ko-stens

X3 F25 - ømfintlig for dekk?

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen til fruen, en X3 2,0D fra 2011, på verksted et par ganger. Det hakker og gnager i sakte fart, spesielt i sving, som feks inn og ut av parkeringsplasser. Merkeverkstedet har ikke funnet noe galt, men det har vært slik i flere år. De skiftet olje på transferkassa for ca 50 000 km siden, og da ble det bedre, men nå er det tilbake igjen. Den har nå gått ca 127 000 km. De tror det kan ha noe med dekkdimensjonen å gjøre. X3 er visst veldig var på om det er uoriginal dimensjon. Det sitter 245/50 R15 på den nå, noe det har gjort siden vi kjøpte den for fire år siden. Dekkene var nye i fjor. Disse er rimelige Landsail-dekk fra Kina. Mener de forrige var Continental av noe slag. Fikk høre at jeg like godt kunne sette på disse, og når en sparer en haug tusenlapper...

Nå har ikke jeg tenkt større over det, men fruen hevder det ikke er slik når vinterdekkene er på. Dette er 225/60 R17, om jeg ikke husker feil. Det er i hvert fall det som står i vognkortet.Forskjell i rulleomkrets på disse og 245/50 R18 er ifølge Dekkalkulator.no på 0,14% (0,3 cm), så de er praktisk talt like der.

Kan det verkstedet sier, stemme? Høres merkelig ut at den ikke skal tåle større hjul, i hvert fall når knapt skiller seg i det hele tatt originalt?

Om det ender med at vi må bytte hjul, hva bør vi ha for slags dekk? Er det noe spesielt merke som passer bedre til bilen enn andre? Hva med felger? Originale er jo svinedyre, men det er kanskje en grunn til det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive