Gå til innhold

98 E39 525TDS olje ut av venthull i peilepinnerør


JakkeJakobsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har slitt med en 525TDS ei stund, gått dårlig, hatt dieselekkasjer rundt dysene. Etter VELDIG lang tid fikk vi endelig alt tett.

Vi kjørte så en tur, tråkka etter med varm motor, gikk som en 525TDS burde (chippa 170hk), så gikk den dårlig ved neste pådrag 5-10min senere. Vi kommer tilbake og forventer at regnbuene på bakken var fra diesel, men det var olje.

Vi har EGR blindeplate på eksosmanifold og bypassrør før innsuget, vi hadde filter på oljedampen, men kobla den tilbake i håp om at turboen skulle hjelpe med trykket på oljesida.

Vi er helt i villa nå, hva i all verden gjør at det blir så mye oljetrykk? Nå har bilen stått og varma seg opp på tomgang, og den drypper olje derfra hele tiden nå. Det er ikke overfylt, det kommer olje ut fra oljedampen også (veivhusventilasjonen for de som vil være korrekte), mao virker det jo ikke tett mellom oljedamp og bunnpanne. Disse har jo kun rør fra topp til innsugsrør før turbo såvidt jeg vet, ikke noe under innsuget som bensinmotorene.

Ett ord: HJELP

Endret av JakkeJakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Monterte den originale EGR-ventilen tilbake på bilen, med rør fra eksosmanifold og innpå EGR, samt vakuumslangen og leak-oil-slangen. Startet opp bilen og lot den bakke seg god og varm på tomgang. Etter ca. 45 min tomgang var det enda ikke tegn til lekkasje fra ventilasjonshullet i peilepinnerøret. Ruset deretter motor opp på 1500-2000 omdreininger en stund, men enda ikke noe. Skulle til å legge ut på testtur men allerede etter 300m så jeg store oljeflekker bak bilen, da hadde det lekt en god del olje igjen fra peilepinnerøret.

Legger ved et bilde av det såkalte ventilasjonshullet på peilepinnerøret (peilepinnen var selvfølgelig i røret når motor var i gang).

33127476_10216625928339297_3589746147171762176_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som du har godt med overtrekk i bunnpanna og det er jo ikke helt heldig.

Men hvorfor du har det og om det skal være slik kan kanskje @TRFeller @Blacksmoke svare på. De var de første jeg kom på som ser ut til å ha god peiling på disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken jeg eller Paulsen ser en god logisk grunn til det trykket, utenom evnt blowby, eller tett ventilasjon i topp..

Noen som vet en plass det er lett å tjuve seg innpå med en simpel oljetrykksmåler fra Biltema elns? Prøve å følge med på trykket mens motoren bakker seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingenting annet vi kan sjekke for å forsikre oss? Blow-by betyr nye stempelringer eller kanskje lettere, ny motor.

Ingen av de alternativene er på noe sett lette, eller billige, dessverre 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker såklart at det ikke er ille, bilen har vært med Paulsen gjennom livstruende sykdom, rekonvalesens, og 18 år. Tror ikke han jubler ved tanken på blow-by og hva det betyr.

Men det hjelper jo ikke å sminke en gris såklart, er det for jævlig, så er det det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det som JakkeJakobsen sier, bilen betyr for mye for meg til å bli spiker. Så kommer det til det at det er for mye blow-by, så er nok erstatningsmotor letteste alternativ. Har lagt ut annonse på FINN etter erstatningsmotor, men får ikke delt linken enda da den må igjennom annonsekontroll.

Men gir ikke opp håpet riktig enda, hvis noen har noen forslag så er det bare å komme med innspill til hva som kan være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok av toppdeksel i natt, og inni der var det en PCV/CCV og oljeseparator. Dette er deler som mange "eksperter" mener ikke eksisterer engang. Vel, delenr finnes ikke når vi Googler dem i det hele tatt, utrolig nok. Men vi har sett på delene, vi har bilder av delene, så de eksisterer jo.

Vi vaska alt i diesel, men det ble så seint at vi starta aldri bilen. Skal prøve å starte senere i kveld, og samtidig se om det kommer noen form for eksos ut peilepinnerør eller oljepåfylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstart idag etter at CCV-systemet er gjennomgått og rengjort i diesel. Ingen synlig eksos eller mye trykk fra peilepinnerør, men pipler olje ut av ventilasjonshull etter 40 min bakking på tomgang (er vel lite vits å dra opp peilepinne da, hvis man ikke vil ha seg en oljedusj i trynet). Når det gjelder påfyllingshullet i toppdeksel, så vil jo bare kammen spy olje ut overalt med motor i gang, så vi åpnet påfyllingsdekselet rett etter vi slo av motor. Synlig røyk ut fra toppdeksel, men usekker på om dette er eksos.



Kan vel egentlig konkludere med at vi snakker om et blow-by problem. Bilen har gått med tett cat en stund og har derfor vært satt bort på lager de siste 3 mnd uten start av motor. Hadde ikke problem med olje ut av peilepinnerøret før jeg satte bilen bort. Har derfor et yderst lite håp om at stempelringene sitter fast grunnet sot og avleiringer (om enn så lite håp, så er det vel det siste håpet for motoren jeg har igjen).

Jeg tenkte derfor å kjøre en oljeflush, selvom olja bare er rundt om året gammel og 7000 km. Har kjøpt 7 liter renseolje fra Biltema som skal stå i på varm motor og 10 min. tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at du nevner du montere egr ventil før dette skjedde tenker jeg koks/smuss har evt lagd helvette i sylindervegga slik du fikk større gjennomsLag en det du evt Allerede har hatt på den. Men tett ånding/ ventilasjon er et fenomen men når jeg lada 3bar så spruta det der du har problem, satte lite filter over peilepinne røret og satte peile pinnen til side 😅da slutta olje spruten der den heller pusta fra peilepinne røret der igjennomslag er stor jobb og fikse, får bare gjøre beste ut av det :)

 

beklager for sent svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...