Gå til innhold

Vurderer 3 serie E90 facelift, mener å huske at enkelte motorer har en svakhet for havari?


Bmwray
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vurderer å kjøpe enten 316-318 bensin 2008-2010 modell. Evnt en 316-318 diesel fra samme året. 

Mener å huske at enkelte diesel motorer hadde svakhet på en del som kunne gjøre så motoren havarerer på diesel motorene? Husker ikke helt hvilken del det var snakk om, men var i kontakt med bmw for noen år siden ang en bil som ble sjekket om den hadde svakheten eller ikke.. Mener motoren ristet eller tikket høyt. 

Lurer på hvilken årsmodell dette ble utbedret på. Og når det gjelder bensin motorer så leser jeg at flere sliter med høyt oljeforbruk i finn annonsene...

Skjønner at dette ikke gjelder alle E90 bilene, men greit å vite litt hvem type som kan ha evnt en slik feil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både 4 syl diesel og bensin har hatt trøbbel med registerkjede og tilhørende deler. 

Noen N47 (diesel) ble utbedret på kampanje (sjekk om det ble gjort på bilen du vurderer) , vet ikke om dette ble gjort med n43/45/46 (bensin) 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 er fine motorer med litt bråkete gange, men man blir vant og jeg synes igrunn det kler bilen. Motoren er kvikk i den grad en standard dieselbil er det og mer spennende enn tilsvarende diesel fra f.eks. Audi, selv om tilsvarende fra Audi har/kan ha finere gange. Registerkjede....... vel, det har blitt nevnt på forumet tre tusen ganger allerede, men men, korte trekk: N47D20A var vel frem til 2009-2010 og N47D20C fra 2009-2010 og fremover. D20A var mye mer utsatt enn D20C, selv om D20C ikke på noen måte trenger å være feilfri av den grunn. Det har vært aksjoner på N47 og de fleste idag er enten i utgangspunktet ikke berørt eller har vært igjennom aksjonen. Likevel kan det jo skje, brukt er brukt og man må ta det deretter. Jeg kan likevel ikke se en grunn til å ikke velge en 2009-modell eller nyere med N47D20C om bilen er fin, det tekniske i orden og servicer utført. Jeg hadde lett hatt en '11 E91 320d xDrive igjen om forholdene hadde vært der, beste bilen jeg har hatt. Turbo må du nok regne med å bytte mellom 140000km - 200000km enplass, varierer litt ser jeg, men det må man jo uansett bil og merke. Anbefaler deg å lese litt i dieselbiltråden til TRF under teknisk her på forumet, står mye interessant. Søker du også på N47 her eller N47 site:bimmers.no på google vil du finne mer utdypende info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Skal lese litt mere om dem. 

Hadde en 318d 2005 modell i 2007 så jeg vet det er kjempefine biler. Prøvde en for et år siden og ble like overrasket. Men som sagt når det er risiko for motor havari eller å kjøpe en bensin modell med høyt oljeforbruk så blir jeg svært skeptisk, dem fleste oppgir nok ikke hvor mye olje dem fyller ved salg, bilene jeg har sett meg ut ligger også i den km standen for å trenge ny turbo skjønner jeg, hvis det blir diesel. 

Har for det meste hatt m52 motorer på våres bmwer helt tilbake til e36en, og aldri hatt noe tull. Den m52 520 vi har nå har gått 220k, fikk ny vannpumpe for 100k km siden og en ny gummi pakning på topp dekselet for et år siden. Så har bare godt å si om den motoren, hadde føltes tryggere å fått igjen en slik type motor men det blir en annen prisklasse.

Kun dette motor ryktet som gjør meg så usikker. For bilen i seg selv må være markedets fineste for 100000kr.

Hvis det ikke er noe dokumentert om utbedret garanti på verken bensin eller diesel bilen så er det best å lete videre som jeg forstår. 

Ville jo vært kjipt å måtte koste på den en motor overhaling, for det høres dyrt ut slik som alt koster på verkstedet i dag :)

Endret: har lest en del nå og tror ikke jeg tør å kjøpe en med diesel motor, med mindre det er dokumentert at det er utbedret. 

Jeg er noe forvirret, fordi noen sier problemet er også på bensin modellen og andre sier det kun gjelder diesel motoren? 

Hvis jeg går for en 316-320 bensin. Har den register kjede svakheten? Og hva bør jeg bekymre meg om på Bensin modellen fra 08-10 modellene? 😁

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp e90 med 6er. N47/57 er noe dritt!

En kompis har kostet på sin 118i over 70.000kr nylig og han har bare hatt problemer i ettertid også. Som jeg sa til han før han kjøpte, ikke kjøp bmw med n47/57. Han kjøpte og fikk smake.

så advarer deg også mot det, samme om det er utbedret. Det vil alltid være problemer med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke kjøp disse med firerbensin (N43). Hadde mye heller gått for N47 om jeg hadde hatt valget. Disse sliter med coiler, dyser, kjede og mye annet rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd og tips. Føles galt å skifte ut en god gammel 6er som fremdeles fungerer bra mot noe nyere som bare kan skape trøbbel, tenkte det hjalp å få en utbedret type men ser da at det ikke hjelper. 

Ser det er fult mulig å få en fin sedan 520 bensin 08 facelift til rundt 100 men vi må ha stasjonsvogn denne gangen, noe som ligger noe høyere i pris. Så da blir jo spørsmålet om man bare skal gå for 5 serie igjen å heller takle litt høyere km stand for samme pris. 

 

Etter å ha søkt opp ang e60 så ser det ut som det gjelder alle diesel bilene der også, ingen unntak på 520-525d heller?

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme elendigheten egentlig, det er N43 mener jeg i E61 LCI.

I nesten alle tilfeller så er M57 diesel et vesentlig bedre valg i denne prisklassen, evt N53 bensin som er R6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, har hatt 06´ 318i og 07´ 318d. I det store og det hele kan man si at motorene i E9* ødela mye for modellen.

Uinnspirerende og trøblete i4 bensin eller trøblete N47 diesel.

Når det er sagt, 122 hk versjonen av 318d har M47, denne er befengt med mindre trøbbel, er smidig og fin også, kan være et alternativ til overprisen i6 i E9* modellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...