Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Skipper skrev:

Er helt grønn på dette med Bmw. Er en X5 2,5d xDrive 2014 mod. med 255-50-19 og 285-45-19. 

Da er du nok nødt til og kjøpe stjernemerkede dekk, for og fortsatt ha garanti på transferkassa. Eventuelt kan du kjøpe 2 felger lik de som står foran også komplett sett med 255/50-19. Denne løsningen er mye billigere enn og bytte transferkassa til 35000kr. Dekkonline skal ha 9330kr komplett for stjernemerkede Pirelli Scorpion Verde.

Endret av Eivind320x
tilleggs info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind320x skrev:

Da er du nok nødt til og kjøpe stjernemerkede dekk, for og fortsatt ha garanti på transferkassa. Eventuelt kan du kjøpe 2 felger lik de som står foran også komplett sett med 255/50-19. Denne løsningen er mye billigere enn og bytte transferkassa til 35000kr. Dekkonline skal ha 9330kr komplett for stjernemerkede Pirelli Scorpion Verde.

Ja blir nødt til det. Har du peiling hvilket e nummer på denne bilen?, har null peiling på Bmw. Må vist lese meg opp på Bmw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Takk for du dok deg bryet @papertiger. Som du skriver så er ikke svarene det vi mest hadde ønsket, men likevel greit å få litt mer klarhet og innsikt.

Takker :) greit å få til en liten samletråd om dette, for det ser jo ut som at det er litt aktuelt med alle de trådene som har vært i det siste rundt dekk og nykking i fordelingskasser rundt om.

40 minutter siden, TRF skrev:

Bra tilbakemelding @papertiger

Dog, ihht første innlegg, så har jeg fortsatt ikke funnet noen som kan svare. Det endte jo med at jeg satte på de som ikke var stjernemerkede.

Takk :) 

Tror vertfall første punktet ditt ble svart på i innlegget mitt. Stjernemerkede dekk i originale kombinasjoner av dimensjoner er konstruert og laget for å ha lik rulleomkrets (Dvs innenfor toleransen til xDrive) både når de er nye og etter slitasje. Stjernemerket er et slags garantimerke for at disse er laget for og sammen med BMW. De som ikke har det har ikke hensyntatt xDrive i utviklingen, så jeg regner med det betyr at det kan være forskjell på samme dekkmodell med og uten stjernemerking.

Og vedr. Punkt 2: den samme problemstillingen gjelder E9x med sin 225/35-19 + 255/30-19 orginal dimensjon. 235/35-19 + 275/30-19 er nærmere null enn førstnevnte, allikevel er det den som brukes. Hvorfor vet jeg ikke.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært interessant å utveksle erfaringer med mix dimensjoner og hvilke merker dette er og om det fungerer uten merkbare problemer i drivverket? At det kan være belastning på drivverket uten at man merker det er jo verre å vite selvsagt.     Jeg kan begynne: 

Foran:  Falken FK453,  245/45-19 

Bak    : Falken  FK510   275/40-19 

Disse dimensjonene gir 0% 0cm avvik ifølge dekkalkulator, begge har 214.4cm omkrets

Disse er vel halvslitte nå og har fungert upåklagelig i ca 15000km i mitt eie

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger : Nja, vi er alle enige om at det "skal være like rulleomkrets". Jeg etterlyser harde fakta på eksakt hva forskjellen er. Som du ser av mitt innlegg, så sammenlignet jeg to dekk (med og uten, samme type og merke), fant ikke noen slik forskjell. Det virker også smått utrolig at du skal lage et helt eget dekk for bmw, ikke minst to, på en og samme bil. Markedsmessig finner jeg dette snodig.

Videre, skal man virkelig ha 0%? Jeg merker jeg må sette meg ned å lese litt i BMW litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TRF skrev:

@papertiger : Nja, vi er alle enige om at det "skal være like rulleomkrets". Jeg etterlyser harde fakta på eksakt hva forskjellen er. Som du ser av mitt innlegg, så sammenlignet jeg to dekk (med og uten, samme type og merke), fant ikke noen slik forskjell. Det virker også smått utrolig at du skal lage et helt eget dekk for bmw, ikke minst to, på en og samme bil. Markedsmessig finner jeg dette snodig.

Videre, skal man virkelig ha 0%? Jeg merker jeg må sette meg ned å lese litt i BMW litteratur.

Ah, forstår. Jeg tror (ikke fakta, men egen personlig mening) at stjernemerkingen gir en garanti for at dekket møter BMW’s krav som stilles i forbindelse med holdbarhet på fordelingskassen. Dekk uten dette er dekk utenfor BMW sin kontroll, og dermed kan de ikke opprettholde garantier på deler  som direkte påvirkes av deler (les: dekk) som kan være utenfor toleransekravene til BMW. Men det er kun mine tanker og synsing.

Enig i at harde fakta virkelig hadde vært kjekt å hatt her, kanskje teknisk avdeling hos importøren, eller enda bedre - BMW i Tyskland, kan bidra med noe her annet enn markedsføringssvada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne i en artikkel fra VG i 2014
etter hva fyren sier her kom siste generasjon rft dekk i 2013 og da ble alt bare fryd... jaja mine dekk støyer og sporer som bare det.
 
BMWs ettermarkedsdirektør Nils Henrik Holmen bekrefter overfor VG at det var en del problemer med de punkteringssikre dekkene, som har vært standard på BMW en god stund. – Det gikk blant annet på støy og sporing, men etter at siste generasjon RFT-dekk kom i fjor sommer, er problemet løst. Vi har kun hatt en klage på dekkene siden i fjor sommer. Denne kunden byttet til et annet punkteringsfritt merke, sier Holmen. BMW bruker punkteringsfrie sommer- og vinterdekk fra blant andre Nokia, Bridgestone, Michelin, Pirelli og Continental. Holmen mener sikkerhetsaspektet overgår den eventuelle mangelen på komfor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TRF skrev:

@papertiger : Nja, vi er alle enige om at det "skal være like rulleomkrets". Jeg etterlyser harde fakta på eksakt hva forskjellen er. Som du ser av mitt innlegg, så sammenlignet jeg to dekk (med og uten, samme type og merke), fant ikke noen slik forskjell. Det virker også smått utrolig at du skal lage et helt eget dekk for bmw, ikke minst to, på en og samme bil. Markedsmessig finner jeg dette snodig.

Videre, skal man virkelig ha 0%? Jeg merker jeg må sette meg ned å lese litt i BMW litteratur.

Kan legge til "har hørt at..." nemlig at jeg har lest en plass at alt under 1% differanse er innafor hos bmw sin tekniske godkjenning. Men nærmest 0% er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sendt spørsmål til en av direktørene i BMW Group Norge som jeg kjenner, så får vi se hva jeg får til svar.

Hadde egentlig tenkt å gå for Nokian Hakka Black 2, men nå ble jeg igjen veldig usikker..

Iflg testen til Motor/NAF så ser lista over de beste dekkene (som ble testet) slik ut:

89 Michelin Pilot Sport 4

85 Nokian Hakka Black

83 Falken Azenis FK 510

81 Continental PremiumContent 6

79 Bridgestone Turanza T005

78 Vredestein Ultrac Vorti

77 Hankook Ventus S1 Evo2

75 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

75 Dunlop Sport Maxx RT2

75 Kumho Ecsta PS71

70 Pirelli Cunturato P7

Hvilke av disse er egentlig stjernemerket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dekk er i utgangspunktet stjernemerket, men flere dekktyper kan også leveres i stjernemerkede versjoner. Det finnes også andre "spesialversjoner" av kjente dekk som er tilpasset andre fabrikanters krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...