Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Beklager å opprette et nytt emne på dette, men tenkte å forsøke å grave frem mer kunnskap (fra de av dere som har det) rundt dette.

Oppsummert så er stjernemerkede dekk en måte BMW merker dekk tiltenkt X-drive, for å hindre problemer med rulleomkrets. Dette er uten tvil viktig.

Men hva utgjør egentlig selve merkinga på 2 tilsynelatende like dekk?

For å gi litt bakgrunn på hvorfor jeg spør om dette så ser jeg etter nye bakdekk til min e70 x5. Denne står med originale x5m hjul, mao. 285/35-21 foran, og 325/30-21 bak. Disse er stjernemerkede Dunlop SP Sport Maxx "DSST *".

  • Hva er forskjellen, eller er det faktisk forskjellig, rulleomkrets på dette dekket, og det vanlige "Dunlop SP Sport Maxx" i samme dimensjon? Det stjernemerkede er run flat, hvilket jeg ikke nødvendigvis er videre interessert i.
  • Skulle man først hatt så lik som mulig rulleomkrets så vil det jo være mye mer riktig å bruke 335/30-21? (som tilsynelatende er en ikke eksisterende dimensjon for øvrig).  

Setter pris på om noen kan bidra med litt kunnskap rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til akkurat disse dimensjonene, men på min egen bil skiller det ca. 0,5% forskjell på originaldimensjonene rent teoretisk, mens mine stjernemerkede har ingen forskjell (eller nå er det ca. 0,2% mindre bak, grunnet slitasje). Altså to av dekkene må være større eller mindre enn det størrelsen egentlig skulle tilsi (evt. så er alle fire litt forskjellige), men hvordan det er eller skal være har jeg ikke funnet utav. Tidligere hadde dekkprodusentene informasjon om slikt på nettsidene, men nå er det stort sett bare vas der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme som dere begge sier.

  • Dersom de er garantert korrekt så er det faktisk 0,7% forskjell på de jeg kjører på/ bmw har valgt originalt.
  • Dersom kun 2, eller alle 4, er forskjellige, hvilken veg? Hvor mye? etc...

Jeg har et ønske om å kjøpe samme type dekk jeg har i dag, men uten run flat, og dermed uten stjernemerking.. men pr nå tør jeg ikke helt det. De er også betydelig rimeligere uten run flat og *.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp 0,62% på willtheyfit (den pleier å stemme ganske bra), så litt bedre.

Veldig mange X5-er ser ut til å kjøre med nettopp disse dimensjonene, men uten stjernemerking. GS har også samme dimensjoner i sine pakker, og der også uten stjerne.

Jeg aner ikke hvordan X5 er bygget opp sammenlignet med andre xDrive-biler, men jeg har ikke inntrykk av at dette er et like stort problem her. Har hverken lest om ødelagte fordelingskasser, lugging eller andre ting som typisk skjer med feil rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke denne: https://tiresize.com/calculator/

Problemet er at jeg ikke er det minste overrasket om bedrifter tilbyr dekk som faktisk ikke fungerer... Jeg blir heller ikke forundra om de i det hele tatt ikke har hørt om stjernemerking for å si det på den måten.

Når det gjelder fordelingskassa så ser jeg ingen grunn til at det skal være "noe mer" greit, men den er betydelig mye bøsere på x5 30sd enn på mange mindre biler, og jeg tipper det kan ha noe med feilraten å gjøre.

Takker for tilbakemelding. Jeg liker ikke å ikke ha 100% kontroll på slik aspekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i dette temaet selv - og kommer til å spørre en kjenning som er dekkansvarlig hos Bavaria Stavanger om dette for å forsøke å tilegne meg litt mer kunnskap. De solgte meg for øvrig ikke-stjernemerkede Vredestein dekk til E91’en xdrive jeg hadde tidligere, som nevnt i andre tråder. Det var også 225/35-19 og 255/30-19 dekk. Om jeg kommer over noe relevant skal jeg sørge for å poste det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet kunne jeg også tenkt meg svar på disse spørsmålene vedr. BMW og garanti. Har sett noen ganske påståelige kommentarer på dette rundt om, som jeg ikke helt kan skjønne stemmer. Jeg leste et eller annet sted at ved garantisaker på f.eks. fordelingskasse så må man huke av for om bilen har stjernemerkede dekk eller ikke i systemet som benyttes.

- Krever BMW stjernemerkede dekk, eller krever de dekk/hjul med lik rulleomkrets?
Hvis sistnevnte, vil da dekk med forskjellig bredde der rulleomkrets er lik være godt nok, eller må man ha lik dimensjon foran og bak (dette leveres vel originalt som vinterhjul på de fleste modeller?)?

Hvis førstnevnte, hva om man bare bytter to dekk? Man har da stjernemerke dekk og alle er glade (inkl. datasystemet), men forskjellen her kan være større enn med ikke-stjernemerkede dekk.

En annen ting jeg leser ofte er at mange mener dekkstrekk gir mindre rulleomkrets. Dette er jeg uenig i, da banen i et dekk er såpass stiv at det ikke vil være mulig å strekke denne slik at det får noen innvirkning her. Likevel, hvordan ville det blitt mottatt hos f.eks. BMW at man hadde lik dekkdimensjon foran og bak, men på ulike felger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg ikke kan få fattet alle spørsmålene i en mail til han. 

En annen erfaring vi har diskutert litt på jobb; sjefen min kjøpte seg nettopp en F31 320d xdrive fra Bilia, med 19” M sport hjul. Bilen var gått ca 60k km. Der satte Bilia på to nye stjernemerkede RFT bakdekk i 255/35-19 før levering siden disse var slitt. Det falt ikke i helt god jord hos kjøper, og han stilte spørsmålet før overtagelse, men fikk til svar at dekkfirmaet de hadde avtale med hadde funnet det i orden å bytte kun bakdekkene. Han fikk så Bavaria her til å sjekke dekkene nå, og det såg faktisk fint ut ifølge de, selv om de sa at alle fire dekkene bør byttes samtidig av prinsipp på xdrive.

En annen historie: jeg forespurte Bavaria her om nye sommerdekk til svigers sin F34 M sport xdrive. Fikk til svar at de dessverre kun hadde RFT dekk tilgjengelig til denne bilen på det tidspunktet, og kunne derfor ikke tilby vanlige NON-RFT dekk til denne som de gjorde til min E91. Jeg spurte ikke videre, men det skal sies at denne F34 var under garanti når jeg spurte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når det er tydelig forskjell på hvor brede dekk er i samme dimensjon, så må jo det og virke inn på rulleomkretsen? Hvor stor forskjell ligger inne i feilmarginene til X-drive sin elektronikk. Forskjellen på dekk med f.eks 3mm mønsterdybde og nye på 8 mm burde jo være innenfor. Tror at man i alle fall må bruke dekk av samme type framme og bak for å få likest mulig rulleomkrets.

På E36 og E34 som jeg har vært mye borti, har jo BMW som er blitt nevnt ulik dimensjon framme og bak originalt? På E34 er 235/45-17 vanlig dimensjon i 17". Rulleomkretsen er mindre enn original dimensjon som er 205/65-15. Med 9" felger er 255/40-17 riktig dimensjon bak. Selv om 265/40-17 har helt lik omkrets som 235/45-17. (Og som kanskje ikke blir godkjent i vognkortet?) Det er 2.0% mindre rulleomkrets på 255/40-17 enn originaldimensjonen på 205/65-15. Ganske mye i alle fall. Så før i tiden hadde BMW  større avvik i dimensjonene.

Det høres ut til å være dyre dekk til E70 X5, så forstår godt at du vil finne rimeligere alternativer. Er 275/35-21 et alternativ til å matche 325/30-21 bedre? Da er det 0.3 % større rulleomkrets bak. Og bakdekkene slites vel fortere, og da blir det enda mindre avvik når dekkene har mindre mønster.

Hilsen Eirik.

 

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2018 at 21.41, awt skrev:

Om du har mulighet kunne jeg også tenkt meg svar på disse spørsmålene vedr. BMW og garanti. Har sett noen ganske påståelige kommentarer på dette rundt om, som jeg ikke helt kan skjønne stemmer. Jeg leste et eller annet sted at ved garantisaker på f.eks. fordelingskasse så må man huke av for om bilen har stjernemerkede dekk eller ikke i systemet som benyttes.

Min bekjent hos Bavaria har dessverre sluttet, men skal fortsatt sende de en mail med spørsmålene vi har her. Ang. spørsmålet ditt ovenfor må vel dette omtales i garantivilkårene til BMW ( https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/BMW Garantivilkår/BMW Garantivilkår 4s A5 HQ-Skjerm.pdf ). Dekk er ikke nevnt med ett eneste ord her. Muligens det må oppgis ved garantisaker, men utfallet av saken kan vel ikke bli påvirket av om det står stjernemerkede dekk eller ikke på når det ikke står noe om dekk i vilkårene for garantien. Mulig @Walkabout har litt faglig tyngde å komme med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, papertiger skrev:

Min bekjent hos Bavaria har dessverre sluttet, men skal fortsatt sende de en mail med spørsmålene vi har her. Ang. spørsmålet ditt ovenfor må vel dette omtales i garantivilkårene til BMW ( https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/BMW Garantivilkår/BMW Garantivilkår 4s A5 HQ-Skjerm.pdf ). Dekk er ikke nevnt med ett eneste ord her. Muligens det må oppgis ved garantisaker, men utfallet av saken kan vel ikke bli påvirket av om det står stjernemerkede dekk eller ikke på når det ikke står noe om dekk i vilkårene for garantien. Mulig @Walkabout har litt faglig tyngde å komme med her :)

"Svaret" ligger nok i punkt 6 og 8 i artikkel 2 vilkårene - altså at montering av deler og utstyr må utføres i henhold til fabrikkens retningslinjer og at det er benyttet reservedeler som møter fabrikkens krav eller spesifikasjoner. Så avhenger jo det igjen av hvilke retningslinjer/krav fabrikken setter. Er det stjernemerkede dekk på xDrive som bilen originalt leveres med og det er et krav i henhold til fabrikken retningslinjer er det mulig dette må følges ved utskiftning.

Når det er sagt så har jeg vel inntrykket av at utvalget i stjernemerkede dekk er relativt begrenset, og dersom BMW for eksempel har samarbeidsavtale med ett dekkmerke og det er det eneste som leverer stjernemerkede dekk så vil det kunne anses å være hemmende for den fire konkurransen, som det igjen er begrensninger på henhold til både nasjonal og europeisk rett. Da kan en fort sette spørsmålstegn ved gyldigheten av et slik krav, dersom retningslinjene kan spesifiseres på en annen måte med hensyn til hvilket avvik som tolereres heller enn et krav om stjernemerkede dekk.

Til slutt et spørsmål fra meg (fordi jeg lurer): Leveres stjernemerkede dekk kun som RFT? Og er det flere leverandører eller kun én?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg litt til på mine erfaringer med xDrive med da slitte dekk. 

Kjørte en E91 hvor bakdekkene var vesentlig mer slitt enn fordekkene, såpass slitt at korden syntes. Dette medførte rykking og napping. Alle dekkene var 205/55-16 Nokian piggfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Walkabout skrev:

Til slutt et spørsmål fra meg (fordi jeg lurer): Leveres stjernemerkede dekk kun som RFT? Og er det flere leverandører eller kun én?

Så lang jeg har klart å finne ut, varierer dette med dekkdimensjonen. Enkelte dimensjoner av stjernemerkede dekk kommer både med og uten RFT, andre dimensjoner leveres kun som RFT. Det blir dermed biltypen/felgene man kjører med som bestemmer det endelige utvalget.

Som allerede er nevnt her i tråden, synes jeg utvalget stjernemerkede dekk uten RFT er ganske dårlig. Dette er èn av årsakene til at jeg kjører med fire identiske felger på min xDrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...