Gå til innhold

Bmw e38 feil (gule varsler ASC, ABS) feil funnet.


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en e38 740ia 2000 mod som har tre varsel lamper. Har søkt på nettet og her og lest meg til at det kan være flere feil.

 

Men jeg har tatt diagnose på bilen og får da opp at venstre abs sensor front ikke får kontakt. Jeg byttet sensoren med en ny, men den kontakten som går inn bak hjulbue skjermen og videre inn i bilen er så sprø at den har blitt ødelagt.jeg fikk kontakten i ans føleren, men føler den må byttes, da den er helt oppløst. 

Men Jeg klarer ikke finne den kabelen som skal inn i abs føleren hos gsbildeler eller noen web etk. Noen som har delenummer eller vet hvor kabelen går videre? Håper og tror at det kan være feilen og at kabelen ikke går igjennom hele bilen.

 

Eller kan det også være et hjul lager som ødelegger og gir varsler?

 

Her om dagen så gikk det lang tid uten at jeg hadde noen lamper, men når jeg hadde kjørt bilen i ca 1time og parkerte og skulle kjøre igjen kom lampene.

 

syntes det er veldig rart at den er sånn og skal ringe gs imorgen angående kabelen som går innpå abs føleren.

 

men om noen har noen gode tips skrik gjerne ut. Diagnose sier abs sensor

Endret av Cbrooen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker en kompis hadde en e39 med abs-feil for mange år siden. byttet først sensor uten hell. viste seg at det var slakk i hjullageret

 

kanskje enklest å få tak i en kabel-bit av en delebil og skjøte på den du har?   klipp deg inn til "frisk kabel" og skjøt der. lodd og ha på skikkelig krympestrømpe, så skal det holde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Robin L skrev:

husker en kompis hadde en e39 med abs-feil for mange år siden. byttet først sensor uten hell. viste seg at det var slakk i hjullageret

 

kanskje enklest å få tak i en kabel-bit av en delebil og skjøte på den du har?   klipp deg inn til "frisk kabel" og skjøt der. lodd og ha på skikkelig krympestrømpe, så skal det holde

Kan være hjul lager ja. Skal få sjekket om det er det, er litt rart men kan jo være

 

fant ut at bmw har en plugg som man kan kjøpe for å klemme på gammel ledning som er defekt. Så håper den passer, ellers må jeg ty til delebil

dele nummer

61131392246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bytta hele ABS styreenheten på en 530Dat jeg hadde, der kom feilen etter 30-60 minutts kjøring. Disse sentralene er kjente for interne loddinger som løsner etter noen år, det går visstnok an å få de overhalt, en del billigere enn å kjøpe ny. 

Har også vært med på å bytte bare Abs ringen på en E90, det funka på den, 100kr på Ebay. Vet ikke om disse ringene selges løst alle veier. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må enten være at abs føler ikke er ordentlig i pluggen grunnet defekt plugg kontakt ifra selve bilen. Håper det er det, har bestilt ny plugg som skal passe på abs føler. 

 

Hvis ikke må det være et dårlig hjullager, som jeg har hørt litt ulyd ifra ved kjøring nå. Som gjør at det blir feil rotasjon iforhold til føler. 

 

Men diagnose sier ingen signal på abs føler venstre forran så satser først på at det er kontakten imellom abs føler og ledningen som kommer fra bilen.

 

i verstefall kan det være abs modulen/styreenheten. 

 

Noen som vet om feilene og lampene vil bli borte eller må det nullstilles? Holder mulig ta av batteriet for en kort stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå byttet kabel som gikk istykker med ny fra bmw. Abs lampene kommer og går av og til. Noen ganger lyser de hele tiden og noen ganger slokker de i flere timer. 

 

Vil vel mulig være en feil med styreenheten til asb(abs modul) isåfall må jeg levere den til fiks. Noen som har hatt samme problem hvor de har byttet abs følere men så har lampene kommet og gått av og på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på ABS trenger ikke å bli resatt på din bil. Om det kommer og går så blir det nok logget i modulminnet, så det kan være greit å få lest ut. Hvis modulen streiker så vil du ikke få koblet deg til den når lampa lyser, om det er sensor/kontakt etc. så får du lest ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i noen som kan hjelpe deg med diagnose av ABS enhet. Så kan du med stor sansynlighet lese av hva som er problemet. Diagnose med et BMW diagnose system, ikke ren OBD2 skanner.  Det skal gå an å kjøre test prosedyre på ABS enheten med f eks INPA.

www.cable-shack.co.uk.

Mange ganger hvis ABS modulen har sviktet kan du få feil på ABS sensor...hvis lodding i modulen er ødelagt. For etter årgang så er nok bilen din slik at elektronikken sitter i selve ABS enheten, og det hender det blir litt varmt der fordi den sitter nære eksos manifold.

Hvis ABS  enheten byttes må bilens chassis nr programmeres inn i enheten.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MrBrum skrev:

Få tak i noen som kan hjelpe deg med diagnose av ABS enhet. Så kan du med stor sansynlighet lese av hva som er problemet. Diagnose med et BMW diagnose system, ikke ren OBD2 skanner.  Det skal gå an å kjøre test prosedyre på ABS enheten med f eks INPA.

www.cable-shack.co.uk.

Mange ganger hvis ABS modulen har sviktet kan du få feil på ABS sensor...hvis lodding i modulen er ødelagt. For etter årgang så er nok bilen din slik at elektronikken sitter i selve ABS enheten, og det hender det blir litt varmt der fordi den sitter nære eksos manifold.

Hvis ABS  enheten byttes må bilens chassis nr programmeres inn i enheten.

Tror nok selv også at det er abs enheten som er gåen. Noen ganger når jeg skal kjøre lyser de tre gule lampene, mens noen ganger lyser de ikke men kommer etter å ha kjørt en stund. 

 

Snakket med de hos  http://www.styreenheter.no/bestillingsskjema-for-reparasjon-privat/ 

 

De kan fikse enheten for rundt 3500kr, men de må vite feilkoden også. 

Får ta bilen til bmw så de kan gå nøyere inn å sjekke enheten før jeg sender selve enheten.

 

Når jeg satte på ny abs føler og skulle vri om tenningen så jeg at viseren i turtall  skiva i vdo gikk litt opp uten at motor var startet og det bør jo også være et godt tegn på at det er noe tull med abs enheten på bilen. Er jo ofte på bmwer rundt år 2000 det skjedde mye tull med abs modul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At turtelleren oppførte seg slik ville jeg heller tro skyldes veiv sensor eller instrumentpanelet. Men kanskje det kan være noe can-bus tull. Men det er gjetting i grunn. Et BMW diagnose system kan gå inn i alle moduler å lese koder, kjøre test rutiner osv. Can-bus som er data linje kan også testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Siden det er ferie hos de som fikser styreenheter skaffet jeg en brukt enhet i god stand for å teste med den. Disse må kodes til bilen så jeg fikk gjort dette. Alt virket iorden men så kom lampene og speedometer sluttet virke. Tok diagnose og den sier abs sensor venstre bak. Får prøve bytte denne før jeg sender gamle abs modulen på rep. For kan ha maks uflaks at abs sensor bak er defekt. Idag kunne jeg kjøre lenge og har enda ikke fått noen lampe eller feil. Virker som feilen kommer og går. 

Må være den brukte styreenheten eller abs føleren bak som er defekt. Holder en finger på at det er abs føler bak da denne styrer fart. Abs modulen jeg skaffet har virket og alt skal være iorden med den. Men kan ha uflaks. Den gamle enheten har jeg hvertfall fått vite er defekt.

 

Frustrerende med abs feil eller elektriske feil generelt.

 

når jeg bytter abs føler, da vil vel systemet nullstille seg selv? Hvis det ikke gjør det må det vel være den andre abs modulen som også er gåen som bare oppgir falsk signal da det kan være dårlig kontakt i abs boksen opp mot abs føler. Hmmm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner ABS følaren skal nullstille seg etter nokre hundre meter. Så er du heldig forsvinn lyset iløpet av ein liten køyretur etter at du har bytta :) Du har diagnoseapparat? Prøv å sjekk livedata på hjulhastighet. Viser den rett, er det ABS-hjerna som krøllar det til. Trur eg ihvertall.. Eg hadde samme feil, og da viste livedata rett hjulhastighet. Det tolka eg til at sensoren fungerte, men at signalet som går til speedometeret går via ABS-hjerna, og at den var defekt. Fikk fiksa ABS-hjerna, og da var alt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...