Gå til innhold

X3 F25 - ømfintlig for dekk?


ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen til fruen, en X3 2,0D fra 2011, på verksted et par ganger. Det hakker og gnager i sakte fart, spesielt i sving, som feks inn og ut av parkeringsplasser. Merkeverkstedet har ikke funnet noe galt, men det har vært slik i flere år. De skiftet olje på transferkassa for ca 50 000 km siden, og da ble det bedre, men nå er det tilbake igjen. Den har nå gått ca 127 000 km. De tror det kan ha noe med dekkdimensjonen å gjøre. X3 er visst veldig var på om det er uoriginal dimensjon. Det sitter 245/50 R15 på den nå, noe det har gjort siden vi kjøpte den for fire år siden. Dekkene var nye i fjor. Disse er rimelige Landsail-dekk fra Kina. Mener de forrige var Continental av noe slag. Fikk høre at jeg like godt kunne sette på disse, og når en sparer en haug tusenlapper...

Nå har ikke jeg tenkt større over det, men fruen hevder det ikke er slik når vinterdekkene er på. Dette er 225/60 R17, om jeg ikke husker feil. Det er i hvert fall det som står i vognkortet.Forskjell i rulleomkrets på disse og 245/50 R18 er ifølge Dekkalkulator.no på 0,14% (0,3 cm), så de er praktisk talt like der.

Kan det verkstedet sier, stemme? Høres merkelig ut at den ikke skal tåle større hjul, i hvert fall når knapt skiller seg i det hele tatt originalt?

Om det ender med at vi må bytte hjul, hva bør vi ha for slags dekk? Er det noe spesielt merke som passer bedre til bilen enn andre? Hva med felger? Originale er jo svinedyre, men det er kanskje en grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, som du sikkert leste deg opp i tråden Otis linket til - så er fordelingskassa på xDrive (transferkassa/VTG) veldig følsom for dekk. Men det som betyr noe er at alle 4 dekk på bilen har lik rulleomkrets, ellers vil fordelingskassa konstant jobbe med å kompensere for forskjellen mellom for og bakakslingen. 

Du vil sannsynligvis merke mer til nykkingen i fordelingskassa ved lav hastighet med 18" sommer vs 17" vinterdekk fordi 18"sommer vil være stivere og flekse mindre enn 17" vinter. 

Jeg ville så snart som mulig prøvd å få kontrollert rulleomkretsen på dekka i tillegg til å skifte olje på fordelingskassa igjen (har hørt at 50k er tid fin tid å skifte denne). Hvis dette ikke hjelper på nykkingen kan du forberede deg på å måtte skifte fordelingskassa. (Som Bavaria Stavanger tilbød seg å gjøre på min 2011 X3 for intet mindre enn 52000kr).

Lykke til
Rolf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hadde bilen på verksted i forrige uke, og de sa det ikke var noe i veien med dekkene, så det blir å prøve å bytte olje på kassa. Sist det ble gjort, ble det jo bra igjen. Forhåpentligvis vil det hjelpe denne gangen og. 

Nå skal vi faktisk av gårde for å se på nyere X3 og X4 hos en forhandler om et par dager og muligens bytte den inn. Greit å ha nybilgaranti. Har selvsagt gitt beskjed om luggingen. De vil nok ta en skikkelig sjekk, så får vi se hva som skjer. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig spesielt at oljen må skiftes såpass ofte på transfer kassen.

Er det mulig at clutchene er på god vei til å bli glasert pga. feil dekk dimensjon, og derfor vil ny olje klare å stoppe sluring. Også blir problemet å komme tilbake enda fortere neste gang og neste gang?

Og i såfall, så har ikke verkstedet kompetanse til å avdekke den reelle årsaken til at oljen skiftes så ofte? Det er jo ikke et service punkt engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter vel neppe 245/50/15 på bilen, men har det egentlig noe å si hvilken dimensjon det er, så lenge det er likt foran og bak. For jeg oppfattet deg som alt du har lik dimensjon foran og bak.

Like dekk, gir ingen forskjell i rulleomkrets, uansett om de kommer fra Kina eller Frankrike. Ikke at jeg personlig hadde kjøpt et dekk fra Kina, men kan kan uansett ikke skjønne at de skal være årsaken til dette?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror OP mente 245/50/18.  4 like og nye dekk fra samme fabrikat burde i utgangspunktet ha lik rulleomkrets uavhengig av merke eller dimensjon.

Men dekkslitasje må også tas med i beregninga. Mener jeg leste et sted at toleransen i rulleomkrets er på ca 1% på xDrive. Ifølge dekkalkulator.com er da typisk rulleomkrets på et nytt 245/50/18 dekk 214,4cm. 1% avvik her tilsvarer en endring i diamenteren på 0,69cm = 6,9mm. Som betyr at med 3,45mm forskjell i slitasje foran/bak for eksempel ligger man allerede på grensen til å kunne skape problemer. 

Hvis det her er snakk nesten nye like dekk uten slitasje tipper jeg at årsaken ligger i tidligere dekk (eller vinterdekka). OP refererer jo til at samme problemet var der for 50 000 km siden. Et oljeskift vil nok ikke reparere en tidligere skade, men virke forebyggende for videre skade og mulig redusere virkningene av skaden (ref at symptomene ble bedre etter oljeskift sist). Det kan vel også kanskje tenkes at hvis denne fordelingskassen har hatt problemer tidligere, at toleransen (både for rulleomkrets og oljekvalitet?) også er lavere før problemene kommer tilbake? Og som Otis sier - man kan nok risikere at problemet kommer tilbake etter kortere og kortere intervaller. Men et oljeskift er en billig måte å forlenge levetiden, så verdt å prøve.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det ting... I stedet for å lure på om det blir bedre med oljeskift til over 8 000,- og etter alt å dømme må skifte kassa om ikke for lenge, valgte vi rett og slett å bytte inn doningen. Fikk forespeilet pris på kassebyttet til omkring 50 000,-. Da snakker vi 58 000,- i utgifter sannsynligvis i løpet av relativt kort tid. Samtidig er det på tide å bytte vinterdekk, og da er vi fort oppi 8 000,- til. 

Så vi tok med bilen og tittet på bil i Oslo, satte den inn hos dere for å vurdere bilen, og endte med å bytte. Bilen er svært så flott, med unntak av kassa. Det syntes selgeren og, men det ble jo fradrag i innbyttepris på 35 000,- pga kassa. Det koster jo ikke dem så mye å skifte, så vi slo til på en 2015-modell X4 med 39 000 km på telleren. Over to år igjen av nybilgaranti og, så det føles ganske trygt å handle da. Både lokalt merkeverksted og dette verkstedet sa at kassa etter alt å dømme må skiftes.

Vi skulle nedover for å se på fire biler, to X4 fra 2015 og to X3 fra samme år. Alle sammen mørke. Så da ble det likegodt en HVIT! Det ble ikke diesel engang, men bensin (2,0 184 hk). Så får en se hva dette er for noe. Kommer nok til å savne dreiemomentet fra bunnen, men samtidig har vi fått litt mer sansen for bensinbil igjen. Jeg har fra før en 2008-mod 1-serie cabrio med bensinmotor (2,0 143 hk). 

Fruen var veldig i mot hvit da vi passerte den i hallen første gangen, men så begynte den å "gnage" litt i sjela der den stod. Nydelig i lakken (et skrapemerke bak som skal fikses før levering), nydelig innvendig og en haug med utstyr. Til slutt ble den litt for fristende. Synes også det er litt "kult" med hvit. Den skiller seg fra mengden. Blir nok fornøyd med denne, tenker jeg!

Men vi kommer nok til å savne X3'en. Til tross for kassa som har tullet litt, har det vært en særdeles grom bil. 

Lite bilde av vidunderet:

IMG_23771.jpg

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Pass på dekkene på denne fremover, så håper vi du slipper fordelingskasseproblemer igjen ;) 

ps-syntes 8000 for oljebytte på fordelingskassa hørtes litt mye ut, jeg fikk automatkassa flushet for den prisen, men kan hende det blir så, er vel med programmering også ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1900,- for oljeskift og reset hos Automatgearservice i Bergen så 8000,- var veldig mye for å skifte en halv liter olje men uansett grattis med ny flott bil :) 

Selv om den ikke har like mye moment som en diesel så har vel disse twinscrollturbo som gir max moment helt fra 1250-4500 og max effekt tar vel over omtrent samme sted så tror nok denne vil føles ganske sømløs i registeret

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja. De forespeilet en pris på åtte, men kan jo hende det hadde blitt rimeligere. De tok feil sist vi var på verkstedet og da det ble rimeligere enn det vi fikk beskjed om på forhånd da vi måtte skifte "knirkeforinger" bak. Slike feil er i grunn bare hyggelige! Som regel blir det jo dyrere enn tenkt.

Uansett, vi slipper i hvert fall en sannsynlig stygg utgift eller to, så da føles det riktig å fornye seg litt. :-) Vi har hatt bilen i fire år omtrent, og det har vært lite tull med den. Har byttet LED-kretskort til baklukelysene før dette siste dukket opp for alvor. 

Vi skulle egentlig bare ta en Oslotur og se på bil, som vi fant på Finn.no. Jeg visste vel hvor det bar, men det ble jo ingen av de fire vi hadde plukket oss ut! Greit å høre fra to verksteder også, at kassa etter alt å dømme må skiftes. Da var både fruen og jeg ganske enige om at vi drar ut flisa og blir ferdig med smerten der og da!

Irriterende med slike store ting. Greit å skifte bremser og en foring eller to pga slitasje, men en føler det litt håpløst når en blir forespeilet reparasjon på femti tusen pluss. Føler det trygt med nybilgaranti! Og X4 har vi alltid likt litt ekstra godt. Blir spennende å se om en får med bikkja baki der da... Må kanskje modifisere buret litt! 

Et lite irritasjonsmoment har jeg nå funnet allerede da! Bakluka stopper akkurat i "skallehøyde"! Det har jeg allerede funnet ut... 

Bilen er for øvrig levert originalt med 19" hjul (de som sitter på, på bildet), og jeg vil tro det er originaldekkene som sitter på. Var det Pirelli, mon tro? Husker ikke dimensjonen engang. Tenkte ikke så mye på det, faktisk. Bra mønster, i hvert fall. Skal i hvert fall følge med på dekkene og få på ordentlige dekk neste gang! Bør vel sjekke dekktrykk både titt og ofte for å være sikker. I tillegg får en huske på å få seg maskinskadeforsikring når garantien går ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Såg skikkelig fin ut :) åpningshøyden på bakluken skal kunne justeres fra iDrive. Har justert vår til akkurat skallehøyde :D har hatt et par hjerte-i-halsen-episoder på Gran Coupeen der luka akkurat har smøget forbi hindringer i tak på parkeringshus og ferjer før jeg har fått tenkt meg om - parkering noen cm lengre framme eller bak hadde resultert i bulk 😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...