Gå til innhold

[Film] BMW E30 330d i Baltic Sea Circle rally


 Share

Anbefalte innlegg

Hallå hallå,

Jag hjälper Team "Are we there yet?" som kommer att delta i Baltic Sea Circle rally som startar den 16 Juni i Hamburg. De kommer att köra runt hela Östersjön med stopp i tex Lofoten, Nordkap, Murmansk, St Petersburg, Tallinn, Kallinggrad mm. 7500 km under 16 dagar. Man får inte köra motorväg och får inte använda GPS :) Bilen måste vara minst 20 år gammal.
De kör en BMW E30 Touring med en M57D30TU från BMW E60 530d.

Vi håller nu på med att koppla elektroniken och hoppas kunna starta den på torsdag. Det är alltså väldigt tight med tid! Den är inne på lack just nu :D

 

Ett litet filmklipp från garaget i Söndags:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jag med och hjälpte till att dra lite provisoriska kablar till alla viktiga funktioner som behövs för att provstarta och det slutade med att vi fick igång den på första försöket :) Var bara en slangklämma till soppa pumpen som inte var åtdragen helt.

Vi kör med hela motorns elsystem, så som tex DDE relät osv. Så har vi dragit kablar från karossen för startmotor, tändning, B+, jord och kör bränslepumpen direkt på tändningen nu. Eventuellt kommer vi köra ett CAN-styrt relä till bränsle pumpen om vi hinner men funkar bra som vi gjort nu. Vi har även kopplat in ett obd uttag så vi kan läsa felkoder och göra diagnostik, läsa ut realtidsvärden mm. 

Eftersom jag har programmerat bort allt som inte är nödvändigt lägre i boxen, så har vi heller inga felkoder nästan. Det låg två felkoder på två glödkretsar, vilket egentligen inte spelar någon roll men vi byter ev allihopa. Fanns även någon felkod på elekteoleufter etc som inte spelar någon roll.

Vi kör nu med en DW320L pump som matar pump, vi får se om den räcker. Effektuttaget bör ligga på ca 260-280 hk och 650 Nm.

Bara 14 dagar kvar och mycket jobb återstår. Den ska in på lack på måndag tex.

Jag kommer lägga upp lite mer film senare :)

 

Mvh Andreas, Fekzen.se 

IMG_20180601_115841_271.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nu är bilen tillbaka från lack och ska monteras ihop , samt en del kabel dragning kvar etc småfix.

Ska förhoppningsvis kunna provköras i veckan också, än så länge har den bara startats upp och varvats lite.

Jag var nere i garaget i torsdags, här kommer en bild från hur det såg ut så, med nya lacken.

 

IMG_20180609_101728_745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu är bilen äntligen ute ur garaget , vart på hjulinställning och provkörts en del. Går riktigt fint i motorn, riktigt bra karaktär :)

Nu är det en del "nice to have" kvar att fixa, en del kabel dragning av funktioner som kan va bra osv.

På torsdag kommer team 'Are we there yet?' Att lämna Stockholm mot starten i Hamburg! Sista sekund men ser ut som att det hinner bli klart i tid nu :)

Mvh Andreas

IMG_20180611_143934_069.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grabbarna har nu kommit i mål i Hamburg och lyckats ta sig hela varvet utan några konstigheter! :D

Blev ca 8500 km plus fram och tillbaka mellan Stockholm och Hamburg.

 

Mvh Andreas

 

IMG_20180702_191703_280.jpg

Endret av Fekzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...