Gå til innhold

BMW e90 318i 2007: Har jeg aircondition?


VTW
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte en BMW 3-serie 318i 4d m/sportsseter 2007 for litt under et år siden. Selger sa at bilen kom med air condition. Har ikke vært varmt nok til at jeg har hatt brukt for det før nå, men ble veldig skuffet over effekten. Nesten så jeg begynner å lure på om det er air condition på den i det hele tatt, evt. om det er noe galt med den.

Noen som kan gi meg et tips om hva jeg skal se etter?
Legger ved et bilde av panelet for å styre ventilasjonen.

IMG_20180520_141358.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har AC ja, AC er knappen med "snøkrystall" symbolet. Som også bør være på hele året.
Får du liten/ ingen effekt av det bør du ta deg en AC service, det kan være: tomt for gass pga. lekkasje (vanlig) og andre ting. Filtrene bør også skiftes årlig, da tette fltre kan lage trøbbel.

På noen biler må også luftstrøm knappen stå mot ansiktet for at det skal komme rikelig med kald luft, for de uten AUTO knapp.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det kan være tomt for gass, jeg skal ha min på ac-service etterhvert. Da det blåser ikke noe kaldt luft selv om den snøfugg knappen er på. Det var altså ikke artig å kjøre til oslo i mai når denne ikke funket, hehehe😁. Men jeg har lest litt rundt at det er en svakthet med ac systemet til e90, at det er en lekkasje som er kostbart å fikse. Men jeg skal sjekke det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, yoozup said:

Det kan være tomt for gass, jeg skal ha min på ac-service etterhvert. Da det blåser ikke noe kaldt luft selv om den snøfugg knappen er på. Det var altså ikke artig å kjøre til oslo i mai når denne ikke funket, hehehe😁. Men jeg har lest litt rundt at det er en svakthet med ac systemet til e90, at det er en lekkasje som er kostbart å fikse. Men jeg skal sjekke det etterhvert.

Hold meg gjerne oppdatert på utfallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men var ikke klar over at BMW leverte slike "manuelle" anlegg så sent som i E9X. Disse er jo fullstendig overlegne de omstendelige (men visuelt tøffere) helelektriske anleggene. Hadde glatt valgt bil med slike vriknotter om jeg visste det var tilgjengelig. Bruker "aldri" klimaanlegget selv. Kun unntaksvis om vinteren for å ta bort duggen. Aldri opplevd trøbbel med anlegget av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

@*MrB*

Hva legger du i "fullstendig overlegne"?

Brukervennlighet. Kan betjene de uten å ta blikket fra veien. Det er mer enn man kan si om det knapperælet man finner i de fleste nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Brukervennlighet. Kan betjene de uten å ta blikket fra veien. Det er mer enn man kan si om det knapperælet man finner i de fleste nye biler.

Dette er vel litt "smak og behag" Knapperælet plager ikke meg. Så lenge det ikke er noen pixelfeil på det så klart. Men for all del det er også helt greit å syntes den analoge varianten er mest praktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.6.2018 at 23.55, yoozup skrev:

Det kan være tomt for gass, jeg skal ha min på ac-service etterhvert. Da det blåser ikke noe kaldt luft selv om den snøfugg knappen er på. Det var altså ikke artig å kjøre til oslo i mai når denne ikke funket, hehehe😁. Men jeg har lest litt rundt at det er en svakthet med ac systemet til e90, at det er en lekkasje som er kostbart å fikse. Men jeg skal sjekke det etterhvert.

Noe mer svakhet her enn på andre biler av denne alderen, kan det ikke være. Min mors tidligere Opel "slet" med dette. Hun skrudde stadig av, for å spare bensin(?). Kjempefint, sett bort ifra at systemet er laget for å være i kontinuerlig drift.. Besparelsen gikk opp i opp med kostnaden ved å trykkteste, og fylle på ny ac-gass, kan du si.

Hvis anlegget i din bil fremdeles fungerer ok, få tatt en klimaservice nå, hvor de etterfyller gass, trykktester og evt bytter filter (sistnevnte tror jeg du må be om/betale noen få kroner ekstra for). Betalte vel ikke noe mer enn et par tusen kroner da jeg fikk dette gjort på E46-en jeg hadde for noen år tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...