TRF

Stjernemerkede dekk -- igjen...

Anbefalte innlegg

@Amistad

har ikke opplevd dette selv så vet faktisk ikke hvordan det kjennes ut, men er mange samsvarende beskrivelser på det her inne. Alt etter hvor stor forskjellen er kan det nok kjennes forskjellig. Jeg fant nettopp ut at Vredestein selvsertifiserer Ultrac Vorti i forskjellig dimensjon (originale BMW mix dimensjoner) for bruk på xdrive biler. Dvs de selger dekkene med et type approval certificate utstedt av deres egen tekniske avdeling som sier at disse dekkene i denne dimensjonen kan brukes på denne spesifikke BMWen og dermed er innenfor BMW sine toleranser hva rulleomkrets angår. Og dersom du sjekker nettsidene til Vredestein og går i dekkvelgeren for bilen din vil du se at for alle mix dimensjoner står det nevnt at «dette dekket krever et sertifikat» på engelsk.

Jeg skal sette bestilling på 4 stk Ultrac Vorti i mix dimensjon til 4’eren, men krever å få sertifikatet tilsendt før jeg setter ordren.

men for å svare på det du faktisk spurte om: nei de er ikke stjernemerkede.

Endret av papertiger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar @papertiger selv om du er på ferie. Snerten leiebil ;)

Jeg er nå litt spent på om det er det jeg merker med disse dekkene, eller om det bare er en liten forskjell fra dekk til dekk som jeg ikke skal bry meg om :)

Skulle det til syvende og sist være nøkking grunnet dekk, så håper jeg at forhandleren tar dem inn igjen og gir meg andre dekk ... om så med mellomlegg. Jeg er ikke interessert i å sitte med mongo utgifter grunnet nye dekk ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha satt på vinterdekkene og kjent godt etter om det forsvinner. Der har du jo fire dekk i samme dimensjon. kjenner du forskjell ville jeg tatt den inn til dekkforhandleren og hørt hva som kan gjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TIL INFO:

Etter å ha snakket med en svært hyggelig person hos Apollo Vredestein tyre information center i Nederland på telefon i dag har jeg nå mottatt typegodkjenning fra Vredestein for Ultrac Vorti i mix dimensjon 19" på F36 420d xdrive. Det spesifiserer blant annet bilmodell og type, axle loads, godkjente felgbredder, max camber, dekkdimensjon, load index, speed index og til og med kalkulert anbefalt lufttrykk.
Det kan sendes på PM om noen ønsker det (har også fått tilsendt for en X5 med original dimensjon 275 og 315).

Han la også ved en offisiell statement fra Vredestein der det i essens står at dekkene deres kan monteres på alle biler uavhengig av hvilke merker de ble utstyrt med fra fabrikk så lenge dimensjon, load index og speed index følger originale spesifikasjoner.

Han skrev som følger i mailen:

Sitér

According European Commission, article no. 4,5 and 6 of EC-Guidline 92/93 it is since the 4th of February 2000 not longer permitted to specify any individual brand for exclusive fitment to their vehicles. In attached document you will find our statement about this regulation. 

In case of our Ultrac Vorti in the sizes 225/40 ZR19 93Y and 255/35 ZR19 96Y I can confirm you that the rolling circumference of both sizes are exactly the same. Attached you will find also a tyre type approval that these sizes are suitable for your car. 

Han gjentok også dette på telefon - ifølge han hadde ikke BMW lov til å voide garanti på fordelingskasse som følge av bruk av ikke-stjernemerkede dekk, selv om de prøver (de var velkjent med problemstillingen) på grunn av EU-reglene som er spesifisert ovenfor.

Merk at dette kun er videreformidlet info fra dekkprodusent, ingen fasit. Så det blir opp til hver enkelt hvilken risiko en ønsker å utsette seg for vedrørende dette, men at Vredestein går så langt og utsteder spesifikke typegodkjenninger for spesifikke biler tyder jo på at de tar dette på alvor og anerkjenner problemstillingen, og samtidig går god for at produktene deres kan brukes problemfritt på disse bilene med så lave toleranser for avvik i rulleomkrets selv om de ikke innehar den berømmelige stjernemerkingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, papertiger skrev:

Han gjentok også dette på telefon - ifølge han hadde ikke BMW lov til å voide garanti på fordelingskasse som følge av bruk av ikke-stjernemerkede dekk, selv om de prøver (de var velkjent med problemstillingen) på grunn av EU-reglene som er spesifisert ovenfor.

Hvis jeg husker riktig så «spådde» jeg vel dette i en tilsvarende diskusjon for noen uker siden, så hyggelig å se at Vredestein melder det samme. Konkurransereglene i EU er ganske strenge på slike konkurransebegrensende saker, så godt at BMW (antakelig) ikke kan stå fast på dette med stjernemerkede dekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutter siden, papertiger skrev:

TIL INFO:

Etter å ha snakket med en svært hyggelig person hos Apollo Vredestein tyre information center i Nederland på telefon i dag har jeg nå mottatt typegodkjenning fra Vredestein for Ultrac Vorti i mix dimensjon 19" på F36 420d xdrive. Det spesifiserer blant annet bilmodell og type, axle loads, godkjente felgbredder, max camber, dekkdimensjon, load index, speed index og til og med kalkulert anbefalt lufttrykk.
Det kan sendes på PM om noen ønsker det (har også fått tilsendt for en X5 med original dimensjon 275 og 315).

Han la også ved en offisiell statement fra Vredestein der det i essens står at dekkene deres kan monteres på alle biler uavhengig av hvilke merker de ble utstyrt med fra fabrikk så lenge dimensjon, load index og speed index følger originale spesifikasjoner.

Han skrev som følger i mailen:

Merk at dette kun er videreformidlet info fra dekkprodusent, ingen fasit. Så det blir opp til hver enkelt hvilken risiko en ønsker å utsette seg for vedrørende dette, men at Vredestein går så langt og utsteder spesifikke typegodkjenninger for spesifikke biler tyder jo på at de tar dette på alvor og anerkjenner problemstillingen, og samtidig går god for at produktene deres kan brukes problemfritt på disse bilene med så lave toleranser for avvik i rulleomkrets selv om de ikke innehar den berømmelige stjernemerkingen.

Jeg trenger det dokumentet og vurderer å bestille de samme når jeg hører din erfaring. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive