Gå til innhold

F11 - Camber - Er dette innafor?


Erik BM
 Share

Anbefalte innlegg

Nylig utført hjulstillingskontroll etter skifte av nedre bærearmer.
Positiv camber på venstre og negativ, som det skal være, på høyre.

Noen som kan si meg hvor merkbart dette vil / skal være?
Jeg opplever at bilen er litt annerledes enn før. Liten tendens til at den vil til høyre men avhengig av underlaget.

 

Hjulstilling.JPG

nedre bærearm.JPG

Endret av Erik BM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎18‎.‎05‎.‎2018 at 14.30, arildopc skrev:

Hva er km på bilen og hvorfor ble bærearmene skiftet? Verkstedet som gjorde jobben er de rangert som kvalitets verksted eller bare billig?

Bilen er kjørt 97.000 km.
Jeg fikk skiftet hjullager foran + skiver og klosser rund baut.

Med på kjøpet fikk jeg en klaprelyd som minnet meg mistenkelig om klossene. De undersøkte i 3 forskjellige omganger og sa de hadde sammenlignet med nye klosser og at dette ikke var årsaken. Så kom de til at det var bærearmene.
I ettertid vet jeg at dette var klossene, selv om det meldes om noe hyppige skifter av nedre bærearmer på F10/11.

Endret av Erik BM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎18‎.‎05‎.‎2018 at 11.57, Erik BM skrev:

Nylig utført hjulstillingskontroll etter skifte av nedre bærearmer.
Positiv camber på venstre og negativ, som det skal være, på høyre.

Noen som kan si meg hvor merkbart dette vil / skal være?
Jeg opplever at bilen er litt annerledes enn før. Liten tendens til at den vil til høyre men avhengig av underlaget.

 

Hjulstilling.JPG

nedre bærearm.JPG

Bumper denne. Ingen som har noen erfaringer med camber som kan gi meg et hint om dette er nok til at bilen trekker litt mot høyre, og føles ørlite mer ustabil ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen vil trekke litt til høyre ja, her har du nesten en graders forskjell og det er for mye. Du ser og kombinasjonsvinkelen din har stort avvik mellom venste og høyre. Camber framme skal være negativ på begge sider, på alle BMWr. Som minimum helst lik. Du ser target verdier i midten mellom -1.20' til -0.30', den er feil, F11 skal ha -0.20' pluss minus 30 minutt. SAI og Caster ser fin ut så jeg finner det rart at camber skal være såpass i avvik. Du må be de sjekke at de har bestilt rett bærearm med rett offset. Be de sjekke spindel og øvre wishbone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎23‎.‎05‎.‎2018 at 23.19, quandt1960 skrev:

Bilen vil trekke litt til høyre ja, her har du nesten en graders forskjell og det er for mye. Du ser og kombinasjonsvinkelen din har stort avvik mellom venste og høyre. Camber framme skal være negativ på begge sider, på alle BMWr. Som minimum helst lik. Du ser target verdier i midten mellom -1.20' til -0.30', den er feil, F11 skal ha -0.20' pluss minus 30 minutt. SAI og Caster ser fin ut så jeg finner det rart at camber skal være såpass i avvik. Du må be de sjekke at de har bestilt rett bærearm med rett offset. Be de sjekke spindel og øvre wishbone.

Takk for input @quandt1960 Setter pris på det.
Må krype til korset og ta en ny runde på det. Inngår ingen kompromisser når det kommer til hvordan en slik bil styrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...