Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, bytterga skrev:

mine 19" contisport 5 RFT  fra 2014 er helt jævlig på støy og sporing på veiene her i lofoten.  legger da også merke til at hvis det er noen meter med nylagt asfalt blir det helt stilt... tror nok asfalten ut i europa er av en annen kvalitet enn den de la her for 20 år siden... nå fikk vi et par kilometer med ny asfalt i nærheten så der er det en fryd å kjøre..

tror nok jeg går over til vanlige dekk med lik dimensjon på alle fire,jekk og skum 

Bare til info: svigers kjører F34 xdrive med Vredestein Ultrac Vorti i mix dimensjon uten antydning til feil.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, papertiger skrev:

Det spørs litt om dere har diskutert dette og forhandler har opplyst om risikoene rundt dette før valg av dekk. Dersom ja ville jeg sagt at risikoen ligger på deg da du har blitt informert før kjøp. Dersom nei ville jeg gått til dekkforhandler og gått i dialog for å få prøve noen andre dekk, og gjerne ta med dokumentasjon fra BMW, eller kanskje en utskrift av denne tråden?. Har du målt omkretsen på dekkene bak og framme - er det noen forskjell? Nå vet du at Vredestein gir ut sertifikat på denne dimensjonen, så det kan være verdt å nevne til forhandler så du ikke ender opp med RFT.

Her var det forhandler som sa at det ikke var noe å bry seg med ang stjernedekk. Så jeg vil mene at byrden ligger han sin side. MEN så er det ikke sikkert at jeg har noe problem med dekkene da. Jeg har jo prøvd å finne ut hvordan folk opplever dette når bilen reagerer, men lite med svar på det. Jeg merker egentlig bare at jeg føler bilen girer litt annerledes, og at det av og til er blitt en slags forsinkelse på under et sekund når man bremser ned til at "bilen følger etter" og at samme forsinkelse på ca et halvt sekund kan en sjelden gang oppstå når jeg gasser ... Det er liksom ikke så kraftig at jeg kan si det er nøkking ... 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Amistad skrev:

Her var det forhandler som sa at det ikke var noe å bry seg med ang stjernedekk. Så jeg vil mene at byrden ligger han sin side. MEN så er det ikke sikkert at jeg har noe problem med dekkene da. Jeg har jo prøvd å finne ut hvordan folk opplever dette når bilen reagerer, men lite med svar på det. Jeg merker egentlig bare at jeg føler bilen girer litt annerledes, og at det av og til er blitt en slags forsinkelse på under et sekund når man bremser ned til at "bilen følger etter" og at samme forsinkelse på ca et halvt sekund kan en sjelden gang oppstå når jeg gasser ... Det er liksom ikke så kraftig at jeg kan si det er nøkking ... 

Har du målt omkretsen framme og bak? Sjekk F30-F36 gruppa på facebook, der er det en som får byttet fordelingskassa på sin F31 xdrive nå, ca samme symptomer som du har ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, papertiger skrev:

Har du målt omkretsen framme og bak? Sjekk F30-F36 gruppa på facebook, der er det en som får byttet fordelingskassa på sin F31 xdrive nå, ca samme symptomer som du har ser det ut som.

Jeg har spurt om å få bli medlem der nå så får jeg gå inn å lese når jeg blir godtatt. Jeg har iallfall parkert bilen så lenge, og bruker den gamle. Like greit så man ikke ødelegger noe så syrt så unødvendig ... @papertiger Du nevnte i et innlegg at Norgesdekk for jæren var veldig klar over dette ? jeg mailet en del ang dekk med akkurat en derfra, og han satt meg over til en kollega her oppe til slutt som fant dekk til meg. Begge to anbefalte disse dekkene. Kanskje det kan hjelpe litt om det blir slik at jeg må skifte dekk igjen. 

 

Jeg har ikke måt omkretsen, er det så enkelt som det høres ut,  bare å bruke et målebånd ? 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.7.2018 at 18.13, papertiger skrev:

TIL INFO:

Etter å ha snakket med en svært hyggelig person hos Apollo Vredestein tyre information center i Nederland på telefon i dag har jeg nå mottatt typegodkjenning fra Vredestein for Ultrac Vorti i mix dimensjon 19" på F36 420d xdrive. Det spesifiserer blant annet bilmodell og type, axle loads, godkjente felgbredder, max camber, dekkdimensjon, load index, speed index og til og med kalkulert anbefalt lufttrykk.
Det kan sendes på PM om noen ønsker det (har også fått tilsendt for en X5 med original dimensjon 275 og 315).

Han la også ved en offisiell statement fra Vredestein der det i essens står at dekkene deres kan monteres på alle biler uavhengig av hvilke merker de ble utstyrt med fra fabrikk så lenge dimensjon, load index og speed index følger originale spesifikasjoner.

Han skrev som følger i mailen:

Han gjentok også dette på telefon - ifølge han hadde ikke BMW lov til å voide garanti på fordelingskasse som følge av bruk av ikke-stjernemerkede dekk, selv om de prøver (de var velkjent med problemstillingen) på grunn av EU-reglene som er spesifisert ovenfor.

Merk at dette kun er videreformidlet info fra dekkprodusent, ingen fasit. Så det blir opp til hver enkelt hvilken risiko en ønsker å utsette seg for vedrørende dette, men at Vredestein går så langt og utsteder spesifikke typegodkjenninger for spesifikke biler tyder jo på at de tar dette på alvor og anerkjenner problemstillingen, og samtidig går god for at produktene deres kan brukes problemfritt på disse bilene med så lave toleranser for avvik i rulleomkrets selv om de ikke innehar den berømmelige stjernemerkingen.

Takknemlig for dette dokumentet om du kan sende meg det....Til X5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var Ultrac Vorti montert på F36’en i original dimensjon 225/40-19 og 255/35-19. Null antydning til lugging eller nykking av noe slag. Alle dekkene ble levert med 2,8-2,9 bar, men justerte til 2,7 bar framme og 3 bar bak, det kjentes noe riktigere ut. Resultat av byttet, og rapport noen timer og mil fra Stavanger og innover Ryfylke: merkbart mindre støy (nå går det faktisk an å holde en samtale i bilen i motorveihastighet..:) ), ingen sporing, og mer kontakt med underlaget. Borte er den «svevende» følelsen som RFT-dekkene ga (ikke den gode typen svevende følelse, men type manglende kontakt-følelse). Alt i alt en stor forbedring, og bilen er nå, kombinert med moderat senk, slik jeg vil ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 2.8.2018 at 23.10, papertiger skrev:

Så da var Ultrac Vorti montert på F36’en i original dimensjon 225/40-19 og 255/35-19. Null antydning til lugging eller nykking av noe slag. Alle dekkene ble levert med 2,8-2,9 bar, men justerte til 2,7 bar framme og 3 bar bak, det kjentes noe riktigere ut. Resultat av byttet, og rapport noen timer og mil fra Stavanger og innover Ryfylke: merkbart mindre støy (nå går det faktisk an å holde en samtale i bilen i motorveihastighet..:) ), ingen sporing, og mer kontakt med underlaget. Borte er den «svevende» følelsen som RFT-dekkene ga (ikke den gode typen svevende følelse, men type manglende kontakt-følelse). Alt i alt en stor forbedring, og bilen er nå, kombinert med moderat senk, slik jeg vil ha den.

Jeg har satt på noen gs felger med billige dekk, alle i samme og riktig dim.  Helt ok å kjøre på bortsett fra mye støy.  Jeg har fått ok på å levere inn falken dekkene i mixed dim, og får ut vredestein ultra vortic. Håper og regner med det blir bra. Gir en tilbakemelding her når jeg har kjørt med dem hjem. Har også fått sertifikat til min bil hos Vredestein takket være deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet dekk til Vredestein Ultrac Vorti, og bilen er som en drøm igjen. ingen "napping" ingen "forsinkelser" ved brems eller pådrag, så her er det klart å tydelig at de nye falken dekkene og bilen ikke gikk sammen. Så med en kopi av sertifikat fra Vredestein i hanskerommet, og skikkelige dekk i mixed på bilen, er vi tilbake til ren kjøreglede. 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. :)

For å forstå dette riktig, eller å prøve å forstå dette, så lager altså Vredestein sine dekk av denne typen (225/40-19 og 255/35-19) helt like, slik at de også skal fungere på BMW?

Bridgestone derimot lager vanlige varianter av disse, samt et eget sett tilpasset BMW som da vil i praksis være like Vredestein sine(?)


Isåfall så er jo dette ganske godt tenkt av Vredestein, da det heller ikke vil gi noen negative konsekvenser på andre måter (som jeg kan komme på), og med dette sertifikatet bør jo det være godt nok for BMW i forbindelse med garantisaker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at dette ordnet seg. 

Om en går inn på Vredestein sine nettsider og ser på mix dimensjon til BMWer i alle slags originale dimensjonssammensetninger, står det at dekkene/sammensetningen krever et spesielt sertifikat. Jeg tror kun det er for papiret sin del - de har ikke dekk som er merket spesielt for BMW, men sertifikatet bør da i utgangspunktet følge med dekkene for garantien på bilen sin del. 

Ja, det er slik jeg også forstår det - at Vredestein lager BMW-dimensjonene med lik rulleomkrets slik at de kan brukes på xdrive. Dvs om de lages helt helt like (0%) eller om de lager dekkene etter faktisk dimensjon (den rulleomkretsen som viser på willtheyfit som da gir under 1% avvik de fleste BMW-dimensjoner) som en dekkselger påstod, er jeg ikke sikker på. Men at det fungerer og i tillegg er et godt alternativ til stjernemerkede dekk, det er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kan ikke svare deg på X5-dekk, men har det som ser ut til å være en annen nyhet på stjernemerkede dekk til F3x.

Nylig lanserte G20 3-serie vises med M sport pakke og 19" hjul. Dekkdimensjonene er de samme som på F3x - 225/40-19 framme og 255/35-19 bak. På G20 viser det på bildene at det står Michelin Pilot Sport 4S i stjernemerket versjon uten RFT! Så satser på at de kommer på markedet når G20 kommer for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...