Gå til innhold

Skal kjøpe i3. Hva må man ha av utstyr? 60/94ah?


Lars89
 Share

Anbefalte innlegg

Satser på å kjøpe en i3 i løpet av noen få uker da jeg skal flytte og trenger noe mer by-vennlig. Har prøvekjørt i dag og trivdes bak rattet.

Ser mest på 60ah-biler da disse er betydelig rimeligere og jeg har ikke behov for mer enn 5-6 mils rekkevidde i det daglige (pendling). 

Har ikke voldsomme krav til utstyr, men suite interiør (skinn), led hovedlys og navi pro "må" jeg ha. Noen med erfaringer/innvendinger om hva man bør ha av utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lars89 skrev:

Satser på å kjøpe en i3 i løpet av noen få uker da jeg skal flytte og trenger noe mer by-vennlig. Har prøvekjørt i dag og trivdes bak rattet.

Ser mest på 60ah-biler da disse er betydelig rimeligere og jeg har ikke behov for mer enn 5-6 mils rekkevidde i det daglige (pendling). 

Har ikke voldsomme krav til utstyr, men suite interiør (skinn), led hovedlys og navi pro "må" jeg ha. Noen med erfaringer/innvendinger om hva man bør ha av utstyr?

Hei, har selv hatt en 16’ model i et års tid. Det er som du sier, første generasjon er betydelig billigere, den andre kunstig høy. Man får 15 mil på sommeren og 9-10 mil på vinteren. Velger man å forvarme/kjøle ( er det noen som ikke bruker dette?!) blir det minus en mil til. Holder det for deg, får du en relativ billig og morsom i3 i første batteriutførelse.

vår model hadde alt unntatt skinn, satt mest pris på ryggekamera, H&K, store navi og Connected drive, selvom sistnevnte ikke er av de mest stabile. Alle i3 har varmepumpe forøvrig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis vil jeg alltid anbefale å få med så mye utstyr som overhodet mulig, men det absolutte krav synes jeg må være 609 navigasjonssystem professional. Utover dette føler jeg det er nokså hipp som happ, da dette utelukkende er et fremkomstmiddel for mitt vedkommende, og utstyret i så måte er lite avgjørende. Vår i3 skrangler i alt av interiør, forstilling etc., så det er liten tvil om at det er billig-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

21 timer siden, Ampera skrev:

Her kan du lese alt du ønsker angående i3, se under BMW 

https://elbilforum.no/forum/index.php

Har lest igjennom "hele" forumet ;)

Skrangla litt i interiør i 2018 demobilen jeg kjørte,  2018 Leaf2 også. Begge gått ca 3000km. Litt skuffende. Hvordan stiller forhandler seg til dette?

Biler med navipro har gjerne et ok utstyrsnivå,  men føler ikke noe voldsomt behov for noe av det andre. For mye hjelpesystemer er bare plagsomt. Men HK-stereo og hurtiglading bør nok med også. 

Er uansett ikke en bil man skal ha i mange år. Ikke lenge til det kommer masse bra alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2018 at 11.52, Saltkjelen skrev:

På generell basis vil jeg alltid anbefale å få med så mye utstyr som overhodet mulig, men det absolutte krav synes jeg må være 609 navigasjonssystem professional. Utover dette føler jeg det er nokså hipp som happ, da dette utelukkende er et fremkomstmiddel for mitt vedkommende, og utstyret i så måte er lite avgjørende. Vår i3 skrangler i alt av interiør, forstilling etc., så det er liten tvil om at det er billig-biler.

I alle andre land en Norge er ikke dette billig-biler.

Skal sies at min facelift 2018 modell er dønn knyst innvendig. Men generelt ganske stor forskjell på facelift og før facelift, spesielt kjørekomforten og kjørelysene.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig prisen er frisk(ere) i andre land, men byggmessig er den alt annet enn premium i hvert fall. Den skrangler og har mange forskjellige barnesymptomer. En venn av meg har f.eks løs rattstamme på i3en sin. Min knirker fra styringen og skrangler i interiøret. Tar jeg på diverse paneler raklerer det i hytt og pine. Og det med fjernlysene er jo et eget kapittel.. Man får ta bilen for det den er - et billig bruksobjekt som fungerer helt ypperlig til det den skal (å kjøre gratis i bomringen, snike i kollektivfelt og parkere på trange parkeringsplasser). 

Jeg håper i3 LCI er en bedre bil kvalitetsmessig, for i3 fortjener å være en "premiumbil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det er mulig prisen er frisk(ere) i andre land, men byggmessig er den alt annet enn premium i hvert fall. Den skrangler og har mange forskjellige barnesymptomer. En venn av meg har f.eks løs rattstamme på i3en sin. Min knirker fra styringen og skrangler i interiøret. Tar jeg på diverse paneler raklerer det i hytt og pine. Og det med fjernlysene er jo et eget kapittel.. Man får ta bilen for det den er - et billig bruksobjekt som fungerer helt ypperlig til det den skal (å kjøre gratis i bomringen, snike i kollektivfelt og parkere på trange parkeringsplasser). 

Jeg håper i3 LCI er en bedre bil kvalitetsmessig, for i3 fortjener å være en "premiumbil".

Min LCI er værtfall helt stille, og virker godt sammenskrudd. Som sagt vesentlig forbedring av kjørekomfort og kjørelys. Fjernlysene var som du nevner veldig dårlig på pre facelift.

Etter din definisjon er jo også Tesla et billig bruksobjekt da;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du får mitt synspunkt til å bli at Tesla er et billig bruksobjekt. i3 er et billig bruksobjekt. Det er en ting til 200-300.000kr, ikke 600.000kr og opp som en Tesla koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Min LCI er værtfall helt stille, og virker godt sammenskrudd. Som sagt vesentlig forbedring av kjørekomfort og kjørelys. Fjernlysene var som du nevner veldig dårlig på pre facelift.

Etter din definisjon er jo også Tesla et billig bruksobjekt da;) 

Hvor mye har du kjørt med din?

Jeg har hatt min siden februar og kjørt ca 4500km. Jeg er veldig skuffet. Jeg blir seriøst gal av å kjøre til jobb hver dag med knirkingene i bilen. Det knirker fra alle hjørner og kanter, spesielt dørene. Skikkelig ulyd fra forstilling, bluetooth svikter i ny og ne (Hater NBTEVO), Connected Drive suger, dørene skriker om at de er åpne under kjøring, elendig lakk på pdc sensorene(flasser av) m.m. Jeg håper å kvitte meg med bilen før vinteren kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Skjønner ikke hvordan du får mitt synspunkt til å bli at Tesla er et billig bruksobjekt. i3 er et billig bruksobjekt. Det er en ting til 200-300.000kr, ikke 600.000kr og opp som en Tesla koster. 

Siterer deg:

"Min knirker fra styringen og skrangler i interiøret. Tar jeg på diverse paneler raklerer det i hytt og pine. Og det med fjernlysene er jo et eget kapittel.. Man får ta bilen for det den er - et billig bruksobjekt "

Legg til dårlig tilpasning av karosserideler, og kvalitetskontroll, så har du en Tesla. 

7 timer siden, lagunilla skrev:

Hvor mye har du kjørt med din?

Jeg har hatt min siden februar og kjørt ca 4500km. Jeg er veldig skuffet. Jeg blir seriøst gal av å kjøre til jobb hver dag med knirkingene i bilen. Det knirker fra alle hjørner og kanter, spesielt dørene. Skikkelig ulyd fra forstilling, bluetooth svikter i ny og ne (Hater NBTEVO), Connected Drive suger, dørene skriker om at de er åpne under kjøring, elendig lakk på pdc sensorene(flasser av) m.m. Jeg håper å kvitte meg med bilen før vinteren kommer. 

Min bil har gått ca 3500km nå, fikk den tidlig mars. 

Med unntak av noe nedetid på serverne og Connected drive, så har det vært helt problemfritt for mitt vedkommende. Prikken over i'en er jo stillheten på tur til jobb om mårran, med en kaffekopp i hånda 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CrZyWiz skrev:

Siterer deg:

"Min knirker fra styringen og skrangler i interiøret. Tar jeg på diverse paneler raklerer det i hytt og pine. Og det med fjernlysene er jo et eget kapittel.. Man får ta bilen for det den er - et billig bruksobjekt "

Legg til dårlig tilpasning av karosserideler, og kvalitetskontroll, så har du en Tesla. 

Med andre ord er Tesla et dyrt, overpriset bruksobjekt. :)

13 timer siden, lagunilla skrev:

Jeg har hatt min siden februar og kjørt ca 4500km. Jeg er veldig skuffet. Jeg blir seriøst gal av å kjøre til jobb hver dag med knirkingene i bilen. Det knirker fra alle hjørner og kanter, spesielt dørene. Skikkelig ulyd fra forstilling, bluetooth svikter i ny og ne (Hater NBTEVO), Connected Drive suger, dørene skriker om at de er åpne under kjøring, elendig lakk på pdc sensorene(flasser av) m.m. Jeg håper å kvitte meg med bilen før vinteren kommer. 

Ja, jeg tror dette er representativt for de fleste i3ene. Jeg liker bilen for det den er, men den har åpenbare svakheter når det kommer til byggekvaliteten, synes jeg. Som mekaniker hos en autorisert BMW i-forhanler, har du vel sett litt av hvert når det gjelder disse bilene. Det at BMW ikke greier å lage lydløse biler (i form av knirk) i interiørene sine er høyst kritikkverdig. Enten skrangler det i plast eller så er det dørpakningene som lager lyd. Har aldri opplevd sånn knirk fra andre, tilsvarende bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Høres ikke helt bra ut. Heldigvis er de hyggelige på Bavaria. Dette er uansett en bil man ikke tør å ha uten nybilgaranti. Det gjelder forsåvidt alle nyere BMW. 

Løsninga blir nok derfor å kjøpe en 15/16 mod som man har et par år til et bedre alternativ har dukket opp. De andre elbilene som selges frister bare ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars89 skrev:

Hm... Høres ikke helt bra ut. Heldigvis er de hyggelige på Bavaria. Dette er uansett en bil man ikke tør å ha uten nybilgaranti. Det gjelder forsåvidt alle nyere BMW. 

Løsninga blir nok derfor å kjøpe en 15/16 mod som man har et par år til et bedre alternativ har dukket opp. De andre elbilene som selges frister bare ikke... 

Sånn drivlinjemessig er en elbil langt enklere konstruert enn en moderne turbomotor, så ser ikke hvorfor en BMW i3 skal ha høyere risiko utenfor garantitiden.

Foreslår at du prøver noen aktuelle biler, så velger du den som gir best inntrykk. Noen biler er mandagsbiler, andre virker plettfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...