekker og hull i belgen fra luft filteret og inn til spjellet. spessielt i svingen der. vist du vil fikse det midlertidig så fungerer vulke tape veldig bra på slikt :) stå på

Takk for tipset. GS har dem på lager til 300 kroner så tipper jeg kjøper en ny en.

Er fryktelig fristet til å sette inn noen sorte sportsstoler foran, om jeg kommer over noen billig. Men må si at originalsetene også er bedre enn jeg husker. 

Håper å få montert sensorer og ferdig førerdør i morgen eller fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten veldig hyggelig med interessen for tråden her. Det er jo bare en 20 år gammel stasjonsvogn, men det virker som E39 rører noe i flere enn meg. Det er helt sprøtt hvor billig de er nå. Jeg husker jeg drømte sånn om å eie en da jeg vokste opp (kom da jeg var 12 i 96). Nå kan man kjøpe en for prisen av en brukt Ikea-sofa på finn. Det er galskap hvor mye lidenskap det er for lite penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20180524_191733.thumb.jpg.297ed1ebeb446a73b0d1ea92cad4e23b.jpg

Ikke noe mekking idag, men lånte en 718 GTS på jobb og dro til indre Østfold på jakt etter litt deler fra en organdonor. Hadde med @Ganz gut som copilot.

Jeg har også sikret meg sorte sportskinsseter som jeg skal hente i morgen. Fordi jeg ikke eier impulskontroll. Satser på at sort er sort for de kommer fra en 02-modell. 

 

 

20180524_191749.jpg

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mariuse34 skrev:

Jeg må demontere setene selv. Tenker jeg bare skrur ut skinnene, som vel er festet med T45 eller T50? Men hvordan løsner jeg setebeltet? 

er det ikke like greit å bruke setebeltet fra din egen bil vist det ser ok ut? beltet er vel festet i b stolpen på bilen bak dekslene der og en bolt helt nede ved b stolpen. bak er det vel bare å dra selen rundt ryggen med mindre eg husker helt feil. og benken kan du bare dra rett ut, uten at belte er i veien. 

kan vær eg tar helt feil, men er sikkert lett å sjekke på den bilen det skal inn i også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...