Gå til innhold

500km blandet kjøring med 330e


*MrB*
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke så overraskende. For at hybrid skal være meningsfylt, må man enten ha økonomiske intensiver (mye effekt for pengene) eller ha et begrenset kjøremønster i det daglige og samtidig ha muligheten til å lade hyppig.

Batteriene klarer 2-4 mil og effekten (har kun prøvd X5 40e, med 110 hk e motor) i e-drive er lite inspirerende og stort sett for spesielt interreserte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Ikke så overraskende. For at hybrid skal være meningsfylt, må man enten ha økonomiske intensiver (mye effekt for pengene) eller ha et begrenset kjøremønster i det daglige og samtidig ha muligheten til å lade hyppig.

Batteriene klarer 2-4 mil og effekten (har kun prøvd X5 40e, med 110 hk e motor) i e-drive er lite inspirerende og stort sett for spesielt interreserte.

 

 

Forstår ikke helt kommentaren. Såvidt jeg skjønner skjermbildet så har han kjørt 500km blandet kjøring på 0.33l/mil. Synes du det er mye eller lite? :)

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord så trumfer 330d en 330e når det kommer til drivstoff økonomi. Når bensinen i tillegg koster 2 kroner mer for literen så sier det seg selv at besparelsen ikke er stor. 330e er derimot billigere å kjøpe, og kan kjøres billig om man kjører kun korte distanser og er påpasselig med lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så med andre ord så trumfer 330d en 330e når det kommer til drivstoff økonomi. Når bensinen i tillegg koster 2 kroner mer for literen så sier det seg selv at besparelsen ikke er stor. 330e er derimot billigere å kjøpe, og kan kjøres billig om man kjører kun korte distanser og er påpasselig med lading.

Klarer du å kjøre en 330d på ned mot 0,3l/mil på hovedsakelig småkjøring? (Eller overhodet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, macrorain skrev:

@MrB hvilken app / på hvilket OS er det der? Min "BMW Connected" app på IOS viser bare siste tur, ikke snitt over mange turer. :-| 

BMW Connected på iOS. Vet ikke om det finnes flere varianter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, *MrB* skrev:

BMW Connected på iOS. Vet ikke om det finnes flere varianter?

Høh. Hvor går du for å få opp det bildet der da?

 

EDIT : Nææ, nå fant jeg det. 😄 Kan man resette "alle turer" da tro?

EDIT2: nå fant jeg hvor man resetter og 😛😇

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, macrorain skrev:

Forstår ikke helt kommentaren. Såvidt jeg skjønner skjermbildet så har han kjørt 500km blandet kjøring på 0.33l/mil. Synes du det er mye eller lite? :)

 

Ja. Hybrid passer ikke alle, men for meg er det et optimalt kompromiss mellom økonomi og ytelse. Den er fullstendig uinspirerende på ren el, men den fungerer likevel helt fint. Følger trafikken lett, og er kvikk nok opp til 50-60. På full pupp kjennes den imidlertid ganske sterk og potent. Jeg kjører denne bilen billigere enn det meste annet, og jeg slipper unna masse kaldkjøring. 

 

Det er mye synsing rundt forbruket på disse bilene. Jeg tenkte derfor å dele min erfaring fra vanlig bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, *MrB* skrev:

Klarer du å kjøre en 330d på ned mot 0,3l/mil på hovedsakelig småkjøring? (Eller overhodet?)

Synes det sto 0,7 i gjennomsnitt helt øverst i bildet der? Mulig jeg ikke helt skjønte oppsettet i det bildet. Men man klarer jo aldri 0,3 med en Hybrid på noe annet enn småkjøring. Under alle andre forhold så vil den bruke vesentlig mer. 

Jeg kjører hybrid firmabil selv og det er jo engentelig en vits så fort hver kjøretur er lengere enn 25 km... Kjørte en MB C350e her forleden, uansett å pent jeg kjørte så klarte den ikke mer enn 19 km på strøm alene. Når dette var brukt opp så lå den på 0,76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.07 på siste tur. Da gikk den tom for strøm litt før jeg var fremme. Worst case sålangt er ca 0.55 på en 6-7 mils tur i blandet trafikk. Da kjørt på sportmodus, med bensinmotoren på hele tiden. (Normal kjørestil til meg å være). Den skal kjøres Bergen-Trondheim senere i år. Spent på hva jeg havner på der, da det er hybridens soleklart svakeste disiplin, men tror neppe den havner særlig høyere enn 0,6+. De aller fleste kjøreturer i Norge er forøvrig kortere enn 1mil. Altså godt innenfor rekkevidden på en 330e t/r. Reell rekkevidde er drøyt 3 mil sålenge man stort sett holder seg under 80. Mercedes 350e vet jeg ikke, men virker som den har større/tørstere bensinmotor og mindre batteri. 

Se også på «community»-tallet. Det er samtlige 330e-er som er knyttet opp mot appen (antagelig de fleste som finnes), og slett ikke alle lades regelmessig. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, macrorain skrev:

Forstår ikke helt kommentaren. Såvidt jeg skjønner skjermbildet så har han kjørt 500km blandet kjøring på 0.33l/mil. Synes du det er mye eller lite? :)

 

Jeg som Fredrik, trodde vi snakket om 0.7l pr mil. Jaja, det er varmt!

X5 40e, husker jeg brukte ca 1.1...

man får vel stort sett resultatene man ønsker å fremvise. At snittet er 0.3 vitner om mye småkjøring og hyppig lading. Isåfall er dette noe nær optimal bruk av drivlinje.

hybrid for meg, uten hengerfeste, mindre bagasjeromsplass, 3-400 kilo tyngre, blir litt gårsdagens teknikk. Har eid elbil, disse får man i disse dager med 40-50 mils rekkevidde - for meg gir dette mye mer mening enn hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg som Fredrik, trodde vi snakket om 0.7l pr mil. Jaja, det er varmt!

X5 40e, husker jeg brukte ca 1.1...

man får vel stort sett resultatene man ønsker å fremvise. At snittet er 0.3 vitner om mye småkjøring og hyppig lading. Isåfall er dette noe nær optimal bruk av drivlinje.

hybrid for meg, uten hengerfeste, mindre bagasjeromsplass, 3-400 kilo tyngre, blir litt gårsdagens teknikk. Har eid elbil, disse får man i disse dager med 40-50 mils rekkevidde - for meg gir dette mye mer mening enn hybrid.

Jeg personlig kjøpte ikke 330e fordi det var økonomisk, men fordi det var mye effekt for pengene i en pakke som er morsom å kjøre :)  At det er billig å kjøre til og fra kjøpesenteret blir bonus. :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...