Gå til innhold

Kjøpe gummimatter, originale eller?


totakt
 Share

Anbefalte innlegg

Min ganske nyinnkjøpte 2016 520 F10 har ikke gummimatter på gulv, heller ikke bagasjeromsmatte. Jeg ser thansen har modelltilpassede matter innvendig og bagasjerom til halv pris nå. Kostnad for totalt 5 matter blir da 500kr. Har noen erfaring med at disse er skrot? Noen som vet hva originale koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med uoriginale gummimatter er lukten. Ta en tur på Biltema eller Bilxtra og sniff på mattene der, så skjønner du. Den lukten der går ikke ut med det første, om i det hele tatt. Skal du ha fem slike matter i bilen, så risikerer du at det slår ut ved promillekontroll. Så sjekk i alle fall lukten før du handler. Kanskje thansen svarer på dette om du spør.

GS har forresten hatt 25 prosent rabatt på originale gummimatter flere ganger i år. Blir uansett dyrere, men luktfritt og garantert kvalitet.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt svar. Jeg orker ikke ta inn i bilen noe jeg ganske sikkert ikke blir fornøyd med. Venter å ser om det dukker opp rabatt på disse hos GS etter hvert. Jeg vil ha kvalitet og har råd til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for de originale, de har best passform og best kvalitet. Men vært klar over siden du har såpass ny bil så vil nybil lukten forsvinne når du hiver i gummimatter. Gummimatter lukter «gummi» enten de er fra Biltema eller originale. Noen lukter dog mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for flere gode svar, tips og lenker!

Det med gummilukt og nybillukt hadde jeg ikke tenkt på. Den lukter nybil.  Det ligger matter inne i bilen, men ikke i bagasjerom. Har ikke sett etter om det er stoff eller velour. Ser det finnes begge deler på GS. Jeg liker jo ikke å dra inn dritt i bilen, men den skal jo brukes også, og tenkte det var best å skaffe gummimatter, har alltid hatt det. Da skal jeg i første omgang se hvordan det fungerer med de jeg har, og kanskje vurdere gummi til vinteren? Hva fungerer best for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine originale matter lukter kun svakt (kjøpt i år), merker ingen forskjell i bilen. Gikk i boden og stakk nesen helt inntil nå, det lukter jo da, men ikke påfallende.

Man skulle ikke tro at tekstilmatter er lettere å holde rene og pene, men det er faktum. Bare å ta dem ut og banke og riste litt. Vasker dem med såpe og vann en gang i året. Gummimattene har jeg tatt inn i dusjen og skrubbet flere ganger i år. Tørker fortere, dog.

Noen har stoffmatter med gummibelegg under. Disse kan brukes hele året, eller legg noe under stoffmatter som ikke har slikt belegg. Vinterstid kan det fort samle seg en del fukt i bilen. Avispapir under kan hjelpe, men det avgir også noe lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...