Gå til innhold

ladespenning på motorsykkel, noen med peiling?


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

sliter med at mc'n lader seg ut.  den varer kun noen mil, så begynner den å gå dårligere og dårligere.  til slutt går den bare på 1 sylinder.

 

målte hvilespenningen på batteriet, 12,3v.  toppladet batteriet og kjørte 2-3 mil, så begynte den å kødde igjen.   da var hvilespenningen igjen 12,3.

målte ladespenningen til 13,6v.    er dette nok, eller bør det være høyere?   

(ducati 748) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener et blybatteri har ca.12,7V når det er fulladet. Normal spenning fra regulator er vel rundt 14,0V + 

Har Ducati selv og jeg ser aldri batterispenningen ligge over disse verdiene. Tror det må ligge noe annet tilstede som gjør at den går dårligere etter en stund :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilespenning gir deg i utgangspunktet ikke noen særlig god indikasjon.

Du skal helst laste batteriet når du måler. Et friskt og fint batteri skal fint klare å holde over 12V med belastning. Sett feks på tenning og fyr på fulltlys og mål da. Ramler spenninga en del, så er batteriet ferdig. Ladespenninga virker forsåvidt OK. Mellom 13,8-14,4v er normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for raske svar! :D

56 minutter siden, 666 skrev:

Mener et blybatteri har ca.12,7V når det er fulladet. Normal spenning fra regulator er vel rundt 14,0V + 

Har Ducati selv og jeg ser aldri batterispenningen ligge over disse verdiene. Tror det må ligge noe annet tilstede som gjør at den går dårligere etter en stund :-k

takker for input. da vet jeg at ladespenningen ikke er helt på avveie.   spørs om det er noe mer ja.   plugger, bensinfilter, pluggledninger ble byttet i fjor.

kan det være at batteriet rett og slett er så slitent at den går i nødmodus eller noe pga lav spenning da? 

 

27 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Hvilespenning gir deg i utgangspunktet ikke noen særlig god indikasjon.

Du skal helst laste batteriet når du måler. Et friskt og fint batteri skal fint klare å holde over 12V med belastning. Sett feks på tenning og fyr på fulltlys og mål da. Ramler spenninga en del, så er batteriet ferdig. Ladespenninga virker forsåvidt OK. Mellom 13,8-14,4v er normalen.

 

ja, jeg målte spenningen med tenningen på, og lysa tent, mener den ramlet til 11,5 volt eller noe. 

jeg må nok rive i ett nytt batteri, det er vell det enkleste og billigste og starte med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Robin L skrev:

takker for raske svar! :D

takker for input. da vet jeg at ladespenningen ikke er helt på avveie.   spørs om det er noe mer ja.   plugger, bensinfilter, pluggledninger ble byttet i fjor.

kan det være at batteriet rett og slett er så slitent at den går i nødmodus eller noe pga lav spenning da? 

 

 

ja, jeg målte spenningen med tenningen på, og lysa tent, mener den ramlet til 11,5 volt eller noe. 

jeg må nok rive i ett nytt batteri, det er vell det enkleste og billigste og starte med 

Ja, raser spenningen under 12V er det bare å skaffe seg et nytt batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...