Gå til innhold

BMW X3 F25


MariusPeders1
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Etter 5år med 3-serie vurderes det nå å gå over til litt høyere bil da det fartes en del med tilhenger vinterstid. 

Tenker da gå til innkjøp av X3 F25 eller mulig kanskje nyere. Finnes det noe man bør se etter når det gjelder disse bilene? Jeg har et ønske om M-sport pakke, sort skinn(helst), performance control, automat, rygge kamera, helst webasto da jeg bor i Finnmark,. osv osv.... Hvordan er xDrive kontra f.eks  4 Matic til Mercedes? Jeg har en  Vito som brukes ifbm jobb og jeg synes 4maticen på denne er en en fiasko. Har hatt X3 og X4 på prøvekjøring, men jeg holder litt igjen med tanke på prøving i snø osv da bil er på "lån".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 X-Drive systemet til BMW må ikke sammenlignes med "spinn igang" systemet til Mercedes. Det er betydelig bedre. Finnes endel filmer på youtube om hvordan systemet er bygget opp. Ville nok ha tatt en titt der.  Har kjørt BMW med X-Drive i fire år snart og er storfornøyd, selvfølgelig med skikkelige vinterdekk. 

X-Drive systemet er ikke fryktelig glad i mix dimensjon hjulene som følger med på m-sport pakken, fordi det krever  runflat og stjernemerkede dekk. Et annet alternativ er og kjøpe to felger lik de foran og sette dem bak. Da kan du kjøpe de dekkene du måtte ønske, fordi du har lik dim på hele bilen. 

ZF som produserer automatkassa i bilen anbefaler oljeskift mellom 80-120 000km eller senest etter 8 år. 

Til slutt er ei motor og drivlinje forsikring gull verdt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, 

Ser du etter brukt X3 så er det noen sjekkpunkter du bør være obs på. Dette er bare de som detter ned av eget hode og erfaring i farta, og er ikke nødvendigvis en fullstendig liste:

* Rulleomkrets på dekk og dekkdimensjon som Eivind320x nevner - hvis ikke dette er fulgt opp fra bilen har vært ny er det stor fare for at fordelingskassa  (transfer case/VTG) har tatt/vil ta kvelden. Poenget er at rulleomkretsen må være lik på framaksel og bakaksel for at ikke fordelingskassa skal måtte jobbe med å kompensere for dette hele tiden - da slites den ut på kort tid. 

* Når vi er inne på fordelingskasse - denne har ca 0,7L olje i seg, og denne bør byttes gjerne hver 50 000 km for å forlenge levetida. Meg bekjent ligger ikke dette inne i noen serviceintervall fra BMW.

* Som Eivind320x nevner - sørg for at automatkassa får oljeskift - dette ligger heller ikke inne fra BMW som servicepunkt. Få verksted til å flushe hele systemet grundig. 

* Rust - Da jeg var på markedet i 2016 var mange av disse bilene allerede godt rusta i rammer og div. Ikke nødvendigvis krititsk rust enda, men personlig hater jeg å ligge på etterslep. Så ta en god titt under bilen og nedi motorrommet. Finner du et fint eksemplar som du ønsker å beholde en del år anbefaler jeg en understellsbehandling, gjerne hos noen seriøse som også fikser påbegynt smårust før de går i gang. 

* Rasling i motor - 2 liter dieselen som også sitter i denne bilen (N47) var hadde de første årene problemer med kjedestrammer/kjedeføringer på registerkjedet. Kan høres ved rasling/kjedekast i motor ved 1500-2000 o/m hvis jeg husker riktig. Hvis man fikk dette problemet kan man huske på at kjedet på disse motorene er plassert i bakkant av motoren, fordi en designeringeniør hadde konstatert at dette ikke var noe som trengtes å røres i motorens levetid. Som betyr at motoren må ut av bilen for å fikse det. X3 F25 med automat virker dog til ikke å være særlig berørt av dette problemet. Hyppige oljeskiftintervaller sies også å kunne virke preventivt.

* Relativt stor bil som betyr at den spiser bremseskiver og klosser raskere enn den gamle 5 serien min iallefall. Husk at elektronisk håndbrekk betyr at du må ha diagnoseverktøy for å sette håndbrekket i servicefunksjon før du får bytta noe på bremsene bak.

* Jeg opplevde at ei fjør foran knakk på min, men dette er jo vanlig slitasje. 

* Legg på minne at hvis du har EDC støtdempere så koster disse 3 ganger så mye å bytte enn vanlige støtdempere, og finnes kun originalt (foreløbig iallefall)

* Bilen har 4 LED lister som kjørelys bak (modeller med Xenon). Her er det en LED driver som sitter i lykta som er svak - mulig å fikse billig DIY, men sjekk når du kjøper bilen at alle 4 lyser (2 i bakluke og 2 i karm).

Det er sikker mye mer som er kjekt å sjekke også, men dette er iallefall noe å ha i bakhode når du går på leiting etter brukt X3 - F25. Det er en kjempeflott bil å kjøre, så anbefales å sjekke ut - lykke til. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...