Gå til innhold

500km blandet kjøring med 330e


*MrB*
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er interessant at så mange (generelt), vektlegger kjøremønster og gjerrig drivstofforbuk så høyt som de gjør. Jeg tenker svært lite over drivstoffkostnader, og har en unødvendig tung fot forhold til hvor mye som kjøres, og hvor. Hvis drivstoff økonomi er så viktig, og man tenker A til B, burde man kanskje hatt en billigere bil eller helelektrisk?

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Geir Anders skrev:

Jeg syntes det er interessant at så mange (generelt), vektlegger kjøremønster og gjerrig drivstofforbuk så høyt som de gjør. Jeg tenker svært lite over drivstoffkostnader, og har en unødvendig tung fot forhold til hvor mye som kjøres, og hvor. Hvis drivstoff økonomi er så viktig, og man tenker A til B, burde man kanskje hatt en billigere bil eller helelektrisk?

For de fleste med en litt dyr BMW så er jo verditapet en langt større kostnad enn differansen i forbruket mellom en som bruker mye og lite ja.

På den annen side blir det jo endel penger hvis man fokuserer på lavt forbruk over mange år. Nå er det jo så effektive motorer at man kan få både lavt forbruk og mye effekt i samme bil også, så det er jo gøy 😀

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, macrorain skrev:

For de fleste med en litt dyr BMW så er jo verditapet en langt større kostnad enn differansen i forbruket mellom en som bruker mye og lite ja.

På den annen side blir det jo endel penger hvis man fokuserer på lavt forbruk over mange år. Nå er det jo så effektive motorer at man kan få både lavt forbruk og mye effekt i samme bil også, så det er jo gøy 😀

For min del var alternativa "billig" dieselversjon med 200 hk eller litt dyrare Plug-in med 400 hk. Med mitt køyremønster vil prisdifferansen vera utjamna på 4 år. Når då dieselbilen har ei usikker framtid både med omsyn til pris og lokale køyreforbod, var mitt val enkelt. Men det er heilt klart, om bilen brukar 0,4 eller 0,9 på mila, betyr lite samanlikna med det enorme pristapet på relativt kostbare bilar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Geir Anders skrev:

Jeg syntes det er interessant at så mange (generelt), vektlegger kjøremønster og gjerrig drivstofforbuk så høyt som de gjør. Jeg tenker svært lite over drivstoffkostnader, og har en unødvendig tung fot forhold til hvor mye som kjøres, og hvor. Hvis drivstoff økonomi er så viktig, og man tenker A til B, burde man kanskje hatt en billigere bil eller helelektrisk?

For min del handlar det paradoksalt nok mest om at ein får ein betre (les: meir hk) bil for lik mengde cash. Med bilen full i kone og ungar er det lite rom for ein tung høgrefot. Det resulterer i eit hyggeleg gjennomsnittsforbruk. Når kona og ungane ikkje er med derimot, er det mykje kjekkare med 400hk som svarer på gasspedalen enn 200 😁😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, macrorain skrev:

41l tank, så kommer vel 65-70 mil da. 41/0,6 = 68 mil

litt usikker på hva du mener med lade mens man kjører. At du setter den i save mode? Det har jeg ikke målt.

Det er ikke lenger nei. Egentlig ikke så bra hvis man ser på Passat GTE. Jeg kjørte den i 5 dager, i løpet av den tiden hadde jeg kjørt ca 800 km på en tank med bensin, det er ganske bra med tanke på at jeg ikke tenkte på å kjøre økonomisk i det hele tatt. Og ikke glem at plassen er ganske mye bedre og jeg kom faktisk 40 km på en lading. 

Du kan sette bilen i max e save eller noe for å kunne lade underkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener dieselbilen har en usikker fremtid, det kan jeg tildels være enig i. Iallfall hvis man bor i en av to storbyer i dette landet, men sånn ellers så tenker jeg ikke så mye over dette. Men jeg vil jo si at når det kommer til verditap og hvor lett bilen vil være å selge så ligger jo både Hybrider og elbiler like dårlig an. 

Utviklingen her går så fort, om få år så kan markdet tilby biler med langt lengere rekkevidde og mye kortere ladetid. Så da har bilens teknologi brått blitt mye eldre, kontra en fossil motor hvor utviklingen egentelig ikke går lengere. Plutselig vil en nyere og flott bruktbil være «dårlig», se bare på de eldste Nissan Leaf..eller f eks MB B klasse. Det blir litt som en IPhone 4 mot en IPhone X, ingen vil ha den gamle selv om den fungerer og ikke er veldig gammal. Den nye er bare så mye bedre på alle måter, slik føler jeg det kan bli med lade biler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ahj skrev:

Det er ikke lenger nei. Egentlig ikke så bra hvis man ser på Passat GTE. Jeg kjørte den i 5 dager, i løpet av den tiden hadde jeg kjørt ca 800 km på en tank med bensin, det er ganske bra med tanke på at jeg ikke tenkte på å kjøre økonomisk i det hele tatt. Og ikke glem at plassen er ganske mye bedre og jeg kom faktisk 40 km på en lading. 

Du kan sette bilen i max e save eller noe for å kunne lade underkjøring. 

Vel, passat er jo en ganske annen bil på alle mulige måter, og var aldri i nærheten av listen over alternative biler til 330e for min del 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, justemann skrev:

For min del handlar det paradoksalt nok mest om at ein får ein betre (les: meir hk) bil for lik mengde cash. Med bilen full i kone og ungar er det lite rom for ein tung høgrefot. Det resulterer i eit hyggeleg gjennomsnittsforbruk. Når kona og ungane ikkje er med derimot, er det mykje kjekkare med 400hk som svarer på gasspedalen enn 200 😁😎

Men den tankegangen er jeg med på, og det er OK. Det er "gratis" hestekrefter. Men de som kjøper dyre hybridbiler for å spare penger, den tankegangen er jeg ikke helt med på. Rekkevidden er så snever, at jeg ser ikke helt potensialet for å spare penger. Da er kjøremønsteret isåfall så lite og bestemor, at som jeg nevnte burde man egentlig kjøpt seg noe helt annet. Lets face it, de som kjøper 330e eller C350e er ikke miljøforkjempere akkurat heller 🤣 Outlander er også en relativt dyr bil, og ikke minst tung. Hørt flere si at når rekkevidden er brukt opp (som går kjapt), er den så uøkonomisk som det kan få blitt. Liten bensinmotor som skal slite nesten 2 tonn rundt. Der stiller GTE, 330e og C350e mye bedre selvsagt.  Jeg var veldig for hybrid, og er fortsatt mer fan av det konseptet enn helelektrisk, men syntes ikke det er bra nok enda. Foretrekker heller 400 bensinhester foreløpig, med god plass og trekk på alle 4 :)

Kjører forøvrig 350e på jobb, og får en til snart. Der setter jeg bilen i sport med engang, og nyter de ekstra hestekreftene ved pådrag istedenfor å kjøre økonomisk. Rekkevidden er komisk på El.

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ahj skrev:

i løpet av den tiden hadde jeg kjørt ca 800 km på en tank med bensin

Eg reknar ikkje med at GTE skilt seg frå andre hybridar ved å ha stor tank, men storleiken på tanken har jo betydning for om 800 km er longt eller ikkje. 

 

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Utviklingen her går så fort, om få år så kan markdet tilby biler med langt lengere rekkevidde og mye kortere ladetid. Så da har bilens teknologi brått blitt mye eldre, kontra en fossil motor hvor utviklingen egentelig ikke går lenger

Det er eit godt poeng, men dersom bilen ein er på jakt etter vert levert med fleire ulike drivlinjer, kvifor ta sjansen på å kjøpe den som kanskje vert ilagt kjørerestriksjonar om få år? I tilfellet X5 får ein jo ein nydeleg dieselseksar om ein vel diesel, men det er jo langt frå tilfellet for dei fleste bilar som vert levert med både fossil og elektrifisert drivlinje. Ofte er alternativet diesel- eller bensinfirar kontra hybrid. Volvo leverer for eksempel berre firesylindra motorar... Prismessig vert vel alternativet til 530e ein 520d? Så igjen, kvifor ikkje velje hybrid om kjøremønsteret passar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Geir Anders skrev:

Men de som kjøper dyre hybridbiler for å spare penger, den tankegangen er jeg ikke helt med på. Rekkevidden er så snever, at jeg ser ikke helt potensialet for å spare penger.

Det er eg forsåvidt heilt enig i. Mange hybridbilar er i utgangspunktet så kostbare at det neppe økonomi som står øvst på prioriteringslista til potensielle kjøparar. Det sagt, så er det jo ikkje noko ulempe at ein stor del av den daglege pendlinga går på straum. Eg har 30 km til jobb, og det er ladestasjon når eg kjem fram. Bilen eg har rekk som oftast ca 30km. Dvs at stort sett all mi pendling går på straum. 

 

15 minutter siden, Geir Anders skrev:

Foretrekker heller 400 bensinhester foreløpig, med god plass og trekk på alle 4 :)

Heilt enig. Problemet er berre at 400 bensinhestar har ein lei tendens til å koste meir enn 400 hybridhestar 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, justemann skrev:

Det er eg forsåvidt heilt enig i. Mange hybridbilar er i utgangspunktet så kostbare at det neppe økonomi som står øvst på prioriteringslista til potensielle kjøparar. Det sagt, så er det jo ikkje noko ulempe at ein stor del av den daglege pendlinga går på straum. Eg har 30 km til jobb, og det er ladestasjon når eg kjem fram. Bilen eg har rekk som oftast ca 30km. Dvs at stort sett all mi pendling går på straum. 

 

Heilt enig. Problemet er berre at 400 bensinhestar har ein lei tendens til å koste meir enn 400 hybridhestar 😕

Med fremtidige driftsutgifter, blir detvel  vanskelig å se det store bildet og spå - siden hybriden er såvidt "ny". Men har kollegaer med Q7 hybrid og det er ikke sjelden han kommer i A3 og Q7 står på verkstedet.

2 drivlinjer er mer komplekse enn en fosil, dertil sannsynligvis et presumtivt dyrere bilhold, jo eldre hybridbilen blir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Med fremtidige driftsutgifter, blir detvel  vanskelig å se det store bildet og spå - siden hybriden er såvidt "ny". Men har kollegaer med Q7 hybrid og det er ikke sjelden han kommer i A3 og Q7 står på verkstedet.

2 drivlinjer er mer komplekse enn en fosil, dertil sannsynligvis et presumtivt dyrere bilhold, jo eldre hybridbilen blir.

 

Så han er til stadighet på verksted pga feil med drivlinjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

2 drivlinjer er mer komplekse enn en fosil, dertil sannsynligvis et presumtivt dyrere bilhold, jo eldre hybridbilen blir.

 

Min far har alltid sagt at han unngår båter med to motorer, dobbelt vedlikehold og dobbel sjanse for at noe ryker. Slik vil det jo også være med hybrider, og du kan banne på om den ene motoren ryker så kan du ikke «halte hjem» på den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Med fremtidige driftsutgifter, blir detvel  vanskelig å se det store bildet og spå - siden hybriden er såvidt "ny". Men har kollegaer med Q7 hybrid og det er ikke sjelden han kommer i A3 og Q7 står på verkstedet.

2 drivlinjer er mer komplekse enn en fosil, dertil sannsynligvis et presumtivt dyrere bilhold, jo eldre hybridbilen blir.

Samspelet mellom to motorar gjev ei feilkilde og to til, ja, men elmotoren er jo ikkje akkurat eit samansurium av mystiske deler. Det heile er vel ca like utprøvd som forbrenningsmotoren? Hybridbilar har ikkje trilla veldig lenge på vegane, men hverken i3en min, som snart har runda 60 000 km, eller hybriden min har nokon gong vore på verkstad relatert til trøbbel med drivlinje(r). Men som sagt, det er ikkje berre økonomiske motiv for å kjøpe hybrid. Til det er bilane for kostbare om ein samanliknar med omlag like store bilar.. Men etter mitt syn får ein "meir bil" for pengane samanlikna med ein fossilbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er mye personlige preferanser ute og går her, og det er forsåvidt greit nok. Jeg valgte 330e av følgende grunner:

Jeg kjører mange korte turer (<3mil t/r)

jeg kan lade hjemme og på jobb

Jeg trenger ikke mer plass

Jeg lever fint med bakhjulsdrift 

Den gir 330i ytelser til 320i pris

Den kjører like bra som en hvilken som helst annen F30

Kort fortalt vil jeg ha en bruksbil som kombinerer kjøreglede og fornuft på en best mulig måte opp mot mitt kjøremønster og mine behov. Det får jeg i denne bilen. Sammenlignet med f.eks. E92'en jeg hadde før, er den steril og karakterløs, men det visste jeg egentlig før jeg byttet, og det var ikke noen dominerende faktor denne gangen  

Og ja: For noen vil denne bilen være helt uegnet - ja, kall den gjerne en vits.  For andre vil den være tilnærmet optimal  (Joda, Passaten er større, og går lenger, men den koster like mye/mer, og er klart treigere, så da spørs det hva man prioriterer/trenger).

Selvsagt betyr forbruket noe for daglig kjøring. Hvilke lønnsmottaker vil vel påsto noe annet? Hva hobbybilen bruker, kan man gjerne gi f*** i, men bruksbilen bør definitivt gå så billig som mulig. Uten å ha finregnet vil jeg anslå at jeg sparer en knapp tusing pr mnd på 330e kontra hovedbilen jeg hadde før. (E60 med bensin, som nå er nr2-bil). Over 10000kr/år med andre ord. Det er ikke noe å kimse av. Og at bensintanken er liten plager meg ikke. Det er et av kompromissene en slik bil må inngå for å sikre noenlunde funksjonell bagasjeplass og praktiske egenskaper.

Paralellen til 2 motorer i en (fritids)båt blir nå litt rar. Det er helt andre forutsetninger som gjelder der enn i en bil. Vi snakker manøvreringsevne, balanse, nok krefter (om det er helplanende drevbåt vi snakker om i hvertfall), og ikke minst sikkerhet ved krysning av åpne havstrekk. Det er m.a.o ikke økonomiske insentiver som driver dette. «Alle» vet at 2 like fossile fremdriftsdystemer gir høyere driftskostnader enn 1, selv om totalytelsen er ca lik. Ser man imidlertid på «fossil»-elektriske systemer i større skip blir det annerledes. Det ligner straks mer på prinsippet i en veigående hybrid, og insentivene er også mer like.

Tilbake til 330e, så har den elmotoren inni girkassen. Den har knapt bevegelige deler, og er på størrelse med en liten bløtkake. Batteripakken tar desto mer plass, men hele denne drivlinjen er egentlig ekstremt simpel. Basert på hybrider som har vært på markedet i mange år nå, er det heller ikke noe som tyder på at å drifte disse bilene er økonomisk krise. 

Forresten en oppdatert oversikt. 1500km nå. Inkl 1 uke med jordfeil i garasjen, og null lademuligheter. 

5C387FBC-2792-4E91-9158-08F38A42E4B3.png

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...