Gå til innhold

noen tips til å ta med meg når jeg blir oppringt av takstmann?


Kristiansan'årn
 Share

Anbefalte innlegg

Hva sier forsikringsselskapet? Kan du bytte takstmann? Jeg gjorde noe lignende med DNB for noen år tilbake. Så lenge det ble benyttet en godkjent takstmann. Måtte selv dekke betalingen av takst vel og merke, men det lønte seg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var siste takst da? En rask skumming i tråden din sier 109k. Fått høyere takst gang nr 2 eller er dette "siste pris"?

Det er forferdelig kjedelig å få ødelagt en slik sjelden og fin bil, som man atpåtil har lagt ned så mye arbeid (og kr)  i. Da blir man også automatisk litt ekstra hårsår på bilens vegne. Men når det er sagt, så synes jeg strengt tatt ikke 109k hørtes så altfor ille ut. (Men ikke veldig generøst heller).  E34 540i selges det lite av, både i Norge og ellers, og de fleste er godt brukt. Sammenligningsgrunnlaget blir da naturligvis litt tynt, men prisene på disse ligger gjerne langt under 100k. Er heller ikke lenge siden jeg så en meget pen og forseggjort E38 740i til 125k på finn. Mulig den ligger der ennå. Sånn til sammenligning. 

Vil du dra verdien/taksten opp, så må du i hvertfall lage en systematisk oversikt med dokumenterte oppgraderinger du har gjort. Neppe helt den tilbakemeldingen du ønsket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fidelio skrev:

Hva sier forsikringsselskapet? Kan du bytte takstmann? Jeg gjorde noe lignende med DNB for noen år tilbake. Så lenge det ble benyttet en godkjent takstmann. Måtte selv dekke betalingen av takst vel og merke, men det lønte seg for meg.

mulig jeg skal gjøre det, han var veldig bestemt. siste takst jeg fikk var på 139k jeg nevnte e34 m5 på finn lå høyt i pris så skulle han kontakte meg tilbake. skal jeg importere et lignende eksemplar kommer det jo på 200k

5 minutter siden, *MrB* skrev:

Hva var siste takst da? En rask skumming i tråden din sier 109k. Fått høyere takst gang nr 2 eller er dette "siste pris"?

Det er forferdelig kjedelig å få ødelagt en slik sjelden og fin bil, som man atpåtil har lagt ned så mye arbeid (og kr)  i. Da blir man også automatisk litt ekstra hårsår på bilens vegne. Men når det er sagt, så synes jeg strengt tatt ikke 109k hørtes så altfor ille ut. (Men ikke veldig generøst heller).  E34 540i selges det lite av, både i Norge og ellers, og de fleste er godt brukt. Sammenligningsgrunnlaget blir da naturligvis litt tynt, men prisene på disse ligger gjerne langt under 100k. Er heller ikke lenge siden jeg så en meget pen og forseggjort E38 740i til 125k på finn. Mulig den ligger der ennå. Sånn til sammenligning. 

Vil du dra verdien/taksten opp, så må du i hvertfall lage en systematisk oversikt med dokumenterte oppgraderinger du har gjort. Neppe helt den tilbakemeldingen du ønsket...

nylige taksten er 139k, ligger ingen e34 540i 6 trinns på finn,  men skal jeg importere fra feks tyskland kommer de på 200+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du 200k fra? Realistisk salgspris på disse i Tyskland ligger på 5-10000 € alt etter tilstand. Det betyr 120k’ish med konvensjonell beregning. (Men slike biler vil det nok alltid lønne seg å ta inn på alternativ beregning). Ikke meningen å være partypooper her, men 139k høres ut som en helt kurant takst.  Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, *MrB* skrev:

Hvor får du 200k fra? Realistisk salgspris på disse i Tyskland ligger på 5-10000 € alt etter tilstand. Det betyr 120k’ish med konvensjonell beregning. (Men slike biler vil det nok alltid lønne seg å ta inn på alternativ beregning). Ikke meningen å være partypooper her, men 139k høres ut som en helt kurant takst.  Dessverre. 

hvis man hadde tatt et fin eksemplar som jeg gjorde til 12000 euro, så tilsvarer det 200.000nok med avgifter, jeg vet alternativ beregnig så kommer man billigere ut  men man trenger en sum å legge ut før man kan beregne det alternativt. eller bommer jeg helt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kristiansan'årn skrev:

mulig jeg skal gjøre det, han var veldig bestemt. siste takst jeg fikk var på 139k jeg nevnte e34 m5 på finn lå høyt i pris så skulle han kontakte meg tilbake. skal jeg importere et lignende eksemplar kommer det jo på 200k

nylige taksten er 139k, ligger ingen e34 540i 6 trinns på finn,  men skal jeg importere fra feks tyskland kommer de på 200+

Nå er jo ikke de E34 M5 Touring-annonsene på finn realistisk salgspris, det vet jo du og.

Må si meg enig i at 139k er en ganske fornuftig takst fra forsikringsselskapet. Selv ville jeg ikke kverulert noe mer på den taksten da du naturligvis ikke kan forvente å få tilbake rubbel og bit av hva du har påkostet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har selv opplevd brann, med takst og hele prosessen. Man kommer ikke ut i pluss, uansett hvor bra man er forsikret. Så har man gjerne et rosa slør av følelser som gjør summen kanskje kunstig høy. Så tenk med hodet og mindre med hjertet, så finner man som regel ut av ting. Takstmannen blir ikke «belønnet» av forsikringsselskapet ved å gi en presumptivt lavere takst, disse er proffe og jobber gjerne med ulike selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MGunders skrev:

Får du beholdt delene fra bilen +139k?

Avhengig av om det er mye som er brukbart så er det jo en restverdi der og da 

Ingen privatpersoner får beholde vraket fra forsikringsoppgjør lenger. De går kun til autoriserte demonteringsverksteder. 139k er dermed summen for å kompensere for tapet i sin helhet.

Taksten skal forøvrig gjenspeile ca salgsverdi/ca det du må betale for å skaffe tilsvarende kjøretøy. Det siste er jo ganske vanskelig å synse rundt da det er få biler, og prisforlangende ofte er helt på bærtur, men det første finnes det litt talldata å gå ut fra. (Hvilket takstmannen har gjort). Og antatt salgsverdi står sjelden/aldri i stil til penger/arbeid lagt ned i en gammel bil som er betydelig oppgradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var det jeg hadde hørt at å beholde vraket ikke lenger var mulig. 

1 time siden, *MrB* skrev:

Taksten skal forøvrig gjenspeile ca salgsverdi/ca det du må betale for å skaffe tilsvarende kjøretøy. Det siste er jo ganske vanskelig å synse rundt da det er få biler, og prisforlangende ofte er helt på bærtur, men det første finnes det litt talldata å gå ut fra. (Hvilket takstmannen har gjort). Og antatt salgsverdi står sjelden/aldri i stil til penger/arbeid lagt ned i en gammel bil som er betydelig oppgradert.

Helt enig. Veldig godt beskrevet. Forsikringsoppgjør på gamle påkostede biler reflekterer ikke arbeid og penger som er lagt i, dessverre

Stå på. Håper du får igjen en sum du kan leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Ingen privatpersoner får beholde vraket fra forsikringsoppgjør lenger. De går kun til autoriserte demonteringsverksteder. 139k er dermed summen for å kompensere for tapet i sin helhet.

Taksten skal forøvrig gjenspeile ca salgsverdi/ca det du må betale for å skaffe tilsvarende kjøretøy. Det siste er jo ganske vanskelig å synse rundt da det er få biler, og prisforlangende ofte er helt på bærtur, men det første finnes det litt talldata å gå ut fra. (Hvilket takstmannen har gjort). Og antatt salgsverdi står sjelden/aldri i stil til penger/arbeid lagt ned i en gammel bil som er betydelig oppgradert.

Vet ikke om det er nye regler siste månedene, men jeg fikk beholde min E39 når jeg ble påkjørt i fjor sommer, mot at vrakpanten ble trukket fra erstatningsbeløpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skare1 skrev:

Vet ikke om det er nye regler siste månedene, men jeg fikk beholde min E39 når jeg ble påkjørt i fjor sommer, mot at vrakpanten ble trukket fra erstatningsbeløpet. 

Varierer mellom selskapene da tydeligvis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nøyaktige jussen rundt dette skal jeg ikke begi meg ut på, men forsikringsselskapet har krav på vraket når de betaler ut et oppgjør. Og de har ingen plikt til å selge den tilbake til eier, hverken som en del av oppgjøret eller utenom.  Det er, om ikke lovfestet, så i hvertfall etablert praksis i dag, at vrak selges via en egen portal, som kun autoriserte verksteder har tilgang til å handle fra. Dette for å forhindre at vrak havner på veien igjen uten å være forskriftsmessig reparert. Om du fikk kjøpe ut et vrak i fjor, så er det en smule spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...