Gå til innhold

Kjøpe bruksbil: E60 LCI eller MB E-klasse W212?


Evenol
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Som tittelen sier, er ute etter en bruksbil.

Heller mot E60 da jeg kjenner merket og modellen godt, men denne føles veldig gammel mot en W212.

Det er snakk om enten en 520D eller 220CDI. Prisen på begge er tilnærmet lik.

Har ikke kjørt 212 enda. Er det noen som har kjørt begge eller har andre innvendinger?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil en liker best er naturligvis subjektivt, men personlig synes jeg E60 ser langt mer moderne ut enn W212, spesielt når man ser på interiøret. W212 facelift ser bra ut som stasjonsvogn, men ellers synes jeg E6x topper utseendemessig også. Hvordan MB er kontra BMW ift. kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, men totalt sett har jeg aldri hatt nevneverdige problemer med en E6x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns både E60 og W212 er gode å kjøre, er en stund siden jeg har kjørt begge av de, men kan ikke huske å ha noen store negative meninger om noen av de.

Begge ser bra ut også :)

520d LCI har jo N47 motoren, og det kan jo tenkes som et lite minus. Men jeg vet ikke hvordan motoren i 220cdi er.

525d LCI er blitt relativt rimelig nå da. Finner du ingen innenfor ditt budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W212 ble, etter min mening, ikke "ferdig" før faceliften. da ble den til gjengjeld kjempeflott. Begge bilene er gode å kjøre. Mercedes har et finere interiør, men dårligere seter. Kvaliteten tipper jeg er ca lik. Blir smak og behag.

2,2 literen (eller 2,1-literen, som det strengt tatt er) i 220CDI er en veldig behagelig maskin. Går på lavt turtall, selv til diesel å være. Mener å huske at den oppleves litt daffere enn 520d med N47, men tror de er ca jevnbyrdige i praksis. Er vel 7G kasse på disse Mercene, mens BMW har 6. Utgjør ikke allverden i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Det er snakk om å gi rett over 100’ for en E60 regga i 2010 med en del utstyr, noe jeg tror er en veldig bra deal. Denne har gått ca. 110tkm. Klarer ikke å finne matchende biler på finn i denne prisklassen, heller ikke en 525D.

Ser at jeg fort må opp på  150-160-170+ for en kurant 2009 220CDI. En av grunnene til at MB ble vurdert er fordi jeg føler de er uslitelige med svært lite feil, men fasiten kan være noe annet.

Har i utgangspunktet kjøpt E60’n, henter den i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel. skrev:

[...] 520d LCI har jo N47 motoren, og det kan jo tenkes som et lite minus. 

Ikke at det har så stor betydning ettersom @Evenol nå har handlet seg en 2010-modell, men E60 520d LCI mellom 03/2007-09/2007 har M47. Altså gammel motorkonfigufasjon med mekanisk girvelger.

3 timer siden, Evenol skrev:

[...] Det er snakk om å gi rett over 100’ for en E60 regga i 2010 med en del utstyr, noe jeg tror er en veldig bra deal. Denne har gått ca. 110tkm. Klarer ikke å finne matchende biler på finn i denne prisklassen, heller ikke en 525D.

Har i utgangspunktet kjøpt E60’n, henter den i løpet av helgen.

For en pris! Liten tvil om at du har fått mye for pengene her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ikke at det har så stor betydning ettersom @Evenol nå har handlet seg en 2010-modell, men E60 520d LCI mellom 03/2007-09/2007 har M47. Altså gammel motorkonfigufasjon med mekanisk girvelger.

Joda, men hvor ofte dukker de opp i forhold til de med N47? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker E60 LCI er en knall bil.
N47 er en fin motor i grunn. Den bråker litt og er ikke like kultivert som tilsvarende, men det gjør ikke noe, det kler BMW.
Får få en feedback her på hvordan bilen ser ut når den blir hentet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av W212 er at det er en generelt solid modell med få feil.  Dog har jeg registrert at en del taxi-kjørte 220CDI-varianter har byttet motor mellom 300-400 000km pga registerras. Registerkjede på 200/220CDI i W212 ser ut til å ha visse problemer, ikke ulikt N47. Dog var MB kjapt på ballen, og etter det jeg har lest gjelder ikke dette 250CDI-motorene som dukket opp et par år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Werther skrev:

Mitt inntrykk av W212 er at det er en generelt solid modell med få feil.  Dog har jeg registrert at en del taxi-kjørte 220CDI-varianter har byttet motor mellom 300-400 000km pga registerras. Registerkjede på 200/220CDI i W212 ser ut til å ha visse problemer, ikke ulikt N47. Dog var MB kjapt på ballen, og etter det jeg har lest gjelder ikke dette 250CDI-motorene som dukket opp et par år senere.

Å joda, 250cdi motorene hadde det problemet. Iirc ble det rettet på dog.

Liker både E60 og 212 godt, men personlig hadde det blitt E60 uten tvil. Begge er biler som ligger overraskende godt på veien og er forholdsvis behagelige, men E60 har den x-faktoren man finner i BMW. 

IMG_20180601_212632108_HDR.thumb.jpg.8ed0df2977b9466377f5e2e784bf6686.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asv skrev:

Å joda, 250cdi motorene hadde det problemet. Iirc ble det rettet på dog.

Var nesten det jeg regnet med...Er oftest sånn når tyske bilfabrikanter skal "fikse" dårlige konstruksjoner. Det tar fort noen år...

Personlig er jeg ikke begeistret for verken 212 eller E60 LCI, men begge modellene er uansett generelt bra greier i forhold til mye annet på finn.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får veldig mye mer bil for pengene i en E60 kontra en 212, men nå er jo også en 212 mer som en F10 i alder. Faceliften av 212 er en meget lekker bil, samme kan sies om E60 som er uhyre tidløs. Jeg er dog litt usikker på hvilken jeg ville valgt, 212 står sterkt da det er en nyere bil i teknologi. Blir litt som å sammenlikne epler og pærer, de er litt for ulike til å kunne sammenliknes direkte. Snakker vi F10 kontra 212 så er det jo total walkover for F10 sin del, der viste BMW virkelig hvordan en premium sedan skulle være. I dag med dagens E klasse og 5-serie er det mer gjevnt igjen, begge er helt fantastiske biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Man får veldig mye mer bil for pengene i en E60 kontra en 212, men nå er jo også en 212 mer som en F10 i alder. Faceliften av 212 er en meget lekker bil, samme kan sies om E60 som er uhyre tidløs. Jeg er dog litt usikker på hvilken jeg ville valgt, 212 står sterkt da det er en nyere bil i teknologi. Blir litt som å sammenlikne epler og pærer, de er litt for ulike til å kunne sammenliknes direkte. Snakker vi F10 kontra 212 så er det jo total walkover for F10 sin del, der viste BMW virkelig hvordan en premium sedan skulle være. I dag med dagens E klasse og 5-serie er det mer gjevnt igjen, begge er helt fantastiske biler. 

Du har så mange subjektive og helt tydelig dårlig begrunnede meninger iblant at jeg blir litt skremt.

Både W211 og W212 går utenpå BMW 5-serie når det gjelder kvalitet/holdbarhet og særs byggekvalitet. Slik har det stort sett vært helt siden W123 modellene. Da snakker jeg ikke om enkelttilfeller av pedantisk eide biler, for de finnes på begge sider av skalaen, men på generell basis. Og ja, jeg snakker definitivt av erfaring.

Jeg er i utganspunktet BMW-fan og jobber på Bilia, men det betyr ikke at jeg ikke er villig til å innse at andre merker har gode kvaliteter. BMW tilbyr design, kjøreglede og konstruksjonsmessige fordeler som Mercedesen i mange tilfeller står tilbake på, men etter trådstarters behov og ønsker rundt bilvalg ville jeg faktisk anbefalt Mercedes E-klasse.

/Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Clipictrial skrev:

Du har så mange subjektive og helt tydelig dårlig begrunnede meninger iblant at jeg blir litt skremt.

Både W211 og W212 går utenpå BMW 5-serie når det gjelder kvalitet/holdbarhet og særs byggekvalitet. Slik har det stort sett vært helt siden W123 modellene. Da snakker jeg ikke om enkelttilfeller av pedantisk eide biler, for de finnes på begge sider av skalaen, men på generell basis. Og ja, jeg snakker definitivt av erfaring.

Jeg er i utganspunktet BMW-fan og jobber på Bilia, men det betyr ikke at jeg ikke er villig til å innse at andre merker har gode kvaliteter. BMW tilbyr design, kjøreglede og konstruksjonsmessige fordeler som Mercedesen i mange tilfeller står tilbake på, men etter trådstarters behov og ønsker rundt bilvalg ville jeg faktisk anbefalt Mercedes E-klasse.

/Thomas

Selv når innkjøpsprisen er bortimot 100 000 lavere? 
 

Å hevde at Mercedes E-klasse går utenpå 5-serien fom. W123 blir i beste fall en sannhet med modifikasjoner.

W123 og 124 var solide biler, det var dog E34 også. 

W210 var en rusten tragedie, som på mange måter sammen med Vito ødela endel av merkevaren Mercedes. E39 var solid.

W211, spesielt før facelift hadde minst like mange utfordringer som E60.

W212 ble i motorpressen ofte dratt fram som det svakeste alternativet i sammenligning med 5-serien og A6. Med årsak at den ble for traust, og ikke det spranget Mercedes trengte fra W211.

 

Ellers, innlegget ditt er igrunn ikke stort annerledes enn det du kritiserer. Annet enn at du slenger på at DU snakker definitivt av erfaring. 😂

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å eie alle bilene, skru på de, kjenn på de og spesielt se på de etter 300.000 kjørte kilometer så er jeg ganske sikker på at du også forstår hva jeg mener. W210 er en bunnsolid bil, sett bort ifra rust. LANGT mye bedre enn E39 som på samme måte som E60/61 er generelt trøblete biler med mange større og mindre gjentagende feil.

Som jeg sier snakker jeg av erfaring; jeg har eid alle bilene og opptil flere av hver modell. Jeg har reparert og modifisert på alle modellene og sett rent utifra et bilkyndig perspektiv ER Mercedes bedre bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...