Gå til innhold

BMW E39 viftereim strammer++


MartinLL
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg snakket med verkstedet om fix av diverse på min E39 520i M54.

En av tingene var at det "hyler" litt fra diverse reimer på tomgang. De mente jeg måtte bytte reimsett, strammer og løpehjul. Dette er vel i forbindelse med viftereima, eller kalles det multireim??

Jeg sitter på eurodel.no og planen er å bestille delene selv. Men de har to varer som begge kalles strammer, jeg vet ikke hvilken. Og så er det jo en masse løpehjul og reimer til salgs. Noen som hadde vært så snille og sendt noen linker til delene jeg trenger til denne jobben? Det hadde vært fantastisk (Helst eurodel.no, evt. andre nettbutikker som sender fra Norge og leverer raskt).

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kaller det vifterimen men det er ikke viftereim i den forstand da vifta på M54 er elektrisk. Det er to reimer, en nedre for AC kompressor og en større øvre som driver generatoren, vannpumpa og servopumpa. Drivrem er det korrekte ordet.

Det er litt forskjellige versjoner installert, noen er med mekanisk spennrulle oppe eller nede og noen er med hydraulisk spenner oppe og nede.

Du må sende reg.nr eller VIN. Jeg ville bare ringt GS Bildeler, du sparer ikke noe særlig mye på sikt ved å bestille billige deler andre steder

Den mekaniske spennrullen ser slik ut:

Den hydrauliske spenneren er en sylinder som er festet til en brakett som hører til, vanligvis bytter en kun den hydrauliske delen. 

 

 

 

146507.jpg

146530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, svaret ditt gikk meg visst hus forbi, men takk!

Når jeg søker på feks GS bildeler med reg.nr får jeg opp både mekanisk og hydraulisk strammer, så usikker på hva som står i min. Bilen står på verksted nå, ifb med bytte av en del andre deler, så hører med dem hva jeg har og bestiller ut fra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har sjelden opplevd at selve strammeren er gåen og må byttes. Som regel er det reimhjulene som ikke har noe særlig fett mer i lagrene. Gir du fart på hjulet med fingeren spinner de lenge og lager lyd i tillegg. Reimen må jo selvsagt være demontert. Så kan du sjekke om selve reimene har sprikker i gummien. Ser reimen fin ut hadde jeg kanskje ikke byttet den heller.

Husker ikke akkurat nå, men den store strammeren er vel den ved dynamoen, og den lille ved klimakompressoren.

Du må ta av plastdekselet sammen med viftebladet. Og bruke en 32 mm fastnøkkel(helst lang type) til å løsne viskosekoblingen. Så slår du kraftig på den til HØYRE. Og pass på så du ikke ødelegger toppdekselet. Jeg synes det er lettest å bruke en annen stor fastnøkkel. Noe med litt tyngde i av metall og som du har godt grep på. F.eks håndtaket til garasjejekken.

Viskosekoblingen kan sitte skikkelig fast. Da kan du trenge spesielt verktøy slik at du kan låse fast vannpumpen som viskosekoblingen er festet i. Skulle hatt slikt verktøy selv, men har det ikke.

Denne jobben er ikke så lett som man tror. Hvis du ikke får av viskosekoblingen blir det vanskelig.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøy til å ta viskosekoplingen kjøper man billig på Ebay, har selv slikt:

 

https://www.ebay.com/itm/Bmw-32mm-Fan-Clutch-Nut-Wrench-Water-Pump-Holder-Removal-Tool-Kit-Viscous-Fan/262935511057?hash=item3d382d8011:g:DjUAAOSw~CFY728r

Er også lett å lage en slik arm med hull i for å låse reimhjulet, når det er sagt, er det sjelden jeg bruker det, bruker som regel bare en fastnøkkel og en litt stor sleggehammer, så løsner det som regel lett, men man må gi ett målrettet slag.

 

 

Vifte og clutch kan også taes ut nedenfra, om man som meg ikke har motordeksel under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er at når du har smelt en gang mot høyre (du kan kjøpe 32mm nøkkel på Biltema) så holder du nøkkelen på plass på bolten og snurrer viften med andre hånden, da løsner du den på 5-6 sekunder. Du løfter så viftebeskyttelsen av plast litt og kan da løfte ut viften med viskosekoblingen, er akkuratt plass til det. Jeg har vært borti både strammer og remhjulet som er gåent. Remhjulet tåler INGEN kjølevæske på seg, de vasker ut all smøringen til lageret. Lett å søle kjølevæske når en lufter disse. 

Den mekaniske strammeren opp skal jeg bygge om til hydraulisk med tilhørende braketter. BMW droppet den mekaniske på E39 en gang i 1998 fordi de var dårlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Sånn ser settet ut ja. Takk for linken. Hos meg står det at frakt til Norge ikke er mulig.

Viskosekoblingen i videoen satt i alle fall ikke fast. Der hadde et lite slag vært nok til å løsne mutteren.

Må få skaffet meg et slikt sett.😀

Du finner helt sikkert en selger som sender til Norge, linken var bare ett eksempel😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at mange i UK er så redde for å sende enten utenlands eller bare til EU land. Heldigvis bodde en nevø i London da jeg skulle kjøpe en litt sjelden E46 M3 ECU.  Syntes det var utrolig at en pakke på ca 1 kg bare kunne sendes innen UK. Jeg må jo uansett betale for ekstra frakt på forhånd.

Sjekket nettopp ebay.de og der tilbys slikt verktøy bl.a fra Kina. 20.95 Euro med frakt inkludert i prisen også til Norge. Det må sies å være en overkommelig pris. Forstår da at Posten i Norge taper penger på all Kinaimport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
På 18.6.2018 den 22.55, MrBrum skrev:

Kjølevifta på E39 med M54 motor er mekanisk, med clutch lik de eldre modellene med M52 og M52TU.

Mens E60/E61 med M54 motor har elektrisk vifte. ;-)

En liten korreksjon

E39 med manuell gir har elektrisk vifte. De som har automatgir har mekanisk med clutch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Titan2 skrev:

En liten korreksjon

E39 med manuell gir har elektrisk vifte. De som har automatgir har mekanisk med clutch. 

Det er vel hovedregelen men tror du vil se litt forskjellige varianter (min erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...