Gå til innhold

Hvor lenge skal et batteri vare?


MyBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Forsøker å legge innlegget også i teknisk (er ikke helt erfaren i Bimmers foreløpig).

Jeg har en 3 år gammel BMW 2 Active tourer. I fjor ble lambdasonden byttet fordi det indikerte feil på den. Målinger viste ikke noe feil, men varsellampen lyste. Etter det har bilen trukket rart. Sonden ble byttet på nytt i januar. Etter et par uker lyste varsel om at batteriet var tomt, og nå varsles det om at batteriet må byttes. 

1. Er det vanlig at et batteri holder bare 3 år? Det har jeg aldri opplevd på noen andre biler (som ikke har vært BMW).

2. Kan bytting av lambdasonden på noen måte ha påvirket ladingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ingen fasit på hvor lenge et batteri skal vare. Bruksmønster har stor innvirkning på levetiden. Mye småkjøring, start/stop reduserer levetiden. Dette i kombinasjon med mengden utstyr som krever strøm i dagens biler gjør at batteriene ikke varer like lenge som f.eks biler for 10 år siden.

2. Bytting av lambdasonden har ikke noen påvirkning på ladingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor er og lade batteriet gjevnlig, jeg har 4 sykluser i året der jeg lader alt jeg har. Dette er fordi et batteri ved volt under 12,3 vil sulfatere. Slik at det blir ubrukelig. Så har man 12,2 vilt vil prossesen begynne og eskalere jo mindre strøm det blir. Er ikke helt unormalt at et batteri gir seg på dette tidpunktet vis man ikke behandeler det bra. Slik som webasto og slike ting som bruker endel strøm vil gjøre det dårligere, byttet selv batteri etter 2 år med slurv fra forgie eier med tanke på webasto og aldrig ladet den😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at ett bilbatteri skal vare i minst 5 år. Men stadig ser vi at de ikke gjør dette. Det kommer stadig mer elektronikk i bilene som krever strøm, kombinert med ett uheldig kjøremønster så vil ikke batteriet vare så lenge det burde. Som nevnt så kommer man veldig langt ved å vedlikeholds lade av og til. Når dette er sagt så er batteriet i min F10 530d nå 7 år gammelt, det er stadig det originale som fabrikken satt inn. Bilen har mye utstyr og jeg har aldri vedlikeholds ladet den, likevel har det vist seg å være ett seigt batteri. Så det finnes egentelig ingen fasit på dette, bare forebyggende tiltak 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sand1 skrev:

En annen faktor er og lade batteriet gjevnlig, jeg har 4 sykluser i året der jeg lader alt jeg har. Dette er fordi et batteri ved volt under 12,3 vil sulfatere. Slik at det blir ubrukelig. Så har man 12,2 vilt vil prossesen begynne og eskalere jo mindre strøm det blir. Er ikke helt unormalt at et batteri gir seg på dette tidpunktet vis man ikke behandeler det bra. Slik som webasto og slike ting som bruker endel strøm vil gjøre det dårligere, byttet selv batteri etter 2 år med slurv fra forgie eier med tanke på webasto og aldrig ladet den😒

 

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg vil si at ett bilbatteri skal vare i minst 5 år. Men stadig ser vi at de ikke gjør dette. Det kommer stadig mer elektronikk i bilene som krever strøm, kombinert med ett uheldig kjøremønster så vil ikke batteriet vare så lenge det burde. Som nevnt så kommer man veldig langt ved å vedlikeholds lade av og til. Når dette er sagt så er batteriet i min F10 530d nå 7 år gammelt, det er stadig det originale som fabrikken satt inn. Bilen har mye utstyr og jeg har aldri vedlikeholds ladet den, likevel har det vist seg å være ett seigt batteri. Så det finnes egentelig ingen fasit på dette, bare forebyggende tiltak 😀

Jeg skal få installert en vedlikeholdslader også - så da får jeg håpe at det går bedre med det neste batteriet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxier bytter ut batterier fra 1-3 år.

Batteriene som settes inn i nye biler kan også være "gamle", dvs fra måneder opp til år gamle.

Elektronikken er det mer av, stort sett bruker bilen strøm opptil 30 min etter man har stoppet bilen.

Dessuten er det veldig variabelt kjøremønster, mye småkjøring i kalde omgivelser vil drepe batteriet raskt. At en 3 år gammel bil må bytte batteri er raskt, men ikke unikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen kjører seg vel stort sett selv om vinteren? Lite man kan gjøre for å unngå det.

Ellers synes jeg tre år var i korteste laget. e61-en (som riktignok hverken var taxi eller hadde Webasto) hadde fortsatt originalbatteriet når jeg solgte den. Den var da ni år. Rimelig sikker på at den elleve år gamle Opelen vår også har originalbatteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år syns jeg er for knapt, selv biltema sine varer etter min erfaring ivertfall 5 ved normal bruk. Som nevnt over er det flere variabler, også klima. Uansett så har du 5 års reklamasjon på slike ting, så det er bare å spare kvitteringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...