Gå til innhold

Lyd i forstilling e60/E61


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde en liten klunk i forstillinga når jeg kjørte ut av gårdsplassen som startet her i vinter. Dette har blitt verre og har nå feilsøkt masse for å finne ut av hvor det kommer fra.

Fikk mangel på EU-kontroll i mars på foringer til stabstag og skiftet dem nå i midten av mai. Etter dette ble klunket verre. Har etter dette skiftet trykkstagene til stabstaget på begge sider og måtte reparere gjenger til 16mm bolt som er med på å holde trykkstaget til støtdemper. Nå har jeg klunket i hver eneste sving.

Har selvfølgelig brukt brekkjernet på hver eneste del jeg kan tenke meg, men ingenting gir etter og alt ser fast og fint ut. For å feilsøke er jeg nødt til å kjøre ut av garasjen og ut på veien, rygge tilbake, inn i garasjen igjen og jekke opp bilen. Da hører jeg lyden og dette kan jeg gjøre en gang og deretter samme prosedyre en gang til. det vil si kjøre ut av garasjen, ut på veien osv.

Når jeg jekker opp har jeg forsøkt å holde på alle deler jeg kan, men det eneste som jeg kjenner noe på er stabstag og trykkstag, ingenting å kjenne på selve støtdemper eller fjær eller andre stag.

For meg betyr dette at det er når forstillingen blir presset sammen og ut igjen at lyden oppstår, og det kan jo tyde på noe med stabstag. Men her er det vel bare å sjekke om feste for den 16mm bolten på andre siden også trenger å reparere gjenger, så er alt som har med stabstaget å gjøre byttet.

Det er nå fire ting igjen å skifte på hver side, casterstag, camberstag og fjørbeinslager og endeledd, men har ikke lyst til å spytte altfor mye penger inn i dette da det meste av dette er skiftet for ca tre-fire år siden og burde være ok. I tillegg så er det jo kjempenedtur å bytte alt og deretter finne ut at lyden er der fortsatt. tårnlager og casterstag er jo litt større jobber også. Kjenner at jeg kvir meg litt her fordi jeg skal også skifte hjullager bak og mellomakselforinger og lager snart.

Noen som har vært borti det samme før, eller har et godt tips til hvordan man kan gjøre de riktige tingene for å identifisere hva som er galt.

 

 

 

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lett klunk hver gang jeg rygger ut av garasjen, og svinger skarpt mot venstre. (Og har kun lyden da). Antar det er et av støttetsagene til stabstag, men vet ikke. Jeg har ikke noe svar til deg, men kommer til å følge med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser stabilisatorstaga dine ut? Jeg hadde et som var slitt og ga meg klunkelyder, skal sies at det var lett å kjenne etter, fikk bilen opp på bukk, nappa i det å det var ikke noe mye tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, *MrB* said:

Har et lett klunk hver gang jeg rygger ut av garasjen, og svinger skarpt mot venstre. (Og har kun lyden da). Antar det er et av støttetsagene til stabstag, men vet ikke. Jeg har ikke noe svar til deg, men kommer til å følge med her.

Det med klunkelyder er ikke lett å finne ut av, men som Clevion sier så bør bilen opp på bukk, blir lettere da. Mange av disse lydene finner de ut av på EU-kontroll også.

48 minutes ago, Clevion said:

Hvordan ser stabilisatorstaga dine ut? Jeg hadde et som var slitt og ga meg klunkelyder, skal sies at det var lett å kjenne etter, fikk bilen opp på bukk, nappa i det å det var ikke noe mye tvil. 

Jeg antar at med stabilisatorstaga i flertall så mener du de trykkstaga som festes i støtdemper og selve stabilisatorstaget. Disse er byttet og var det første jeg tenkte på når jeg hadde byttet foringene. Var faktisk veldig overrasket når det ikke var disse allikevel. Ble da kjempeglad når jeg fant ut at den bolten var løs pga ikke flere gjenger. Nok en nedtur etter det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er metall mot metall som er mest naturlig når du hører klunk, tatt i betraktning de lave hastighetene du beskriver så er det enten et kuleledd eller en løs bolt/mutter.

Jeg byttet nesten alt i forstillingen på E36en en gang i tiden, bare nye deler. Gjett om jeg ble forbannet da det var kjempeklunk hver gang jeg svingte til høyre. Viste seg at mutteren som fulgte med det nye stabilisatorstaget hadde gitt opp før den starta. Kunne ikke stramme den skikkelig, da gikk den bare rundt. Fikk den nye mutteren av og skrudde på den gamle, ikke hørt klunkingen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sjekket dette også. Men jeg skjønner deg veldig godt, det er slike ting som kan gi gnagsår på hjerterota.

Stabstaget på E60 sitter fast med to gummiforinger på traversen. Disse sitter med en bolt og en mutter hver, bolt øverst og mutter nederst hvis jeg ikke husker feil. Deretter går det ut til endene hvor disse to trykkstagene sitter i hver sin ende. De sitter fast i støtdemperen med en slags trekantbrakett, med tre hull hvor den ene er til trykkstaget, den andre til en lang bolt med mutter som klyper fast støtdemper, og den siste er den før omtalte 16mm bolten. Det eneste som ikke er sjekket ordentlig er den ene av disse to boltene(en på hver side). Men den fikk jeg strammet med riktig moment, så jeg regner med at det er "alles gut" her.

Hvorfor er det da den opp og nedovergående bevegelsen som fører til lyden? Jeg heller til at det er tårnlageret, men har holdt fingeren borttil ved oppjekking og kjenner ingenting ekstraordinært her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe eg alltid gjør for å finne ulyder på biler er å sette jekken på hjula mens den står på bukker selvsagt, jekk hjulet slik at høyden er lik som om den står på bakken, kontroller så alt av stag og foringer, da står d med press og kan være du må ha vekt på understellet for å høre lyden/ finne den.  

Kanskje tåpelig spørsmål men du har sjekket at fjørene ikkje er knukket eller bristet på noen som helst måte, ville også tatt av lokket over demperen, sett en fast nøkkel på mutteren som holder topplagrene og dra til sidene, du merker fort om topplageret er defekt, det kan også lage lyd. Greit å være på den sikre siden. Sjekk også boltene som holder fjørbene. Har vært borti en e39 en gang der den ene bolten var løs og det klunka kun noen ganger.

Lykke til.

Endret av Hefre auto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, 02dag skrev:

Det med klunkelyder er ikke lett å finne ut av, men som Clevion sier så bør bilen opp på bukk, blir lettere da. Mange av disse lydene finner de ut av på EU-kontroll også.

Jeg antar at med stabilisatorstaga i flertall så mener du de trykkstaga som festes i støtdemper og selve stabilisatorstaget. Disse er byttet og var det første jeg tenkte på når jeg hadde byttet foringene. Var faktisk veldig overrasket når det ikke var disse allikevel. Ble da kjempeglad når jeg fant ut at den bolten var løs pga ikke flere gjenger. Nok en nedtur etter det igjen.

Usikker på åssen det sitter der nede, men ifølge merkeverksted så heter de Pendelstag. Skal sies at jeg kun hørte lyden når jeg traff hull i veien/fartsdumper, ikke noe svinging. Hjullager er det jo ikke da de lager hvinelyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2018 at 3:35 PM, Robert K said:

Har du sjekket tårnstaget som går mellom dempertårnene og som er festet i torpedoveggen? 

Ja det har jeg sjekket. For noen år siden reparerte jeg alle fire gjenger med helicoil fordi gjengene var spist opp.

Har sjekket litt mer i dag med et verktøy jeg kjøpte på biltema se bildet. Fikk dattera til å sitte å holde på bremsen mens jeg feilsøkte. Ser at casterstaget er veldig slitt, og når hun tok rattet frem og tilbake så kjente jeg det litt i endeleddet også. Vurderer nå å bytte alle forstillingsdeler for det er kanskje allikevel på tide. Men har ikke funnet årsaken til klunket enda. Har funnet en ny metode for å fremprovosere det. Kan jekke opp bak på motsatt side og da smeller det til igjen. Slipper da å kjøre inn og ut. Sjekk den dårlige videoen. 

 

 

9E3054CC-2414-4AC7-8699-6DAECFDB94CD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ny informasjon i saken. Jeg hektet av det ene trykkstaget til stabstaget og tok meg en kjøretur. Ikke en lyd på hele turen og jeg prøvde hardt for å fremprovosere den. Jeg antok da at jeg ikke hadde fått strammet alle bolter og muttere ordentlig og gjorde det. Lyden var tilbake med en gang når jeg kjørte ut på veien.

Jeg kan ikke tenke meg at det er feil på stabstaget eller innfesting av denne lenger, men når dette er montert så påvirker det ett eller annet som gir fra seg lyd. 

Noen som har noen ideer?

Endret av 02dag
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkestag, og eventuelt foringene til stabstaget som er blitt dårlig/misformet?

Hadde klakkelyder på E90en min, og en sjekk viste at stagene var dårlig, men hullet i foringen til selve stabstaget var blitt litt ovalt.

Kanskje ta en titt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skiftet allerede. Den øverste delen av klikkestaget/raklestaget/trykkstaget har en slags skål som passer inn i triangelbraketten så den tror jeg er ok.

Den nederste delen er en vanlig bolt og den har litt mindre diameter enn hullet uten at dette er ovalt på noen måte. TIS sier 65nm og jeg brukte 80 bare for å være på den sikre siden. Tror ikke dette er problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...