Gå til innhold

Bilferie i Europa


 Share

Anbefalte innlegg

Ser ut som det blir bilferie nedover Europa i år, så tenkte at litt innspill herfra kunne vært lurt. Mange som har kjørt nedover har jeg registrert over åra.

2 steder som skal besøkes er Monaco og Amsterdam, så reiseruten ellers kommer litt annpå hva man vil se.

Har satt opp noen alternativer, men det er nok mye å se jeg ikke vet om.

 

Oppdatering, rute er valgt (grovt), men er åpen for avstikkere i nærheten som er verdt å få med seg! Spesielt i Frankrike

 

Dag 1 - Larvik _ Hirtshals_Hannover, 

Dag 2 - Hannover_Stuttgart (Porsche, Mercedes museet) ELLER Nurburg_Munchen (ringen og bmw welt). Ikke bestemt enda. 

Dag 3 - Stelviopasset og videre kjøring til Gardasjøen

Dag 4 - Gardasjøen

Dag 5 - Gardasjøen

Dag 6 - Firenze_Pisa , kjører til Firenze kikker litt og turer videre til Pisa området for overnatting

Dag 7 - Kjører kysten mellom Cinque Terre opp til Genova og videre til Monaco

Dag 8 - Monaco_Eze

Dag 9 - Monaco_Nice_Cannes?

Dag 10 - Napoleonsruten opp til Grenoble sånn ca.

Dag 11 - Kjører til Champagne, overnatte her trolig eller i området

Dag 12 - Amsterdam

Dag 13 - Amsterdam

Dag 14 - Kjøre så langt man gidder opp mot Hirtshals, mulig overnatting i Danmark

+ - ett par dager, 

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg Napoleonsruten fra Monaco/Nice/Cannes når du svinger mot Amsterdam. Virkelig et must, alt annet er dumt. St. Tropez er kø, kø og kø og ja ellers oppskrytt, hopp over og konsentrer deg heller om en av de tre byene over(eller alle). Om du stikker innom Paris etter Napoleonsruten skal ikke det være en hindring. Google litt på Route de Napoleon så skjønner du hva jeg mener. Gardasjøen er skikkelig bra, var i Riva ei uke i 2013. Bodde på Villa Arranci der, var supert. https://www.booking.com/hotel/it/appartamenti-villa-aranci.en-gb.html

:)

Edit:

Skrev et par lengre innlegg her, samt mye bra/bedre input fra flere brukere. :)

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut BMW-routes.com, der er det mange kjekke ruter og rundturer som har fokus på kjekke kjøreveier og som en kan hoppe inn og ut av. Kommer til å klippe og lime litt i disse rutene når vi settler vår kjørerute i Europa i August snart :). Mer tips i denne tråden som jeg startet i anledning årets bilferie: 

 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips bare ved å lese gjennom trådene her ja :) Jeg tror Tyskland stortsett blir transportetapper, da jeg har kjørt litt der tidligere og det er mer interesse for landene lenger sør/øst. Kunne kanskje lagt inn en stopp på ringen feks, da den var stengt sist jeg var der.

Får se, tanken er å kjøre sålenge man gidder, det skal jo være en ferie også (les øl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg noen av BMW sine ruter i Østerrike som jeg har innlemmet i dagsetappene vi skal ha nedover, da vi skal overnatte i Villach et par dager, helt på grensa mot Italia, der finnes det også en fin rundtur i Nockberg-området rundt Villach som er preget av mye svinger og fint landskap. Ellers tenkte jeg å kjøre via Zell am See og Grossglockner på etappen fra München til Villach :) . Har laget dagsetappene i BMW-routes så blir disse overført til navigasjonen i bilen for å ha en rettledning å kjøre etter nedover.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kom akkurat tilbake fra en firmatur i nice og fikk kjørt litt veier der. Guiden anbefalte da "alpeveien" som faktisk ender opp rett "over" Monaco som en fantastisk tur. Hun nevnte da det var en 8-9 fjellpass over 2000 meter og det er en ca 2 dagers tur.

Nå finner jeg ikke noen detaljer rundt dette selvfølgelig, men i det minste kan du jo ta "james bond" veien og småveiene rundt Monaco som en fin tur. 

Les conriches ( mener vi kjørte midtre og øverste ) og kjører du fra Eze ned james bond ruta passer det fint med et stopp ved Eze sur mer for litt avkjøling i havet og en god lunch/middag på Ajuna beach. Er du der lørdag eller søndag blir det som after ski - bare midt på dagen. 

Mener "james bond" løypa blir den svingete veien med navn M45 på bildet og så ser du Eze Sur Mer nede i venstre hjørne.

 

image.thumb.png.cb3cf93b5005c84d08bc461075c007a6.png

https://www.eurotunnel.com/uk/blog/inspired-breaks/take-to-the-road--les-corniches/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kommer nesten akkurat hjem fra en aldri så liten Europatur selv og det er bare å glede seg :D 
Nurburgring er jo absolutt å anbefale. Vet ikke hvordan bil du kjører nedover, men om du ikke kjører noe som er ganske heftig er det en opplevelse å bare se på kjøringen og alle bilene som er der. Og kjøp deg en taxirunde rundt banen, du kommer ikke til å angre!

Mercedes og Porsche museum i Stuttgart er å anbefale, ikke som et vanlig museum det! Utenom museumene er Stuttgart en kjedelig industriby spør du meg. I Munchen finner du BMW museum, er noen år siden jeg var der, men er veldig bra! 

Torrino er en veldig fin by, med mye god mat. Noe jeg vil tro det er overalt i Italia. 

Alpene er en opplevelse å kjøre, ikke gå glipp av Stelviopasset! 

Som de andre sier, den Franske rivieraen er en opplevelse! Monaco er intet unntak, var så heldig å få med meg Formula 1 løpet når jeg var der. Kjør vei D2564 fra Nice til Monaco, ikke uten grunn til at Top Gear har kåret den til topp 10 Europas fineste bilveier. 

Grønt kort må du ha med deg, vi fikk en lærepenge i Monaco, når vi ble stoppa av politiet der! Og det koster overraskende mye å kjøre bil i alle land sør for Tyskland. Den ene tunnelen i Alpene betalte vi 500kr for! Og kjører du gjennom Sveits, kjør pent! Fartskontroller og fotobokser overalt. 

God tur! Har en tråd fra turen vi hadde, les den gjerne :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, michaelskare skrev:

Hei, kommer nesten akkurat hjem fra en aldri så liten Europatur selv og det er bare å glede seg :D 
Nurburgring er jo absolutt å anbefale. Vet ikke hvordan bil du kjører nedover, men om du ikke kjører noe som er ganske heftig er det en opplevelse å bare se på kjøringen og alle bilene som er der. Og kjøp deg en taxirunde rundt banen, du kommer ikke til å angre!

Mercedes og Porsche museum i Stuttgart er å anbefale, ikke som et vanlig museum det! Utenom museumene er Stuttgart en kjedelig industriby spør du meg. I Munchen finner du BMW museum, er noen år siden jeg var der, men er veldig bra! 

Torrino er en veldig fin by, med mye god mat. Noe jeg vil tro det er overalt i Italia. 

Alpene er en opplevelse å kjøre, ikke gå glipp av Stelviopasset! 

Som de andre sier, den Franske rivieraen er en opplevelse! Monaco er intet unntak, var så heldig å få med meg Formula 1 løpet når jeg var der. Kjør vei D2564 fra Nice til Monaco, ikke uten grunn til at Top Gear har kåret den til topp 10 Europas fineste bilveier. 

Grønt kort må du ha med deg, vi fikk en lærepenge i Monaco, når vi ble stoppa av politiet der! Og det koster overraskende mye å kjøre bil i alle land sør for Tyskland. Den ene tunnelen i Alpene betalte vi 500kr for! Og kjører du gjennom Sveits, kjør pent! Fartskontroller og fotobokser overalt. 

God tur! Har en tråd fra turen vi hadde, les den gjerne :D 

 

Tar min nedover, 335i. Ruten gjennom Tyskland skal bestemmes til helgen.. satser på en ganske rett linje gjennom, da vi heller vil bruke mer tid sør. Så må liksom velge om man kjører øst mot Innsbruck (da forbi ringen), eller vest for å komme ned Stuttgart. Snakket tilfeldigvis med en kunde på jobben om Mercedes og Porsche museet, og han kunne lett anbefale det :)

Men satser på alpekjøring, og Stelviopasset muligens, så Innsbruck ruten er nok raskere.

Hva er grønt kort?

Blir nok bare kjøring på grensen til Sveits ned til Italia. Bestemt oss for å ta turen til Gardasjøen, muligens ned til Firenze og Pisa for å kjøre kysten opp gjennom Cinque Terre opp til Genova og videre til Monaco.

Skal lese gjennom :)

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Anders skrev:

Tar min nedover, 335i. Ruten gjennom Tyskland skal bestemmes til helgen.. satser på en ganske rett linje gjennom, da vi heller vil bruke mer tid sør. Så må liksom velge om man kjører øst mot Innsbruck (da forbi ringen), eller vest for å komme ned Stuttgart. Snakket tilfeldigvis med en kunde på jobben om Mercedes og Porsche museet, og han kunne lett anbefale det :)

Men satser på alpekjøring, og Stelviopasset muligens, så Innsbruck ruten er nok raskere.

Hva er grønt kort?

Blir nok bare kjøring på grensen til Sveits ned til Italia. Bestemt oss for å ta turen til Gardasjøen, muligens ned til Firenze og Pisa for å kjøre kysten opp gjennom Cinque Terre opp til Genova og videre til Monaco.

Skal lese gjennom :)

Høres uansett ut som en bra plan 😃 Og fin skyss og! 

Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis. Er saftig bot er man uheldig, i værste fall inndragning av bil hvis man ikke kan gjøre opp for seg på stedet (les kontanter). Ring forsikringsselskapet ditt å si du skal ha grønt kort så vet de hva du mener. Koster ingenting, er bare et dokument du får på e-post og skriver ut😃

Endret av michaelskare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, michaelskare skrev:

Høres uansett ut som en bra plan 😃 Og fin skyss og! 

Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis. Er saftig bot er man uheldig, i værste fall inndragning av bil hvis man ikke kan gjøre opp for seg på stedet (les kontanter). Ring forsikringsselskapet ditt å si du skal ha grønt kort så vet de hva du mener. Koster ingenting, er bare et dokument du får på e-post og skriver ut😃

Skal få strekt seg litt da ja, har ett lite håp om å bikke 300km/t 🤣

Veldig kjekk info, det har jeg ikke fått med meg! Kjørt i Tyskland tidligere, men aldri om dette. Fikk fartsbot i Belgia sist, overraskende billig, men mulig det er mer saftig lenger sør ja.

Så ut som en fin tur dere hadde, selvom jeg ikke hadde orket telt så mange dager! Men er billigere da haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en tur ned til Montalcino om du først er i Toscana - nydelige omgivelser og kjekke veier :)

Ang. grønt kort: Ser ikke ut som det kreves grønt kort i noen av de aktuelle landene, men står at det anbefales å ha med uansett. Så har nå sendt henvendelse til forsikringsselskapet mitt (skjema fylles ut på nettsiden).

https://www.tff.no/informasjon/gront-kort/

BMW Routes har noen ganske fine kjøreruter i området rundt Innsbruck. Jeg har lagt inn Pinzgau-ruten deres som går fra Kitzbühel via Zell am See og sørover på østsiden av Grossglockner - etter litt Google street views ble jeg helt forelsket i dette området. Opp til 2500moh og ned igjen i alpelandskap - det må da være bra? :D 

image.png.1fa82e2bef4ef02101ee09c331516cb2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint ut der ja.. ser ut som vingårder trekkes frem. Må vel gå ann å stoppe der å smake litt og kjøpe med seg noe godt også kanskje :) Men hele Toscana er fra strengt tatt sånn kanskje.

 

Hmm... Grossglockner så ut som noe å få med seg kanskje ja. Er sikkert så mye å se etterhvert at man har jo ikke tid til alt. Kunne sikkert fint vært 1 måned på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.6.2018 at 10.40, Geir Anders skrev:

Skal få strekt seg litt da ja, har ett lite håp om å bikke 300km/t 🤣

Veldig kjekk info, det har jeg ikke fått med meg! Kjørt i Tyskland tidligere, men aldri om dette. Fikk fartsbot i Belgia sist, overraskende billig, men mulig det er mer saftig lenger sør ja.

Så ut som en fin tur dere hadde, selvom jeg ikke hadde orket telt så mange dager! Men er billigere da haha.

Hehe, telt er en vanesak, dog svært ubehagelig om morgenen hvis det er varmt ute! Men turen var fin den :D 300km/t høres ut som oppnåelig det, men får finne en kveld det er lite trafikk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On ‎21‎.‎06‎.‎2018 at 23.00, Geir Anders skrev:

Hva er grønt kort? Blir nok bare kjøring på grensen til Sveits ned til Italia. Bestemt oss for å ta turen til Gardasjøen, muligens ned til Firenze og Pisa for å kjøre kysten opp gjennom Cinque Terre opp til Genova og videre til Monaco.

Selv har jeg aldri hatt med grønt kort, og ikke støtt på problemer i forbindelse med kontroll. Har blitt stoppet både langs Autobahn av uniformert Polizei og uniformert Carabinieri i Italia (samt ved diverse grenseoverganger) uten å ha fått trøbbel. Dog hadde jeg med forsikringsbevis på papir sammen med vognkort.

Når du kjører vestover fra Gardasjøen er det noen kjedelig mil før man krysser sydover ned til Genova - denne er en 4-felts motorvei, men store deler er en ekstremt svingete fjellvei med snittfart på 50-60 km/t. Utrolig artig og interessant motorvei med god utsikt når man kommer ned mot Middelhavet. Motorveien fra Genova østover mot Firenze er også en ganske fin strekning med mye spennende natur, utsikt, svinger, bakker og tunneler. Natt og dag i forhold til for eksempel tyske motorveier. Ulempen er selvfølgelig at italienske motorveier koster det hvite ut av øyet i tillegg til sinnssvake bensinpriser, men det er nå en gang ferie.

En annen anbefaling når du legger opp ruter for kjøring i alper og fjell (personlig planlegger jeg ikke hele ruta på forhånd, kun de groveste linjene) - ikke sett av for lange etapper på små, svingete fjellveier. Du vil bli sliten og lei etter noen timer, så det er viktig at man ikke er for langt borti huttiheita langt unna noen gode landeveier/motorveier. Det kan se spennende ut på kartet, men i virkeligheten kan det bli timevis med intens ratting og arbeid. Alt med måtehold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, michaelskare skrev:

Hehe, telt er en vanesak, dog svært ubehagelig om morgenen hvis det er varmt ute! Men turen var fin den :D 300km/t høres ut som oppnåelig det, men får finne en kveld det er lite trafikk :D 

Har du noe formening om hvor mye bensinpenger du brukte? Nå er ikke 2.8litern like tørst akkurat, men ikke så langt unna heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...