Gå til innhold

Bilferie i Europa


 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Werther skrev:

 

Selv har jeg aldri hatt med grønt kort, og ikke støtt på problemer i forbindelse med kontroll. Har blitt stoppet både langs Autobahn av uniformert Polizei og uniformert Carabinieri i Italia (samt ved diverse grenseoverganger) uten å ha fått trøbbel. Dog hadde jeg med forsikringsbevis på papir sammen med vognkort.

Når du kjører vestover fra Gardasjøen er det noen kjedelig mil før man krysser sydover ned til Genova - denne er en 4-felts motorvei, men store deler er en ekstremt svingete fjellvei med snittfart på 50-60 km/t. Utrolig artig og interessant motorvei med god utsikt når man kommer ned mot Middelhavet. Motorveien fra Genova østover mot Firenze er også en ganske fin strekning med mye spennende natur, utsikt, svinger, bakker og tunneler. Natt og dag i forhold til for eksempel tyske motorveier. Ulempen er selvfølgelig at italienske motorveier koster det hvite ut av øyet i tillegg til sinnssvake bensinpriser, men det er nå en gang ferie.

En annen anbefaling når du legger opp ruter for kjøring i alper og fjell (personlig planlegger jeg ikke hele ruta på forhånd, kun de groveste linjene) - ikke sett av for lange etapper på små, svingete fjellveier. Du vil bli sliten og lei etter noen timer, så det er viktig at man ikke er for langt borti huttiheita langt unna noen gode landeveier/motorveier. Det kan se spennende ut på kartet, men i virkeligheten kan det bli timevis med intens ratting og arbeid. Alt med måtehold.

 

Ja vi har bare dratt de groveste linjene så vi har en retningsguide på hvor vi skal. Er som du sier, at tilogmed svingete veier kan bli slitsom kjapt, pluss at det tar mye lenger tid. Har jo fått ca estimerttid på googlemaps, men realiteten er vel at det tar enda mer tid. Vi har fått planlagt turen grovt nå, så skal oppdatere førsteposten, så kanskje noen har innspill å komme med langs veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Geir Anders skrev:

Har du noe formening om hvor mye bensinpenger du brukte? Nå er ikke 2.8litern like tørst akkurat, men ikke så langt unna heller

Nei, men følte vi stoppa å fyllte stort sett hele tiden, faktisk opptil 3 ganger på en dag😂 Men turen var på nesten akkurat 6000km, og snittet på hele turen var 1.2 ca :)  Det blir vel rundt en 750 liter bensin, hvis jeg ikke har regna helt feil. Prisene på bensn er dyrt nedover, faktisk helt oppe i 17.5 norske kroner. Så vil tippe rundt 12 000,- i bensinpenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, michaelskare skrev:

Nei, men følte vi stoppa å fyllte stort sett hele tiden, faktisk opptil 3 ganger på en dag😂 Men turen var på nesten akkurat 6000km, og snittet på hele turen var 1.2 ca :)  Det blir vel rundt en 750 liter bensin, hvis jeg ikke har regna helt feil. Prisene på bensn er dyrt nedover, faktisk helt oppe i 17.5 norske kroner. Så vil tippe rundt 12 000,- i bensinpenger

Fikk sjokk når jeg så 12000! hehe. Kommer nok til å kjøre på litt mer enn 1.2 tenker jeg, men det er nå ikke så ille når det blir delt på 2, og mtp stedene man besøker så hadde fly vært dyrere. 17kroner koster det her å, så det blir som det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Geir Anders skrev:

Fikk sjokk når jeg så 12000! hehe. Kommer nok til å kjøre på litt mer enn 1.2 tenker jeg, men det er nå ikke så ille når det blir delt på 2, og mtp stedene man besøker så hadde fly vært dyrere. 17kroner koster det her å, så det blir som det blir :)

Hehe, ja går med en del drivstoffpenger. Verdt det når man først er på en sånn tur😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...