Gå til innhold

500km blandet kjøring med 330e


*MrB*
 Share

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg som Fredrik, trodde vi snakket om 0.7l pr mil. Jaja, det er varmt!

X5 40e, husker jeg brukte ca 1.1...

man får vel stort sett resultatene man ønsker å fremvise. At snittet er 0.3 vitner om mye småkjøring og hyppig lading. Isåfall er dette noe nær optimal bruk av drivlinje.

hybrid for meg, uten hengerfeste, mindre bagasjeromsplass, 3-400 kilo tyngre, blir litt gårsdagens teknikk. Har eid elbil, disse får man i disse dager med 40-50 mils rekkevidde - for meg gir dette mye mer mening enn hybrid.

Hva som er gårsdagens teknologi kan man nok diskutere til krampen tar oss alle. 

Igjen: Hybrid er ikke for alle, men mange kjører disse billigere enn konvensjonelle fossilbiler, og med  tilnærmet samme fleksibilitet og rekkevidde. Elbiler er selvsagt enda billigere i drift, og får stadig bedre rekkevidde, men har fortsatt ladetid som største handicap. (For få hurtigladere er det også. Spesielt om man trekker fra de som ikke virker). Jeg kunne fint lagt frem lavere tall om jeg ønsket det, men det hadde slått beina under hele innlegget mitt. Jeg ville nemlig vise REELLE tall fra vanlig bruk. Jeg har ikke prøvd å spare/pynte på virkeligheten, utover at jeg har vært påpasselig med å sette i laderen hjemme. Dette er 100% usminkede tall. Både de «gode» og «dårlige» turene er med. På ren småkjøring er forbruket alltid 0, sålenge man laser. Denne bilen fullades forøvrig på ca 3 timer i vanlig stikkontakt, i motsetning til en ren elbil med 50ish kWh batteri, som knapt er klar til neste morgen. 

Hybriden er på ingen måte perfekt. Den inngår kompromisser, på samme måte som alle andre drivlinjer. Og jeg personlig synes hele prosessen, med «to parallelle systemer» for kjøreoppsett er for omstendelig. Auto eDrive-programmet gjør heller ikke alltid som jeg vil. Bagasjeplassen er litt knapp, men stor nok for meg. Totalt sett er dette likevel en meget bra pakke for mitt bruk. Muligens et steg mot ren el-bil. Definitivt en oppgradering fra ren fossilbil, tross økt kompleksitet.   

At man får bra med «bang for the bucks» er jo heller ingen ulempe. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et veldig bra snittforbruk med 0,33L/mil :) med en 330i tipper jeg at  du kan gange det med 2,5. Men hybrid passer som det sies ovenfor her ikke for alle, det kommer an på kjøremønster. Virker i alle fall som om du har et kjøremønster som passer veldig bra med hvordan 330e fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjører hybrid firmabil selv og det er jo engentelig en vits så fort hver kjøretur er lengere enn 25 km... Kjørte en MB C350e her forleden, uansett å pent jeg kjørte så klarte den ikke mer enn 19 km på strøm alene. Når dette var brukt opp så lå den på 0,76

Virker som en del moderne hybrider drar i seg ordentlig med bensin pga høy vekt når de ikke går på strøm. Jeg hadde til sammenligning forgjengeren W204 med kompressor-bensinmotor, og den brukte 0.66-0.73 på blandet kjøring.

Og som jeg har nevnt tidligere - en kamerat sin XC60 T8 drar jo over literen på mila på normal landeveiskjøring til hytta når den ikke får brukt strøm. Ikke akkurat imponerende mtp at for eksempel en X5 diesel klarer 0.75 på samme kjøring.

3 timer siden, *MrB* skrev:

De aller fleste kjøreturer i Norge er forøvrig kortere enn 1mil. Altså godt innenfor rekkevidden på en 330e t/r. Reell rekkevidde er drøyt 3 mil sålenge man stort sett holder seg under 80.

Det er nok lettere å få lavt forbruk på Vestlandet da dere har såpass lave fartsgrenser og hastigheter. På Østlandet er hastighetene merkbart høyere og ikke like gunstig for hybridbiler sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 23.20, Werther skrev:

Det er nok lettere å få lavt forbruk på Vestlandet da dere har såpass lave fartsgrenser og hastigheter. På Østlandet er hastighetene merkbart høyere og ikke like gunstig for hybridbiler sånn sett.

Nja. Med unntak av E18 og E6, så har vel dere stort sett de samme 50, 60, 70 og 80-sonene som oss? Samt generelt mindre kupert terreng? Jeg bor 2 mil fra Bergen, og kjører jevnlig på 4-felts motorvei også (som er med i snittforbruket jeg oppga), og der kjører jeg ikke på eldrift. Smertegrensen går et sted i distriktene. Spredt bebyggelse, og lange avstander til «det meste» favoriserer andre løsninger enn hybrid, selv om alt tyder på at en 330e nesten matcher en tilsvarende stor/sterk dieselbil også på denne typen kjøring. Se bare på macrorain som kjørte Bergen-Oslo på 0,59 uten å anstrenge seg. En 320d (som forøvrig er langt svakere) klarer muligens en dl mindre pr mil med samme kjøring. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Werther skrev:

Det er nok lettere å få lavt forbruk på Vestlandet da dere har såpass lave fartsgrenser og hastigheter. På Østlandet er hastighetene merkbart høyere og ikke like gunstig for hybridbiler sånn sett.

Dette spørs jo helt på kjøremønster og om man gidder lade hver natt. Jeg har hengt opp ladekabel permanent i garasjen så dette oppleves ikke som noe ekstra stress for min del. Å putte inn kontakten har blitt en naturlig del av det å gå ut av bilen i garasjen.

Jeg pendler vanligvis med tog, men hvis jeg kjører strekningen med bil så hadde jeg hatt ca 70km tur-retur. Dette er relativt normal avstand til jobb for de fleste som bor rundt Oslo. Denne strekningen kjører jeg på 0,39l til tross for at relativt store deler av veien er motorvei med 90-110km/t, iom at den går på ren strøm på småveiene rundt der jeg bor, og det samme skjer inne i Oslo, og ikke minst mens man står i kø inn mot Oslo. 

I helgene kjører jeg gjerne enten til foreldrene (bor ca 1 mil unna), eller til et eller flere kjøpesentre (1-2 mil unna). Denne kjøringen kan kjøres tilnærmet helt elektrisk hvis man ønsker. Så for mitt vedkommende kan jeg kjøre vesentlig billigere enn med en diesel/bensinbil uten å gjøre noe spesielt. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Werther skrev:

Virker som en del moderne hybrider drar i seg ordentlig med bensin pga høy vekt når de ikke går på strøm. Jeg hadde til sammenligning forgjengeren W204 med kompressor-bensinmotor, og den brukte 0.66-0.73 på blandet kjøring.

Og som jeg har nevnt tidligere - en kamerat sin XC60 T8 drar jo over literen på mila på normal landeveiskjøring til hytta når den ikke får brukt strøm. Ikke akkurat imponerende mtp at for eksempel en X5 diesel klarer 0.75 på samme kjøring.

Basert på disse sammenligningene er tydeligvis 330e et godt hybrideksemplar da, siden jeg som nevnt kjørte på 0.59 på langkjøring, og da vesentlig lavere på småkjøring/pendledistanser. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Synes det var et veldig bra snittforbruk med 0,33L/mil :) med en 330i tipper jeg at  du kan gange det med 2,5. Men hybrid passer som det sies ovenfor her ikke for alle, det kommer an på kjøremønster. Virker i alle fall som om du har et kjøremønster som passer veldig bra med hvordan 330e fungerer :)

Nja, jo, jeg kan jo si at mitt snittforbruk på ett år nå er 0,82. 😛 Så du er ganske spot on. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele meningen med innlegget mitt var å vise til et eksempel med virkelige forbrukstall, og ikke bare synsing og rykter. Jeg har hørt fra mange hold at disse hybridene bruker myyyyyyyye mer drivstoff enn oppgitt, og gjerne også at de blir knust av konvensjonelle fossilbiler. Mitt eksempel støtter ikke dette. Ja, den bruker mer enn oppgitt, men ikke på langt nær så mye som de verste spådommene. "Communitytallene" indikerer også at jeg ikke er veldig unik, selv om jeg ligger under snittet. 

X5 40e virker ikke fullt så vellykket som 330e, 530e og 225e, men de testene jeg har lest gir den et blandet forbruk på 0.8-0,9l/mil. hvilket er nøyaktig det samme som bilen bruker med konvensjonell treliters diesel. Så selv her må man se på bruken sin i forhold til om det kan lønne seg med en hybrid i lengden.

Mercedes sine C og E 350e ser ut til å være hakket mindre vellykket også (driftsøkonomisk sett). De testes stort sett til rundt 0,6-0,7+ på blandet, og ser ut til å ha reell elektrisk rekkevidde på knappe 2 mil.. Helt greit for en bil med nærmere 300hk da, men ikke imponerende. En dieselmodell i samme ytelsesleie går nok litt billigere. Så nei. Ikke alle hybridlinjer virker like bra heller. Men 330e gjør definitivt det.

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig ja, men ikke prøvd det selv. Kan også gjøres med ladekabelen i, og da  "mister" man jo strengt tatt ingenting.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte varme / kjøling via appen hver dag da jeg hadde 330e, helt genialt. mister vel en ca 20% om du gjør det i 20-30 minutter før avreise uten ladekabel koblet i om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det å kunne varme opp/kjøle ned er veldig praktisk. Både når det er kaldt ute, og ikke minst i disse dager når det blir en million grader i bilen når den står ute.  Det kan gjøres både fra appen og fra nøkkelen.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å sjå andre sine reelle forbrukstall. Har sjølv både elbil og hybrid, og har eit kjøremønster som passar begge biltypar godt. Legg ut eit bilete av mitt forbruk over dei siste 1500 km med ein Volvo XC90 T8. Det er jo ikkje noko BMW, men tenkjer tala er relevante likevel i denne diskusjonen.

Som med tala frå TS er dette usminka kvardagstal. Køyring til og frå jobb og barnehage blanda med eindel langkøyring og noko køyring med tilhengar. Eg er i alle fall godt nøgd med desse tala.

Då eg kjøpte Volvoen, var det eigentlig X5 eg var på jakt etter, men den vart uaktuell først og fremst grunna lite bagasjerom, men òg grunna kort rekkevidde på straum (der X5 rakk 16 km, rakk XC90 30).

Som fleire har vore inne på her, er det vel kjøremønsteret som avgjera om hybrid er fornuftig eller ei, men høgrefoten og kjørestil er vel òg relativt viktig. Norheimsund-Sotra (100km med variert veg, mellom anna ein liten fjellovergang) gjekk på 0,69 for nokre veker sidan med Volvoen. Då starta eg med heilt tomt batteri. Eg hadde sjølvsagt det berømte egget under gasspedalen denne turen, men fulgte likevel trafikken heilt fint. Ein forbikøyring og tre var det òg plass til. Det er eit imponerande lågt forbruk tatt i betraktning at bilen veg over 2,3 tonn. 

 

 

Screenshot_20180605-090339.png

Endret av justemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det på en tank du kom 500km med 330e? 

Eller hvor langt kommer man med 330e på kun en tank bensin og kun et fulladet batteri? 

Og hva ligger forbruket på når man skal lade mens man kjører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ahj skrev:

Var det på en tank du kom 500km med 330e? 

Eller hvor langt kommer man med 330e på kun en tank bensin og kun et fulladet batteri? 

Og hva ligger forbruket på når man skal lade mens man kjører? 

41l tank, så kommer vel 65-70 mil da. 41/0,6 = 68 mil

litt usikker på hva du mener med lade mens man kjører. At du setter den i save mode? Det har jeg ikke målt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...