Gå til innhold

F11 - Juletrelys under kjøring


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

520d/ 2012/ M-sport/ gått 11000km (ja så lite)

Var på en lengre tur i dag -- slo på cruicekontrollen, gikk to sekunder så kom alt av instrumentbelysning på, alle nåleinstrumentene gikk til fulle utslag. Merket ingen ting på motoren. Julelysene forsvant etter noen sekunder. Jeg stoppet ved veikanten, stoppet motoren, låste bilen, låste opp igjen og startet - alt som normalt. Merket etter noen minutter kjøring at jeg hadde varseltrekant lys ned til venstre, samt at klokka hadde fått fire streker (nullet ut). Stoppet på nytt igjen og skjekket om jeg hadde fått feilkoder eller andre feil, alt ok, ingen feilkoder, men fortsatt varseltrekant. Stoppet for å ta ferge ... Gikk inn på settings, der oppdaget jeg at klokka var helt ut av kurs, stilte inn rett tid, gikk ut av settings og varseltrekanten forsvant. Har kjørt langt i dag og med flere start og stopp, ingen hikkups.

Er det noen av dere som har vært borti dette fenomene. Har aldri hatt en bil hvor alle lys lyser under kjøring, det betyr noe alvorlig feil, men fungerer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det hvert skiftet batteri på bilen noen gang? Hvis ikke så tror jeg ville startet der. Kan være batteriet som begynner og bli noe dårlig, uten at jeg skal si det helt for sikkert. Du kan jo starte med og måle hvor mye spenning batteriet ditt har ved motor igang og når den er avslått.

 

 

 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe ...

Nei, jeg har ikke byttet batteri, men har vært inne for matteritest en gang da jeg får batteriwarning når den har stått mere en 2 uker av gangen uten å ha vært brukt. De har også koblet bort DEFA batteriladeren, de hadde mistanke om at det var denne som tappet batteriet. Jeg lader batteriet regelmessig med CETEC lader.

Kanskje på tide med batteribytte og eventuelt sjekk batteripolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig ut som batteriet, og dette er også veldig typisk for F10/11. Disse bilene kan ha en tendens til å bruke opp batterier, noen må ha byttet etter kun 4 år mens andre varer lenger. Begynn med å lade, hvis ikke dette hjelper så må det byttes. Det er veldig viktig at du får merkeverksted til å bytte batteriet i såfall. Dette må kodes helt 100 prosent riktig til bilen, hvis ikke kan du begynne å få masse irriterende småfeil. Hvis bilen din er en 12 modell som har gått 110 000 så er den akkurat der hvor batteriet kan ryke på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette høres veldig ut som batteriet, og dette er også veldig typisk for F10/11. Disse bilene kan ha en tendens til å bruke opp batterier, noen må ha byttet etter kun 4 år mens andre varer lenger. Begynn med å lade, hvis ikke dette hjelper så må det byttes. Det er veldig viktig at du får merkeverksted til å bytte batteriet i såfall. Dette må kodes helt 100 prosent riktig til bilen, hvis ikke kan du begynne å få masse irriterende småfeil. Hvis bilen din er en 12 modell som har gått 110 000 så er den akkurat der hvor batteriet kan ryke på disse.

Ja så du mener at batteribytte ikke kan kodes selv med feks rheingold?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du kan kode det selv både med rheingold, esys eller andre programmer, men gjør du det feil så kan det bli veldig så irriterende etterpå. Jeg har gjort det selv både med esys og med Carly uten problem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort det med Carly, velger bare om det er syrebatteri eller Agm og kapasiteten på batteriet.  Det funker fint.

Originalbatteri til min bil var Bmw/Varta Silver Dynamic 105AH Agm.  Jeg bytta til Sønnak SK1050 Agm som har samme fysiske mål og samme ytelse og kapasitet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, arildopc skrev:

Jo du kan kode det selv både med rheingold, esys eller andre programmer, men gjør du det feil så kan det bli veldig så irriterende etterpå. Jeg har gjort det selv både med esys og med Carly uten problem tidligere.

Vet du hvordan dette gjøres via esys? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men får ikke vist det nå da PC har kræsja så må få reinstallert det igjen. Ikke så veldig vanskelig. Noe sånt omtrent

CAS modul > 3702 > VCM_BATTERY_CLASS 

Velg om det er AGM eller ikke. Om ikke agm velg: B070 - 70Ah, B080 - 80Ah B090 B095 B110

Er det AGM velg: A070 A080 A090 A105

trenger noen timer etterpå før alt er Ok, ca 3 timer tror jeg det er. Men en viktig info er at dette er ikke å registrere batteriet for det kan du ikke med esys, men du koder bilen til å akseptere det.

Endret av arildopc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, vegard89 skrev:

Ja så du mener at batteribytte ikke kan kodes selv med feks rheingold?

Ikke 110 000, men 11000 :-), bilen brukes ikke om vinteren. Lader regelmessig samt kjører regelmessig for å holde systemet i drift.

Har hatt mye uforklarlige strøm/ batteriting. Har sendt min forhandler en e-mail og spurt de til råds. De kommer helt sikkert opp med noe alla det dere antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, arildopc skrev:

Ja, men får ikke vist det nå da PC har kræsja så må få reinstallert det igjen. Ikke så veldig vanskelig. Noe sånt omtrent

CAS modul > 3702 > VCM_BATTERY_CLASS 

Velg om det er AGM eller ikke. Om ikke agm velg: B070 - 70Ah, B080 - 80Ah B090 B095 B110

Er det AGM velg: A070 A080 A090 A105

trenger noen timer etterpå før alt er Ok, ca 3 timer tror jeg det er. Men en viktig info er at dette er ikke å registrere batteriet for det kan du ikke med esys, men du koder bilen til å akseptere det.

Okei jeg forstår.

Takk :) 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, vegard89 skrev:

Ja så du mener at batteribytte ikke kan kodes selv med feks rheingold?

Joda det kan helt sikkert det, men hvis det ikke gjøres 100 prosent riktig så kan man risikere å få feilmeldinger. Eller at enkelte komponenter ikke fungerer som det skal, disse bilene er så ekstremt følsomme når det kommer til elektronikk. Så for å være på den sikre siden så er det greit å la fagfolk med riktig verktøy, software og kompetanse ta seg av dette. Og skulle man likevel få rare feilmeldinger så har BMW delegaranti 👍

@John Kr

Jeg lest feil på kilometerstanden, skal si du har spart på kjøringa. I tillegg til at du ikke kjører om vinteren så kan du ikke kjøre mye om sommeren heller 😉 Er det noen spesiell grunn til at du bruker bilen så lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...