Gå til innhold

Kjøpe bruksbil: E60 LCI eller MB E-klasse W212?


Evenol
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Clipictrial skrev:

Du har så mange subjektive og helt tydelig dårlig begrunnede meninger iblant at jeg blir litt skremt.

Både W211 og W212 går utenpå BMW 5-serie når det gjelder kvalitet/holdbarhet og særs byggekvalitet. Slik har det stort sett vært helt siden W123 modellene. Da snakker jeg ikke om enkelttilfeller av pedantisk eide biler, for de finnes på begge sider av skalaen, men på generell basis. Og ja, jeg snakker definitivt av erfaring.

Jeg er i utganspunktet BMW-fan og jobber på Bilia, men det betyr ikke at jeg ikke er villig til å innse at andre merker har gode kvaliteter. BMW tilbyr design, kjøreglede og konstruksjonsmessige fordeler som Mercedesen i mange tilfeller står tilbake på, men etter trådstarters behov og ønsker rundt bilvalg ville jeg faktisk anbefalt Mercedes E-klasse.

/Thomas

Ja dette hadde du greie på ser jeg...

Statestikkene er ikke helt enige med deg heller, da de som oftest viser til at 5-serien er bedre og mer driftssikker bil. Nå finnes kun statistikker for nyere biler, men slik har det vært i alle år. E34 sto ikke tilbake for W124 i kvalitet, men W124 kunne leveres med enkelte motorer som kunne gå uendelig langt i drosjebruk. Den generelle kvaliteten og driftssikkerheten derimot var absolut on par med W124. For de av oss som har dykket litt i historien så ble E34 utpekt som klassens beste bil da den var ny. Den parkerte enkelt W124 i enhver test duell, dog har ikke dette noe med driftsikkerhet å gjøre. Samme med E39 kontra W210, her står heller ikke den ene så mye tilbake for den andre rent kvalitetsmessig. Men måten 210en rustet på samt at den ble slaktet i bilpressen når den ble målt mot E39 og C5 A6 gjør at den er henvist til ett liv i skyggenes dal. Same story med 211 og E60, begge sleit med en haug av barnesykdommer, og begge ble vesentlig bedre ut over i produksjons perioden. E60 ser, kjører og føles derimot ut som en 10 år nyere bil.

ADAC er Tyskland svar på NAF, de har en løpende statistikk over hvilke biler som oftes bryter sammen langs veien. Dette går altså på ren driftsikkerhet. I klassen «øvre middelklasse» er bilene rangert alfabetisk fra toppen med Audi A6, BMW 5-serie, BMW X5, Mercedes E klasse og Skoda Superb. Lavest mulig tall i de grønne, gule eller røde boksene er best. Det tallet er prosentvis antall biler som havarer per 1000 biler. Her scorer 5 serie best og E klasse blant de dårligste. 

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=10&pstatid=10

I kommentar seksjonen har de også kostet på seg følgde notat «Bilene i den øvre middelklassen er tradisjonelt de best vedlikeholdte. Som i tidligere år er Mercedes E klasse mest utsatt for sammenbrudd, etterfulgt av Skoda Superb» Oversatt fra Tysk.

Amerikanske J.D Power mener at i segmentet Midsize Premium Car så er Lexus GS den mest driftsikre. Tett fulgt av BMW 5-serie, først på 3. Plass kommer E klassen. 

http://www.jdpower.com/cars/study/2018-Vehicle-Dependability-Study/3651ENG/Midsize-Premium-Car/1101

Du har sikkert skrudd mye på disse bilene og har din mening av dette, men noen fasit er det ikke. Ingen sitter egentelig på fasiten her, men statistikker gir iallfall en pekepinn på hvor landet ligger. Så kan man argumentere mot disse til man blir grønn i trynet, men du ender opp med å bare kaste bort tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...