amentia

1995 316i Compact ombygging/restaurering

Anbefalte innlegg

I april 2000 kjøpte jeg en 1995 316i Compact (E36). Jeg var nødt til å selge den høsten 2004. For noen dager siden fikk jeg kjøpt den tilbake, og gleden var stor på turen hjem fra Oslo. Bilen går fortsatt som drøm, selv om motoren nok har blitt litt latere på de 14 årene som er gått siden sist jeg kjørte den (den skal ha 102 hk). Tanken er at bilen skal pusses opp til tipp topp stand, men jeg har ikke helt bestemt meg enda for hva jeg skal gjøre motormessig. Jeg har googlet litt, samt sett i instruksjonsboka. Sistnevnte viser følgende utvalg: 316i, 318ti og 318 tds. På wikipedia finner jeg imidlertid at Compact ble levert med flere varianter av rekkesekseren (2,0 2,3 og 2,5 slik jeg har forstått det). Men siden instruksjonsboka bare inneholder de tre nevnte firerne (hvorav selvsagt dieselmotoren er helt uaktuell) tenker jeg at selv om betegnelsen Compact var den samme, så var kanskje modellene med seksere litt annerledes utformet? Det kan også se litt ut som bakparten er lengre på modellene med sekser. Stemmer dette?

Uansett så finner jeg heller ingen 318ti-motorer når jeg søker hos nbfbildeler. Var den ikke levert til Norge med akkurat den motoren?

Når jeg søker med regnr, får jeg likevel opp forslag på sekserne, samt på 1,6, som da vil være uaktuelt, siden jeg allerede har. 1,8ti på 140 hk kunne vært ok, om jeg hadde funnet en, men det ligger ingen slike der.

Dersom jeg går for å bygge inn en 2-liter, en 2,3-liter eller en 2,5-liter i bilen, hva kreves av endringer på bremser, understell, girkasse, bakaksling etc? Er det noen her som har foretatt en tilsvarende ombygging og dermed har noen tips og anbefalinger til meg?

Venter spent på gode og konstruktive svar.

Ha en fortreffelig formiddag, alle sammen!

34687539_10160490750465504_9020945808672948224_n.jpg

33943261_1918517278199208_4133865619642646528_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

323ti motoren er en 2.5 liter, og ikke en 2.3 liter :)  Eneste sekseren man fikk i E36 Compact.

318ti ble levert med M42B18 i 1994-1995, og M44B19 fra 1995-1998.

Den kan nok bygges om til en 323ti, men da "må" du bytte alt av understell (bremser, fjærbein osv) til det som 323ti ble levert med, om det ikke er likt med 318ti sitt.

Siden det er fra firer til sekser så kan det vel og være at traversen framme er ulik.

Ser du på Realoem.com så kan du jo se hva som er likt/ulikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive