Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

@Amistad

har ikke opplevd dette selv så vet faktisk ikke hvordan det kjennes ut, men er mange samsvarende beskrivelser på det her inne. Alt etter hvor stor forskjellen er kan det nok kjennes forskjellig. Jeg fant nettopp ut at Vredestein selvsertifiserer Ultrac Vorti i forskjellig dimensjon (originale BMW mix dimensjoner) for bruk på xdrive biler. Dvs de selger dekkene med et type approval certificate utstedt av deres egen tekniske avdeling som sier at disse dekkene i denne dimensjonen kan brukes på denne spesifikke BMWen og dermed er innenfor BMW sine toleranser hva rulleomkrets angår. Og dersom du sjekker nettsidene til Vredestein og går i dekkvelgeren for bilen din vil du se at for alle mix dimensjoner står det nevnt at «dette dekket krever et sertifikat» på engelsk.

Jeg skal sette bestilling på 4 stk Ultrac Vorti i mix dimensjon til 4’eren, men krever å få sertifikatet tilsendt før jeg setter ordren.

men for å svare på det du faktisk spurte om: nei de er ikke stjernemerkede.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar @papertiger selv om du er på ferie. Snerten leiebil ;)

Jeg er nå litt spent på om det er det jeg merker med disse dekkene, eller om det bare er en liten forskjell fra dekk til dekk som jeg ikke skal bry meg om :)

Skulle det til syvende og sist være nøkking grunnet dekk, så håper jeg at forhandleren tar dem inn igjen og gir meg andre dekk ... om så med mellomlegg. Jeg er ikke interessert i å sitte med mongo utgifter grunnet nye dekk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha satt på vinterdekkene og kjent godt etter om det forsvinner. Der har du jo fire dekk i samme dimensjon. kjenner du forskjell ville jeg tatt den inn til dekkforhandleren og hørt hva som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL INFO:

Etter å ha snakket med en svært hyggelig person hos Apollo Vredestein tyre information center i Nederland på telefon i dag har jeg nå mottatt typegodkjenning fra Vredestein for Ultrac Vorti i mix dimensjon 19" på F36 420d xdrive. Det spesifiserer blant annet bilmodell og type, axle loads, godkjente felgbredder, max camber, dekkdimensjon, load index, speed index og til og med kalkulert anbefalt lufttrykk.
Det kan sendes på PM om noen ønsker det (har også fått tilsendt for en X5 med original dimensjon 275 og 315).

Han la også ved en offisiell statement fra Vredestein der det i essens står at dekkene deres kan monteres på alle biler uavhengig av hvilke merker de ble utstyrt med fra fabrikk så lenge dimensjon, load index og speed index følger originale spesifikasjoner.

Han skrev som følger i mailen:

Sitér

According European Commission, article no. 4,5 and 6 of EC-Guidline 92/93 it is since the 4th of February 2000 not longer permitted to specify any individual brand for exclusive fitment to their vehicles. In attached document you will find our statement about this regulation. 

In case of our Ultrac Vorti in the sizes 225/40 ZR19 93Y and 255/35 ZR19 96Y I can confirm you that the rolling circumference of both sizes are exactly the same. Attached you will find also a tyre type approval that these sizes are suitable for your car. 
 

Han gjentok også dette på telefon - ifølge han hadde ikke BMW lov til å voide garanti på fordelingskasse som følge av bruk av ikke-stjernemerkede dekk, selv om de prøver (de var velkjent med problemstillingen) på grunn av EU-reglene som er spesifisert ovenfor.

Merk at dette kun er videreformidlet info fra dekkprodusent, ingen fasit. Så det blir opp til hver enkelt hvilken risiko en ønsker å utsette seg for vedrørende dette, men at Vredestein går så langt og utsteder spesifikke typegodkjenninger for spesifikke biler tyder jo på at de tar dette på alvor og anerkjenner problemstillingen, og samtidig går god for at produktene deres kan brukes problemfritt på disse bilene med så lave toleranser for avvik i rulleomkrets selv om de ikke innehar den berømmelige stjernemerkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, papertiger skrev:

Han gjentok også dette på telefon - ifølge han hadde ikke BMW lov til å voide garanti på fordelingskasse som følge av bruk av ikke-stjernemerkede dekk, selv om de prøver (de var velkjent med problemstillingen) på grunn av EU-reglene som er spesifisert ovenfor.

Hvis jeg husker riktig så «spådde» jeg vel dette i en tilsvarende diskusjon for noen uker siden, så hyggelig å se at Vredestein melder det samme. Konkurransereglene i EU er ganske strenge på slike konkurransebegrensende saker, så godt at BMW (antakelig) ikke kan stå fast på dette med stjernemerkede dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, papertiger skrev:

TIL INFO:

Etter å ha snakket med en svært hyggelig person hos Apollo Vredestein tyre information center i Nederland på telefon i dag har jeg nå mottatt typegodkjenning fra Vredestein for Ultrac Vorti i mix dimensjon 19" på F36 420d xdrive. Det spesifiserer blant annet bilmodell og type, axle loads, godkjente felgbredder, max camber, dekkdimensjon, load index, speed index og til og med kalkulert anbefalt lufttrykk.
Det kan sendes på PM om noen ønsker det (har også fått tilsendt for en X5 med original dimensjon 275 og 315).

Han la også ved en offisiell statement fra Vredestein der det i essens står at dekkene deres kan monteres på alle biler uavhengig av hvilke merker de ble utstyrt med fra fabrikk så lenge dimensjon, load index og speed index følger originale spesifikasjoner.

Han skrev som følger i mailen:

Han gjentok også dette på telefon - ifølge han hadde ikke BMW lov til å voide garanti på fordelingskasse som følge av bruk av ikke-stjernemerkede dekk, selv om de prøver (de var velkjent med problemstillingen) på grunn av EU-reglene som er spesifisert ovenfor.

Merk at dette kun er videreformidlet info fra dekkprodusent, ingen fasit. Så det blir opp til hver enkelt hvilken risiko en ønsker å utsette seg for vedrørende dette, men at Vredestein går så langt og utsteder spesifikke typegodkjenninger for spesifikke biler tyder jo på at de tar dette på alvor og anerkjenner problemstillingen, og samtidig går god for at produktene deres kan brukes problemfritt på disse bilene med så lave toleranser for avvik i rulleomkrets selv om de ikke innehar den berømmelige stjernemerkingen.

Jeg trenger det dokumentet og vurderer å bestille de samme når jeg hører din erfaring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har Goodyear Excellence 245/40-19. Disse er * / Stjerne merket. Neste å skal jeg ha nye dekk. Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe dem samme. Dekkene er RFT, ut fra denne tråden er jeg vel eneste som vurderer å kjøpe nye RFT? 😂 Er det dumt å kjøpe RFT? Kjører 1 gang i året til Krakow. Føler vel at det er greit å ha mulighet til å kjøre rolig videre om noe skulle skje på veien.. Sant skal sies er jeg relativt fornøyd med dekkene. Bilen ble levert med disse fra BMW etter det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

Jeg har Goodyear Excellence 245/40-19. Disse er * / Stjerne merket. Neste å skal jeg ha nye dekk. Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe dem samme. Dekkene er RFT, ut fra denne tråden er jeg vel eneste som vurderer å kjøpe nye RFT? 😂 Er det dumt å kjøpe RFT? Kjører 1 gang i året til Krakow. Føler vel at det er greit å ha mulighet til å kjøre rolig videre om noe skulle skje på veien.. Sant skal sies er jeg relativt fornøyd med dekkene. Bilen ble levert med disse fra BMW etter det jeg vet.

Hvis du er fornøyd med RFT er det vel bare å kjøpe det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjennern skrev:

Jeg har Goodyear Excellence 245/40-19. Disse er * / Stjerne merket. Neste å skal jeg ha nye dekk. Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe dem samme. Dekkene er RFT, ut fra denne tråden er jeg vel eneste som vurderer å kjøpe nye RFT? 😂 Er det dumt å kjøpe RFT? Kjører 1 gang i året til Krakow. Føler vel at det er greit å ha mulighet til å kjøre rolig videre om noe skulle skje på veien.. Sant skal sies er jeg relativt fornøyd med dekkene. Bilen ble levert med disse fra BMW etter det jeg vet.

Det er vel ingenting i veien for å kjøpe like dekk (RFT eller ikke) igjen om du er fornøyd med de - ingenting er jo bedre. Hadde jeg vært fornøyd med mine RFT hadde jeg selvfølgelig kjøpt det igjen. RFT har absolutt sine fordeler, men for meg veier bakdelene med de dekkene jeg har (Bridgestone S001) mer, da jeg synes de ødelegger bilens kjøreegenskaper og dermed forringer kjøreegenskapene BMW er så viden kjent for.

Men er det slik at du har 245/40-19 på alle fire hjul så er det jo på den annen side ingen grunn til å velge stjernemerkede dekk pga fordelingskassen slik jeg ser det, om det er det du tenker på - heller ikke BMW leverer vinterdekk med stjernemerking i lik dimensjon. Dette har jo først og fremst noe for seg ved mix dimensjon. Men dersom det er tryggheten ved å kjøre på RFT du søker, så er jo det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har kjøpt dekk uten stjerne fra forhandler, og man merket at bilen overhodet ikke liker det. Er det forhandleren som har gjort noe dumt da så lenge man har opplyst at man har xdrive? Jeg har jo lest her inne om et par stk som gikk tilbake og fikk byttet dekk mener jeg å huske.

Eller er det bileier som skal huske å opplyse forhandler om hva man trenger? Det er jo mange der ute som ikke aner dette med stjernedekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Amistad skrev:

Hvis man har kjøpt dekk uten stjerne fra forhandler, og man merket at bilen overhodet ikke liker det. Er det forhandleren som har gjort noe dumt da så lenge man har opplyst at man har xdrive? Jeg har jo lest her inne om et par stk som gikk tilbake og fikk byttet dekk mener jeg å huske.

Eller er det bileier som skal huske å opplyse forhandler om hva man trenger? Det er jo mange der ute som ikke aner dette med stjernedekk. 

Det spørs litt om dere har diskutert dette og forhandler har opplyst om risikoene rundt dette før valg av dekk. Dersom ja ville jeg sagt at risikoen ligger på deg da du har blitt informert før kjøp. Dersom nei ville jeg gått til dekkforhandler og gått i dialog for å få prøve noen andre dekk, og gjerne ta med dokumentasjon fra BMW, eller kanskje en utskrift av denne tråden?. Har du målt omkretsen på dekkene bak og framme - er det noen forskjell? Nå vet du at Vredestein gir ut sertifikat på denne dimensjonen, så det kan være verdt å nevne til forhandler så du ikke ender opp med RFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kjennern skrev:

Jeg har Goodyear Excellence 245/40-19. Disse er * / Stjerne merket. Neste å skal jeg ha nye dekk. Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe dem samme. Dekkene er RFT, ut fra denne tråden er jeg vel eneste som vurderer å kjøpe nye RFT? 😂 Er det dumt å kjøpe RFT? Kjører 1 gang i året til Krakow. Føler vel at det er greit å ha mulighet til å kjøre rolig videre om noe skulle skje på veien.. Sant skal sies er jeg relativt fornøyd med dekkene. Bilen ble levert med disse fra BMW etter det jeg vet.

Befinner meg i nøyaktig samme situasjon. Etter å ha kjørt tur-retur Italia på Goodyear Excellence 245/40 R19 * (produsert 2014) nå i sommer, kan jeg ikke si at det var en dårlig opplevelse. Jeg satt aldri å tenkte på at det var plagsomt med dekkstøy, det var heller ingen antydning til sporing eller ubehag av noe slag. Tvert i mot var det betryggende med RFT og det var overraskende mange biler vi passerte langs Autobahn som hadde punktert og stod og ventet på bergingsbil.

På ferietur er jo bilen ekstra tung og da er det vel bare gunstig med stive dekksider, slik resonnerer nå i alle fall jeg. Jeg heller nok mer og mer mot å kjøpe de samme dekkene til våren, men vil selvsagt se hvordan de er å kjøre på når høsten setter inn og vi får større variasjon i temperatur og mer nedbør. Men alt i alt: disse dekkene i RFT har vært en positiv opplevelse så langt.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, cityhopper said:

Befinner meg i nøyaktig samme situasjon. Etter å ha kjørt tur-retur Italia på Goodyear Excellence 245/40 R19 * (produsert 2014) nå i sommer, kan jeg ikke si at det var en dårlig opplevelse. Jeg satt aldri å tenkte på at det var plagsomt med dekkstøy, det var heller ingen antydning til sporing eller ubehag av noe slag. Tvert i mot var det betryggende med RFT og det var overraskende mange biler vi passerte langs Autobahn som hadde punktert og stod og ventet på bergingsbil.

På ferietur er jo bilen ekstra tung og da er det vel bare gunstig med stive dekksider, slik resonnerer nå i alle fall jeg. Jeg heller nok mer og mer mot å kjøpe de samme dekkene til våren, men vil selvsagt se hvordan de er å kjøre på når høsten setter inn og vi får større variasjon i temperatur og mer nedbør. Men alt i alt: disse dekkene i RFT har vært en positiv opplevelse så langt.    

Har samme opplevelse jeg også, mine er fra 2014 de også og begynner å bli godt brukt. 

Tror jeg også kommer til å kjøpe * merket dekk, siden dette står på bilen nå. Vet lik dim ikke skal ha noe å si, blir mer som en «bare for sikkerhetsskyld» greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine 19" contisport 5 RFT  fra 2014 er helt jævlig på støy og sporing på veiene her i lofoten.  legger da også merke til at hvis det er noen meter med nylagt asfalt blir det helt stilt... tror nok asfalten ut i europa er av en annen kvalitet enn den de la her for 20 år siden... nå fikk vi et par kilometer med ny asfalt i nærheten så der er det en fryd å kjøre..

tror nok jeg går over til vanlige dekk med lik dimensjon på alle fire,jekk og skum 

Endret av bytterga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...